IVF-" kaavan" vaikutus munasolujen määrään ja laatuun?
Helou! Olisiko jollakin kokemusta tai tietoa siitä, miten ivf-kaava eli pitkä vs. lyhyt vaikuttaa saatavien munasolujen määrään ja laatuun?
Iselläni on aikanaan tehty yksi lyhyt ivf, josta saaliina oli kuusi munasolua, joista vain yksi oli kypsä&käyttökelpoinen ja jaksoi 8-soluiseksi alkioksi saakka. Tuloksena nega ja lievä hyperstimulaatio. Seuraavat kaksi ivf:ää tehtiin pitkänä ja saaliina oli molemmilla kerroilla neljä käyttökelpoista ja tasalaatuista alkiota, hyperit sekä tuosta kakkoshoidosta myös lapsi. Pakkasesta selvisi elossa vain yksi alkio. Viimeisinkin ivf tehtiin pitkänä ja yllättäen saaliina oli vain kaksi solua, joista toinen hedelmöittyi ja siirrettiin nelisoluisena; tuloksena nega ilman hyperiä.
Seuraavaa ja viimeistä hoitoa suunnitellaan nyt tehtäväksi lyhyen kaavan mukaan, sillä tämän lääkärin mukaan tämä vaihtoehto on minulle hyperien vuoksi turvallisempi, joskin munasoluja kuulemma saattaa tulla heikommin. Minusta kun niitä on tullut heikosti aina... Tavoitteena on tuoresiirto, pakkaseen ei edes oleteta saatavan mitään. (aiemmin siis pakkasessa ollut 2+2, joista vain yksi selvinnyt siirtoon saakka)
Eli jos joku osaisi ja jaksaisi kokemuksiaan kertoa, niin kovin kiitollisena niitä lukisin :)
Kommentit (11)
Osborne, minulla ei taida olla " virallista" diagnoosia, sillä en sovi oikein mihinkään muottiin. Munasarjat ovat pco-tyyppiset, mutta rakkulat eivät ole pco:lle tyypillisesti järjestäytyneet. Fsh ja lh ovat normaalit enkä täytä myöskään muita tyypillisiä pco-kriteereitä aknea ja raskausdiabetesta lukuunottamatta; mm. BMI on 19. Luonnollista kiertoa mulla ei ole ollut liki kuuteen vuoteen kuin kahdesti, muutoin vuoto tulee Teroluteilla ja tällöin kierto jää hyvin lyhyeksi. Vika on siis villiintyneissä munasarjoissani tai sitten myös aivolisäkkeen ja munasarjojen yhteispelissä.
Esikoista teimme kolme vuotta. Tai pikemminkin hoidoissa olimme tuon kolme vuotta, ensi odoteltiin vuosi spontaania kiertoa. Toista lasta on nyt tehty reilu vuosi. Pitkässä kaavassa pysyttäydyttiin mm. siksi, että sillä on saatu aikaan yksi lapsi. Nyt klinikan vaihtumisen myötä kantakin muuttui niin, että lyhyt voisi kuitenkin olla parempi. Joka tapauksessa tie tulee varmasti olemaan vielä mutkikas; useammassakin lääkärin tekstissä lukee, että " hyvin hankala stimuloida, jatkuvaa tasapainoilua follikkeleiden kasvun ja hyperstimulaation välillä" Jotenkin olen ymmärtänyt niin, että pitkä kaava taltuttaisi omat sekoilevat hormonit lyhyttä paremmin, en tiedä.
Kokemuksia kuulisin edelleen mielelläni!
kovin on samanlainen tuo sinun taustasi! Minulla siis ei ole omaa kiertoa oikeastaan ollenkaan - tai en siis tiedä, kun niin monta vuotta on hormoneilla pelattu, etten enää muista, milloin on viimeksi spontaanit kuukautiset ollut. Tosin mulla on ylipainoa, mutta käsittääkseni myös olen tuollainen " hankala" stimuloitava, mutta lääkäri on lohduttanut, että hänellä ei ole koskaan ollut potilasta, jolle ei olisi saatu follikkelia kasvamaan. Ivf:ssä vaan on ikävää se, että niitä silloinkin tulee ehkä se 1-2... minullakin hoidon alussa näytti, että tulee paljon soluja, ultrassa näkyi vissiin yli 15, mutta lopputulos oli kuitenkin heikko.
