Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka välttää / mistä johtuu miltei päivittäin tapahtuva verensokerin lasku?

Vierailija
09.06.2012 |

Osaisiko kukaan neuvoa? Siis syömällä sen saa tietysti taas ylös, mutta tästä alkaa jo tulla ongelma. Nälkää voin kestää hyvinkinkin mutta kun verensokeri laskee, alkaa vapisuttaa ja hikoiluttaa, tuntuu että pyörryn. Nykyään pitää jo suunnitella tosi tarkasti, että on jotain evästä mukana "kohtauksen" varalta ja se vaikeuttaa elämää ja spontaanisuutta sekä urheiluharrastusta. Samoin alan pikkuhiljaa lihoa (tai en ainakaan pysty laihduttamaan) tämän takia.

Verensokerini laskee yleensä aamupäivällä pari tuntia aamiaisen (yleensä kahvia, ruisleipää tai maitoon keitettyä kaurapuuroa + marjoja) jälkeen tai iltapäivällä pari tuntia lounaan jälkeen, ei juurikaan illalla, vaikka edellisistä ruokailusta olisikin jo aikaa. Syön jotakuinkin normaalisti ja terveellisesti. Karppaaminen ei oikein ole vaihtoehto minulle vaativan liikuntaharrastuksen vuoksi, olen kuullut että se voisi auttaa. Samoin ruisleivästä luopuminen olisi tosi kova paikka.

Kiitos jos joku osaa auttaa!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä kaikille vastauksistanne! Yritän nyt aluksi kokeilla tuota aamupalan muutosta ja ehkä kromitabletteja ravintolisänä.

En usko, että anoreksia enää tässä vaiheessa on mulla uhkana. Kehonkuvasta en osaa sanoa, olen mielestäni ihan ok mutta tosiaan juoksijakavereihini verrattuna hiukan jämäkämpää tekoa kuin he, mikä ei tarkoita, että pitäisin itseäni lihavana (käytin ehkä huonoa sanavalintaa tuossa aiemmassa viestissäni).

Voin tulla vaikka kertomaan miten tämän lähtee sujumaan, jos ketään kiinnostaisi kuulla :o)

Vierailija
2/19 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehon pakkototuttaminen ottamaan rasvaa kehon varastoista. Tämän tein niin että pidin ensin 2 viikon ketoosikuurin Nutriletteillä vaikkei ollut ylipainoa, ja sen jälkeen siirryin syömään vain 3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Nyt ketoosikuurin jälkeen se onnistui erittäin helposti, eikä enää tullut sitä kuin ennen että oli pakko syödä parin tunnin välein tai alkoi huimaus, päänsärky ja palelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se hirveän vaikea käytännössä ja kuinka monta päivää alussa oli niitä vaikeita?

Kiitos!

Vierailija
4/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on pakko lisätä siihen rasvaa ja proteiinia. Kyllä mullakin tollasella aamiaisella hurahtaisi sokerit lopulta alas.

Joskus matalaksi käyvä sokeri kielii sokeriaineenvaihdunnan alkavasta häiriöstä eli laihduta äkkiä ylipainosi pois, 2-tyypin diabetes vaani sinua!

Vierailija
5/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi!

Lisään vielä, että en siis ole ylipainoinen (en ole koskaan ollut) vaan melko ihannepainoinen ja urheilullinen 163cm/53kg. Nyt vaan paino tuntuu herkästi lähtevän kipuamaan ylöspäin jollen ole tosi varovainen syömnisteni kanssa. Olen yrittänyt pitää rentoa asennetta ruokaan ja syödä silloin kun on nälkä (tai verensokeri alhaalla), mutta näyttää siltä, että kroppani "pyytää" liikaa ruokaa kulutukseen nähden (?).

Olen teini-iässä kärsinyt anoreksiasta, en tiedä mahtaisiko sillä olla jotain yhteyttä tähän nykyiseen ongelmaani?

ap

Vierailija
6/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mahtaako olla olemassa mitään ravintolisää tms joka auttaisi pitämään verensokerit vakaampina?

