Pika- apua: miten estää kissan tippuminen ikkunasta
Olen muuttanut viime viikolla, ja tässä uudessa asunnossa on 4 tuuletusikkunaa. Haluan tuulettaa, koska kesällä on kuuma. Minulla on 2 aikuista kissaa, jotka yrittävät ikkunaan kaiken aikaa. Tämä on 3. krs, ja eilen illalla pienempi kissa oli jo onnistunut tunkeutumaan ikkunalle, kääntynyt siinä kapealla laudalla, ja vähällä ettei pudonnut.
Tuuletusikkunoissa on ne sellaiset liukujutut alhaalla ja ylhäällä, jotka rajaavat ikkunan aukeamisen tiettyyn rajaan asti. Mutta ne aukeavat liikaa, jotain 7-9 cm, joten kissa mahtuu siitä (kissat kun menevät siitä, mistä pää mahtuu). Onko siis olemassa muuta keinoa kuin verkko? Jotain stoppareita tms...Kumimaisia kiiloja tms??
Miten te muut olette pulman ratkaisseet? P.S. Mulla ei "pysy ruuvari kädessä, enkä tajua jostain salpojen ja helojen asennuksesta mitään", joten sellaista helposti laitettavaa pikaratkaisua tässä etsin :D
Kommentit (13)
ja päätetiin pelata varman päälle. Kissat kyllä ronklailee kaikki kiilat yms auki. En ois pystynyt nukkumaan rauhassa ikkunat auki ellei oltais vähän askarreltu itse.
Hankittiin riittävän kestävää metalliverkkoa (olikohan kanaverkkoa nimeltään) rautakaupasta ja nakuteltiin se kiinni karmiin. Varmistettiin vielä sellaisella teräsreunalla ettei kissa saa revittyä irti karmista.
Erittäin epätekninen kuvaus sori mutta näin meillä.
Pari viikkoa sitten kuulin kun naapuritalosta kissa putosi ikkunasta. Kissaparka ei ääntä pitänyt, mutta omistajan huuto kun näki kissansa asvaltilla oli karmaisevaa kuultavaa. Kannattaa hoitaa asia kuntoon, kissat ovat kuten tiedät uteliaita ja kekseliäitä otuksia. Eivätkä aina älyä omaa parastaan.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1801703-millainen-…
Tuollaisen ketjun löysin siellä keskustellaan mm. verkkomateriaaleista.
ratkaisu. Verkko ei välttämättä pidä kissoja sisällä.
http://www.pisla.fi/images_tuoteluettelo/200804/054646200804241448_1040…
Ruuvimeisselillä voit säätää ikkunan aukeamaan vähemmän ja niin kissat pysyvät turvallisesti sisällä. Säädön aikana kissojen pitää tietenkin olla toisessa huoneessa.
kokemuksia tulla - se tunne, kun eilen illalla kissa oli ikkunassa takaperin, takatassut jo roikkui siellä ulkopuolella ja sai ponnistettua itsensä viimeisillä voimillaan sisään , huh huh ..
Tässä on vaan se, että mä itse olen huono asentamaan mitään, mut kai joku auttais. Mutta vaikka asunto on mun, niin miesystävän silmää häiritsevät kaikki tuollaiset verkot, siitä tuntuu kuin olis vankilassa sekä häiritsevät hänen "taiteellista makuaan" ;). Joten otan kaikki vinkit vastaan, turvallinen ratkaisu on keksittävä pikimmiten.
katsohan nyt kuitenkin, etteikö niitä aukeamisen estosalpoja saisi säädettyä pienemmäksi ilman työkaluja. yleensä niissä uudenmmallisissa on säätömahdollisuus, samaan tapaan kuin ne saa pois päältä kokonaan ikkunoiden pesua varten.
Edes ensiavuksi! Ja sitten ajan kanssa keksit parempaa, tai laita miehesi keksimään. Ja laitat nastoilla koko ympäryksen sekä vielä nauloilla muutamissa kohdissa vahvennettuna. Alkaa jo pelottaa minuakin teidän kissojen puolesta :(
Edes ensiavuksi! Ja sitten ajan kanssa keksit parempaa, tai laita miehesi keksimään. Ja laitat nastoilla koko ympäryksen sekä vielä nauloilla muutamissa kohdissa vahvennettuna. Alkaa jo pelottaa minuakin teidän kissojen puolesta :(
, siis älä pelkää, tuon nähtyäni en tuuleta kuin omassa valvonnassani, oli sen verran rankka kokemus ;) - joten yritän pikaisesti keksiä ratkaisun.
P.S. Liu'un salpoja ei saa säädettyä niin, että raosta tulisi kapeampi.
ja laita tukevat verkot ikkunoihin. Meillä on ikkunoissa ruuvattavat stopparit ja niiden ansiosta ei saa isokaan kissa ikkunaa auki. Ja ajatella, minäkin laitoin ne ikkunoihin ihan itse, kun mies oli matkoilla.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää sen verran ruuvimeisseliä osata käyttää.
Tuossa mistä laitoin linkin, säädetään sitä stopparia.
- sen verran vaan, että mulla on aina ollut todella huono avaruudellinen ajattelukyky. Mun on vaikea hahmottaa erilaisia pohjapiirustuksia ja muita vempeleiden osien kuvia ;) Olen itse työssä sellaisella alalla, jossa niitä ei tarvitse osata.
Mutta kiitos teidän, tajusin, että sitä stopparia voi tosiaankin siirtää ruuvaten sen irti ja siirtämällä pari reikää eteenpäin. Tuolloin aukko ei ole enää kissanmentävä. Mies ei tajunnut mitenkään, vaan ehdotti kaiken maailman pyyhekumeja sinne jarruksi tms. No, näytin hänelle, ja nyt hän ponnistelee noiden kanssa. Tosin selkä on niin kipeä, että huilaa vähän aikaa :D
Eihän tässä kyseltykkään ruuvimeisselin käytöstä :-)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen ihmisen pitää sen verran ruuvimeisseliä osata käyttää.
Eihän tässä kyseltykkään ruuvimeisselin käytöstä :-)
muutettiin 8.kerrokseen ja eikös meidän toinen kissa keksi hypätä vauhdilla ranskalaisen parvekkeen kaiteelle ja siitä sipsutteli ikkunalaudalle. Jotenkin sai peruutettua ja tuli ehjänä takaisin.
Kauhulla katselin tilannetta ja pelotti perkuleesti.