Joten edelleen kuulen minäkin lisää kokemuksia! Etenkin, jos useammalle on tässä tilanteessa kuitenkin päädytty tekemään pitkällä kaavalla - meillä tosin siis lyhyelläkin saatiin toivottu lopputulos, joten luulisin et sillä jatketaan.
Heippa!
Meillä on tehty tällä tavalla: syksyllä 2005 tehtiin pitkällä kaavalla IVF/ICSI. Saldona oli 15 kypsää munasolua, joista icsattiin 8 ja hedelmöityi 6. Seitsemälle tehtiin IVF, joista hedelmöityi vain ainokainen. Eli tällä tavalla saatiin yhteensä 7 hedelmöitynyttä munasolua. Siirtopäivänä oli jäljellä vain kaksi, eivätkä olleet top-alkioita ja tuloksena oli nega. Pakkaseen ei mitään. Tässäpä selvisikin meidän ongelma. Miehellä on todettu lolevan vasta-aineita siittiöissä 100%, joten tästä johtuu meidän huono IVF:ssä hedelmöityminen, siittiöt pääsevät HUONOSTI tunkeutumaan munasolun läpi. Mulla on todettu PCO-tyyppiset munasarjat, mutta virallista pco:ta ei ole. Kierto on ollut aina suht. säännöllinen. Aknea on, mutta muita " oireita" ei ole. pitkässä kaavassakaan mulle ei tullut hyperiä, eikä lääkäri oikeastaan edes puhunut siitä mitään!
No sitten keväällä 2006 oltiin viisaampia ja tehtiin pelkkä ICSI, josta tuloksena 21 kypsää munasolua, joista hedelmöityi 16. Siirtopäivänä siirrettiin kaksi, joista nyt toinen on 8-kuukautinen pojanveijari ja seitsemän kaveria meni pakkaseen odottamaan omaa vuoroa.
En tiiä oliko tästä yhtään apua. Nyt olisi itselläkin hieman jo vauvakuume, kunhan tuo esikoinen tuosta hieman vielä kasvaisi!
Kesäisin terveisin, Hessunen
Vieläkö olisi jollakin kokemusta tästä aiheesta?
Hessunen, meillä ongelmana eivät ole simpat, vaan vika on 100% minussa ja vähäisessä munasolujen määrässä. Näin ollen icsistä ei olisi meille mitään hyötyä ivf:ään verrattuna.
Kun juuri siirrosta tulleena olen niin intoa piukassa että vastaan kaikkiin pinoihin! :)
Eli meillä 3. inssiä tehtynä, kaikista negaa, syy epäselvähkö, mutta meikäläisen kropassa siis jotain häikkää... Munasolut ovat siis tulleet ja menneet miten huvittaa, kierrot ovat olleet aikalailla ennustamattomia...
Nyt eka ivf takana, kahden viikon piina edessä... Pitkällä kaavalla tehtiin meillä, tuloksena 9 munasolua. 7 niistä olivat hyviä ja hedelmöittymiskykyisiä ja nämä kaikki 7 hedelmöittyivätkin. 5 näistä olivat hyviä ja " käyttökelpoisia" , top-luokan alkioitakin (tuosta en ole varma että kuinka moni oli top-alkio, ainakin nyt tämä tänään siirretty). Nyt yksi top siirrettynä masussa ja odottelu käynnissä... Pitkäksi käy aina, aivan varmasti! ;)
takana on clomeilla + lugesteronilla kotikonsteilla 3 keskenmenoa ja pian 3v poika.
pojan jälkeen kokeiltiin clomit, ei ovista.
clomit+menopur+pregnyl+lugesteron inseminaatioita tehtiinkai 3 ja samalla coctaililla oli muutama kotiromantiikka-kierto. ei plussaa.
IVF tehtiin lyhyenä, saalis 7 munasolua, joista 5 erinomaista alkiota.
2 siirrettiin tuoreena, plussa, mutta meni kesken rv 5+ jotain.
PAS sulatettiin kaikki 3 alkiota pakkasesta, kaksi puolikuntoista siirrettiin, plussa tuli, ja poika on nyt 4,5kk!!
Hei,
Minulle on tehty kolme vuotta sitten kaksi pitkän kaavan mukaista IVF:ää ja yksi lyhyt. Lyhyt kaava sopi minulle paremmin. Munasoluja tuli pitkiä vähemmän, mutta tuli myös plussa.
Lääkäri kertoi, että lyhyellä kaavalla, jos se sopii, saadaan yleensä vähemmän munasoluja, mutta paremman laatuisia alkioita - varsinkin tällaisilla n. 40 -vuotiailla. Mutta tämä on hyvin yksilöllistä eikä kaikille pätevää kaavaa ole.