Vierailija
7/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai keitä tai paista kananmuna, syö rahkaa. Kunnon kasviksilla (tyyliin raastetta tai salaattia) tasaat myös verensokerin nousuja ja laskuja.

Itse syön aamupalaksi usein ihan oikeaa ruokaa, siis esim. eilisiä jämiä, salaattia, keitettyjä kasviksia jne. Puuroa en syö ollenkaan, sillä se ei pidä minulla nälkää yhtään. Omalla kohdallani on parempi jättää aamupala syömättä kuin syödä puuroa.

Anteeksi luin huolimattomasti tuon painoasian. Olet siis tosi hoikka. Ehkä elimistösi taistelee vieläkin anoreksiaa vastaan. Auttaisiko yhtään, jos sallisit yhden kilon painonnousun? Onko rasvaprosenttisi kovin alhainen?

En oikein usko, että tuo anoreksia enää vaikuttaa mataliin sokereihin, anorektikon sokerithan voivat olla alhaiset mutta jos et enää ole anorektinen niin ehkä vika kuitenkin on aineenvaihdunnassa.

2

Vierailija
8/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta proteiinipatukoita.

Vierailija
9/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran urheilet, niin elimistössäsi ei yksinkertaisesti vaan ole tarpeeksi rakennusainetta lihaksille. Estät painontarkkailulla kuntoasi kehittymästä.

Se tärinä johtuu siitä prosessista kun kehosta on sokerit loppu ja energiana käytetään proteiiniä (vrt. vilunväristykset- kehon tapa tuottaa nopeasti käytettävää energiaa).

Joko lopetat urheilun tai nostat painoasi pari kiloa.

Vierailija
10/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kokeilla noita ehdottamiasi aamiaisvaihtoehtoja. Kananmuna voisi varmaan käydä ruisleivän kanssa! Mulla on tosiaan tuo sama ongelma erityisesti kovasti tykkäämäni puuron kanssa, että se ei pidä nälkää lainkaan, vaikka maineensa mukaan asian pitäisi olla juuri päinvastoin.

Rasvaprosenttiani en ikävä kyllä tiedä :o/ Paino on noussut tässä parin vuoden aikana 50kg:sta tähän 53 kiloon, enkä mielellään haluaisi että enää tästä nousisi ylöspäin.

Ja vielä uudestaan, onpa mukavaa että täältä saa näin yst'ävällisen ja auttavaisen vastauksen - kiitos!

ap

Vierailija
11/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran urheilet, niin elimistössäsi ei yksinkertaisesti vaan ole tarpeeksi rakennusainetta lihaksille. Estät painontarkkailulla kuntoasi kehittymästä.

Se tärinä johtuu siitä prosessista kun kehosta on sokerit loppu ja energiana käytetään proteiiniä (vrt. vilunväristykset- kehon tapa tuottaa nopeasti käytettävää energiaa).

Joko lopetat urheilun tai nostat painoasi pari kiloa.

Harrastan pitkänmatkan juoksua, ja muut tuntemani nais- ja miesjuoksijat ovat kyllä kaikki itseäni hoikempia. Sen takia en ymmärrä miksi minulla tuntuu olevan tämä ongelma mutta muilla ei :o( ja miksi siis minun pitäisi nostaa painoani. En siis tosiaan ole mitenkään erityisen atleettinen taikka lihaksikas verrattuna näihin muihin, päinvastoin näytän jopa tukevalta heidän rinnallaan. Ja totta on, että juoksu sujuu parhaiten kevyenä, eikä se yleensä kehitö suuria lihaksia, maratoonarit ovat yleensä aika kukkakeppejä. Itselleni juoksu on tärkeä osa elämää, ja käyn usein kilpailemassakin massajuoksutapahtumissa, mutta en voittaakseni mitään vaan ihan omaksi ilokseni :o)

Vierailija
12/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mahtaako olla olemassa mitään ravintolisää tms joka auttaisi pitämään verensokerit vakaampina?

Ota kromitabletti joka aamu ennen aamupalaa, mulla ainakin auttaa pitämään verensokerin tasaisena koko päivän.

