Tulehtunut korvalehti???
Meidän kaksivuotiaalla kuopuksella rupesi punottamaan toista korvalehteä eilen ja korva on edelleen ajoksissa ja punainen. Ajattelin, että ehkä se on hyttysen purema mutta nyt sitten hänen isosisaruksellaan näyttäisi olevan sama vika toisessa korvassa. Rupesin epäilemään, että kyseessä onkin joku infektio, sillä mulla itselläni tulehtui korvalehti muutaman päivän ajaksi jokunen viikko sitten. Se parani itsellään mutta oli todella kivulias.
Voiko tuo olla joku infektio? Meillä kaikilla on kyseessä vain toinen korvalehti. Pientä nirhauman tyyppistä on ehkä havaittavissa korvan takana, mutta mitään varsinaista ulkoista vikaa ei näytä olevan. Punottaa vaan ja on hieman turvoksissa.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa, onko tuo tarttuvaa? Mulla itsellä parani itsestään, hydrocortisonia laitoin ihoon... toivottavasti paranee lapsillakin yhtä helposti :/
Kommentit (6)
ja antaisin todella hyvät kipulääkkeet kotona lapselleni (jos lapsi on kiukkuinen ja normaalista poikkeavan kränttyinen, voi siten oirehtia myös kipua).
Nuo voivat olla älyttömän kivuliaita aikuisellakin. Turvotus ja punotus korvalehdellä voi johtua esim. herpeksestä, itikan tai punkin puremasta, ulkokorvan tulehduksesta, korvaruston tulehduksesta, jne jne...
nm.korvilla töissä
jos tuo on sama vaiva, mikä mulla oli silloin muutama viikko sitten niin se oli kyllä todella kivulias, vaikka menikin itsekseen ohitse. Meillä on paracetamolia ja pronaxenia, ehkä voisin antaa tuota jälkimmäistäkin lapselle (paracetamolia olenkin antanut).
Kuvittelin ensin että kyseessä on hyttysen purema mutta kun tuolla esikoisella tuli samoja oireita korvaan niin muistin tuon oman taannoisen vaivani.
Katson, mihin tuo korvatilanne lähtee tämän päivän aikana kehittymään ja vien lapsen lääkäriin jos ei näytä paranemisen merkkejä.
korvaan on tullut, toinen korvanlehti on kokonaan punainen ja turvoksissa, pientä nirhaumaa korvanlehden sisäpuolella, korvakäytävän yläpuolella olevassa korvanlehden "osiossa".
mäkin ajattelin, että on joku itikka purrut, mutta ei siinä näy mitään varsinaista pistoskohtaa tms.
Meillä poika ei kyllä oikein oireile sitä mitenkään, kysyin että onko se kipeä ja hän sanoi vaan että "oli se mutta ei se enää niin paljoo" eikä hän missään vaiheessa ole valittanut sitä mulle itse. Toisaalta, muksu on sellainen ettei paljo turhista itke, mutta jos se olisi tosi kipeä niin kai ton ikäinen jotain mainitsis itekin..
mutta mikä lie??
polttamaan korvalehden? Mulla on joskus käynyt niin ja korvalehti on punoittanut kovasti ja ollut tulehtuneen oloinen. Se myös kutisi kovasti ja raapiminen tietysti pahensi asiaa.
on ulospäinkin kurjan näköinen, mulla ja esikoisella on/oli kipua ja punotusta vain korvan taustassa. Pitää tarkkailla ja mennä varmaankin lääkäriin jos ajos ei lähde tänään laskemaan...
nostelen, jos jollakin olisi kokemusta ko. oireista...
ap