Meillä ei koskaan tullut mitään pakkaseen.
Mupsi
P.S. Se toinen lyhyt IVF oli viime syksynä, mutta siinä ei päästy edes siirtoon. Syynä lienee ikä.
Mulla on sama ongelma kuin sulla. Kaveripiirissäni on kokemuksia eri pistoksista. Hyviä tuloksia on tullut Menopurilla. Mulla on ollut käytössä kahdessa ivf:ssä puregon. Eka tehtiin pitkällä kaavalla ja pistin hurjia määriä 600 iu ampulleja meni neljä. Aloitin pistää 150 iu per päivä ja ekan ultran jälkeen 300 iu per päivä. Tuloksena 1 ykkösluokan alkio josta lapsi. Ja 1 toisen luokan alkio ja 1 tosi huono 3 lk. Voi olla etten muista ampullien määrää, mutta yksityisen lääkärikeskuksen lääkäri oli ihmeissään kun ikäni ei vastaa munasarjojani. Tästä on aikaa nyt 5 vuotta. Ja 12/05 menin lyhyeen kaavaan, josta nega. Mietin heti et kantsiiko kaavaa muuttaa. Taas pistin kovasti ensin; 300, 300, 200, 200, 200 ja ultra. Yksi näkyi olevan tulossa ja lisä piikit; 300 x 4 pvää. Meni taas neljä puregonampullia. (2400 iu pistin) Tuloksena 2 alkiota.
Kuinkas sun piikitykset oli? Miten on hoito edennyt? Mä harkitsen nyt kolmatta hoitoa...Mulla lievä endo tausta. Tsemppiä!
Kiitos lukuisista kommenteista :) Ja moikat Mupsille! Ollaan palstailtu yhdessä ennenkin, mulla oli vaan silloin toinen nikki, jonka jouduin vaihtamaan, kun tulin tunnistetuksi täällä " oikeassa elämässä" .
EmmaNeea, mulla tilanne on sikäli erilainen, että lääkeannokseni ovat todella pieniä. Puregonia pistin aikoinaan 100iu koko hoidon ajan, Gonal-annos puolestaan on 112,5iu. Follikkeleita tulee aina paljon eli 16-21, mutta ovat valtaosin tyhjiä tai verisiä. Enempää lääkettä mulle ei voi antaa, sillä hyperstimuloidun jo noillakin. Menopur saattaisi kuulemma olla vasteeltaan parempi, mutta sille olen allerginen.
Seuraavaan ivf:ään menen joskus syksyn aikana. Lyhyt kaava, katsotaan sitten, kuinka käy... Olisihan se hienoa, kun saisi jotain pakkaseenkin, kun kyseessä on yksityisklinikan hoito ja suunnitellusti viimeisemme. Lienee turha toivo, kun ja jos soluja tulee vähemmän kuin pitkällä kaavalla.
Onnea matkaan kaikille :)
Meillä tosiaan erinlaiset tilanteet sitten. Meillä myös Ivf:t yksityisellä ja aina on ollut pakkastoiveet ja sama toive olisi nyt viimeisessä kolmannessa, mutta ei tarvi jäädä jos tulee +++ :=)
Mä ajattelin ehdottaa et nyt käyttäisin Menopuria, mutta en tiedä sopiiko, kun vaste on mulla huono. En tiedä kumpi kaava mulle paremmin sopii. Sen kuulee klinikalla kunhan sinne asti pääsee. Siksi hoitoon lähtö turhauttaa kun saldo on huono. Tsemppiä ja onnea sullekin!
mutta mielenkiinnolla kuulisin niitä muilta - minulle on tehty yksi ivf lyhyen kaavan mukaan ja soluja saatiin vain kaksi (ja yksi lapsi). Pitkää minulle ei suositella pco-tyyppisten munasarjojen ja siihen liittyvä hypeririskin + olemattoman oman hormonitoiminnan takia. Olin jotenkin luullut, että pitkällä kaavalla soluja tulisi vielä vähemmän, mutta tämä taisi olla jotain omaa kuvitelmaani, ainakin sinun kokemuksesi perusteella! :) Mitään ei siis ole saatu pakkaseen ja hoito pitää aloittaa alusta, jos ja kun lisää lapsia haluamme. Täytyykin kysellä lääkäriltä tätä asiaa kun menemme suunnitteluun.