Vierailija
13/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita aamupuuron sekaan proteiinijauhoa.

Nälkä pysyy loitolla. Samoin kananmunaa,kinkkua leivälle. Mullakaan ei nälkä pysy kaurapuurolla. Kannattaisi ennemmin syödä säänöllisesti pieniä aterioita.. Joku 5 päivässä. Rasvaa täytyy syödä,mutta valitsee hyvää rasvaa. Erityisesti rasituksen yhteydessä syöt ennen ja jälkeen jotain kevyttä. Verensokeria tasapainottaa guarem. Sitä voisi kokeilla. Otetaan aterian yhteydessä.

Vierailija
14/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin. Vaikka olisin syönyt tukevan (mutta kenties "vääränlaisen" aterian) niin muutaman tunnin kuluttua voi tulla äkillinen heikotus. Yritä löytää jokin ruoka/välipala joka sinun kohdallasi pitää verensokerin tasaisena. Vaikkapa pähkinät, kuivatut hedelmät jne säännöllisesti muutaman tunnin välein.

Vierailija
15/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se anoreksia nostelee päätään kieroutuneen kehonkuvan muodossa? Ja oikeasti ei ole "tukevan näköinen".

Oletko muuten kysynyt heidän painojaan?

Vierailija
16/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1615922/karsiiko_kuk…

Olisiko tuossa vanhassa keskustelussa mitään apua sinulle?

Vierailija
17/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo olla ihan merkki alkavasta diabeteksestä, jos sokerit laskee liian äkkiä. Ainakin sen mukaan olet riskissä joskus sairastua.

Vierailija
18/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet urheilua harrastavat ovat karppeja. Jotkut tankkaavat hiilareita ennen urheilusuoritusta, mutta kaikki eivät tarvitse sitäkään.

Jos normaalisti syöt aamiaisen ennen töihin menoa, niin miksi tuollainen kasa hiilareita? Tuosta ei seuraa mitään muuta kuin verensokerin korkea nousu, jonka elimistö torppaa insuliinipiikillä, joka tiputtaa verensokerin alas, mistä seuraa näläntunne samaan aikaan kun elimistö muuttaa paniikissa hiilareita rasvaksi. Ja tunnet itsesi hyvässä lykyssä väsyneeksi ja nälkäiseksi ja huonovointiseksi.

Toiset ihmiset sietävät hiilareita paremmin kuin toiset. Itselläni on sokeriaineenvaihdunta jotenkin sössiintynyt ja minulla oli jo lukioaikoina sitä, että viimeistään tunti lounaan jälkeen minulla oli verensokerit tosi alhaalla ja vatsanpohjassa kurniva näläntunne. Raskauden aikana tehdyssä insuliinirasituskokeessa kaikki arvot olivat niin alhaisia, että olisivat käyneet paastoverensokerista.

Minulle parhaiten toimii se, etten syö sellaisia ruokia jotka nostavat verensokerit pilviin - kuten juuri kaurapuuro ja ruisleipä tekevät. Jos joskus kuitenkin hairahdun niihin, niin yritän lieventää haittoja sillä, että isken kaurapuuroon kunnon klöntin voita ja ruisleivälle myös reippaasti voita. Reipas rasvasatsi loiventaa insuliinipiikkiä eikä verensokeri heittelehdi niin tolkuttomasti.

Tavallisesti syön aamiaiseksi paistettuja munia ja pekonia ja pärjään sillä setillä loistavasti 6-8 tuntia. Jos seuraavaan ruokailuun menee pidempi aika, minulle ei silti tule samanlaista heikotusta kuin hiilarimätön jälkeen, vaan pysyn toimintakykyisenä kunhan muistan juoda riittävästi vettä.

Vierailija
19/19 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta aamiaisesta vielä - Jos olen pitkään syömättä, niin lopulta se heikotuskin tulee ja on sellainen olo, että täytyy saada jotain syötävää että elämä jatkuu. Mutta se tulee vasta joskus tuossa 12 tunnin kohdalla. Siihen asti pelittää ihan hyvin kun muistaa vain juoda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä