Rokotus ja emla
Onko kukaan käyttänyt lapsellaan emlaa ennen pentavacrokotuksen antamista? Oliko hyötyä?
Mikä on oikea kohta, johon se tulee laittaa?
Kiitos paljon etukäteen!
terveisin: hermoileva äiti :)
Kommentit (5)
Itse olen laittanut Emlaa pojalleni kaikkien rokotusten yhteydessä ja myös terveydenhoitaja on sitä suositellut. Sain myös häneltä ohjeet, mihin kohtaan laittaa sitä minkin rokotuksen yhteydessä. Emla vie tunnon iholta mutta kyllä lapseen voi silti sattua kun rokote menee sisään. Mutta on ollut kertoja, ettei poika edes huomannut koko rokotusta. Haluasin kuulla, mitkä ovat ne syyt, ettei suositella...?
Emlaa ei saa käyttää annettaessa heikennettyä tai elävää rokotetta esim. BCG, MPR, vesirokko jne.. Emla saattaa vaikuttaa esim, Tubi-rokotteen tehoa heikentävästi joten siksi meillä suositellaan että lapset ja aikuiset rokotuksiin ilman Emlaa. Onneksi rokotusneulat on nykypäivänä todella pieniä. :-)
Lila75
katjaO81:
Onko kukaan käyttänyt lapsellaan emlaa ennen pentavacrokotuksen antamista? Oliko hyötyä?
Mikä on oikea kohta, johon se tulee laittaa?
Kiitos paljon etukäteen!terveisin: hermoileva äiti :)
Itse olen kysynyt aina ennen rokotusta hoitajalta voiko emlaa käyttää, koskaan ei ole kielletty vaan jopa suositeltu koska se huomattavasti helpottaa rokotuksesta toipumista, siis pistokohta ei arista tms.. Ainakin meillä se on ollut aina erinomainen apu!!!
En tiedä siis tuosta rokotteesta mistä kysyt mutta meille on kaikkiin emla laitettu ja etureiteen..aina vuoroteltu vasemman ja oikean jalan kanssa, hoitaja on neuvolassa sen etukäteen kertonut ja jopa puhelimessakin neuvonut! Soitahan neuvolaan hoitajalle ja kysy! :)
-ei kantsi turhaa hermoilla ;)
Minä en ymmärrä että kukaan tavalliselle lapselle tarvitsisi rokotukseen puudutusta. Meillä on molemmat lapset (nyt 4v ja 7v.) rokotettu aina ilman puudutusta, ja vaikka se on pikkuisen pistänyt, kipu on ollut ohi ihan hetkessä. Eikä joka kerta ole tullut edes itkua.
Mulle th kerran sanoi, että lapsen kokemukseen rokottamisesta vaikuttaa kaikista eniten se miten äiti käyttäytyy. Jos äiti (tai kuka lapsen kanssa nyt neuvolassa onkin) on rauhallinen, päättäväinen ja hoitaa oman osuutensa tehokkaasti, ei lapsikaan ehdi hermostua. Sama pätee tietysti rokottajaan: jos th on hermostunut tai ikävä ihminen, lapsi varmaan vastustelee vaikka kuinka olisi emla laitettu.
Luulen että jos olisin meidän lapsille ruvennut emla-lappuja laittamaan ja höösäämään, että " nyt ei pitäisi sattua" , niin varmaan heille olisi jäänyt käsitys että rokottaminen on jotain pelottavaa. Sen sijaan kerroin aina etukäteen, että neuvolassa mitataan ja punnitaan ja sitten laitetaan rokotus, että et saa pahoja tauteja. Itse tilanteessa otin lapsen syliin, vedin housut alas ja th pisti saman tien. Kesti ehkä 10 sekuntia - ja sen jälkeen todettiin, että olitpa reipas poika, kiitettiin ja lähdettiin. Rokotus on oikeasti ihan pikku juttu ja siitä on turha tehdä yhtään isompaa asiaa....
Emlaa ei suositella käytettäväksi silloin kun rokotetaan.
Lila75