Synnytyksen jälkeen noussut verenpaine
Sain ensimmäiseni vähän yli viikko sitten. Synnytys oli "keinotekoinen", koska viikolla 38 minulla todettiin raskausmyrkytys. sairaalaan tulon jälkeen meni kolme päivää ennen kuin synnytys käynnistyi. minulla meni albetol-niminen lääke ennen ja jälkeen synnytyksen. lähdin hieman korkeilla paineilla kotiin albetolin kanssa. kotona jo samana iltana paineet nousivat 180/105 luokkaan ja sain yhden yön nukuttua kotona. seuraavana päivänä vointi meni sen verran huonoksi, että lähdimme takaisin osastolle. täällä olen edelleen ja nyt kuuluukin kysymys, miten pitkään teillä on verenpaineet keikkuneet ja kuinka korkealla, lääkityksestä huolimatta? tällä hetkellä minulle menee 4x 200 albetol, ja sen lisäksi adalat tai toiselta nimeltään nifangin, 2 kertaa vuorokaudessa. silti paineet nousevat aina kun vahvemman lääkkeen teho alkaa häipyä. epätoivo iskee pikkuhiljaa kun mikään ei tunnu tehoavan. onko kohtalotovereita?
ainoa valopilkku on terve vauva ja rakas mieheni, joka jaksaa olla positiivinen minunkin puolestani. pelottaa vain, että miten vauvaan vaikuttaa kun äiti itkee suurimman osan ajasta. tukeeko vauvastakin itkuinen? kertokaa jos teillä on yhtään samanlaisia kokemuksia!
Voi hyvin olla, että tilasi onkin jo korjaantunut. Minulla on samanlainen kokemus, kun raskausmyrkytys paheni synnytyksen jälkeen. Esikoiseni käynnistettiin rv 36+6. Olin myös hätääntynyt ja itkin paljon, mutta lääkitys tehosi kuitenkin nopeasti ja jo parin viikon kuluttua sain purkaa verenpainelääkityksen kokonaan.
Tilanne oli siksi harmittava, että uuteen elämänvaiheeseen ja vauvaan olisi ollut kiva keskittyä täysillä. Oma vointi kuitenkin huoletti sen verran, että alku tuntui ehkä siksi vielä vaikeammalta. Onneksi tauti oli äkkiä ohi ja sain keskittyä vain vauvaan.
Toivon, että sinulla on käynyt yhtä hyvin. Kaikkea hyvää ja jaksamista vauvan kanssa!
-M