Missä päin Suomea sanotaan esimerkiksi
- ketä se on?
- en ole kelleen antanut lupaa
pronominit nimittäin ihan persiillään..
Kommentit (14)
kerrassaan raivostuttavaa, samoin niiden tapa sanoa että joku on YLIhauskaa, YLIkivaa, YLIsöpö, YLIhyvä.... Ei jumankekka kukaan normaali ihminen puhu tuolla lailla!
Kuului ainakin Harjavallassa lapsuuden ajan kielenkäyttöön... Isä vihasi tuota virhettä ja vaati aina korjaamaan.. :D
Eli Satakuntaan ja Etelä-Satakuntaan yhdistän.
Varsin yleinen ainakin Varsinais-Suomessa ja Hämeessä.
Ja se eka vaihtoehto on nykynuorten ongelma, lähinnä liipaisee tuonne pääkaupunkiseudulle. Kuitenkin tyyli on nykykielestä, ei sitä vielä parikymmentä vuotta sitten esiintynyt lainkaan.
Kuka-pronominin korvaaminen ketä-sanalla on murretta Satakunnasta, ollut käytössä iät ja ajat. Esim. satakuntalainen vuonna 1914 syntynyt mummoni käytti ikänsä ketä-pronominia kuka-pronominin sijaan.
Kelleen Kymenlaaksosta? Kellee se on. "Se ei kuulu kellee",
"en oo menos kellee tiätylle"...
Joo minä ainakin käytän. Raumalta olen. Mulla on parikaverii porissa ja ne aina ihmettelee mun laskutapaa: kaksket, kolket nelket viisket kuusket... Ne räkättää sitä sit... Tai no ei enää niin paljoo kun pienempinä.
Joo minä ainakin käytän. Raumalta olen. Mulla on parikaverii porissa ja ne aina ihmettelee mun laskutapaa: kaksket, kolket nelket viisket kuusket... Ne räkättää sitä sit... Tai no ei enää niin paljoo kun pienempinä.
Kelleen on jossain pohjoisessa varmaan, koko länsirannikko taitaa käyttää kuka ja ketä-pronomineja sekaisin. Onhan se vielä aika hyvää kieltä kun vertaa esim snadin nasaaliin vittuslaagiin, josta ei ota pirukaan enää selvää, ihme sössötystä.
Eli siis Kouvola, Kotka ja Hamina -akselin murre.
Ja se eka vaihtoehto on nykynuorten ongelma, lähinnä liipaisee tuonne pääkaupunkiseudulle. Kuitenkin tyyli on nykykielestä, ei sitä vielä parikymmentä vuotta sitten esiintynyt lainkaan.
kerrassaan raivostuttavaa, samoin niiden tapa sanoa että joku on YLIhauskaa, YLIkivaa, YLIsöpö, YLIhyvä.... Ei jumankekka kukaan normaali ihminen puhu tuolla lailla!