Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hieman vajaa 2 v riehuu öisin, olen niin poikki. Mikä avuksi?

Vierailija
09.06.2012 |

Eli tosiaan hieman vajaa 2-v lapsemme nukkuu omassa huoneessaan ja edelleen yöt ovat todella rikkonaiset. Aikaisemmin oli rauhallisempaa, heräsi ehkä 1-2 kertaa ja nukahti heti, kun kävin vähän rauhoittelemassa.

Maitoa haluaa edelleen miltei joka yö sen 1 kerran. Olen todellakin yrittänyt, että tuosta päästäisiin eroon, mutta ei mitään toivoakaan. Luulen, että olen ottanut tuosta maitoasiasta kamalan taakan ja otan asian ihan liian vakavasti. Helpommallahan minä pääsisin, jos vaan antaisin sen maiton kerran yössä. Ei tuo lapsi sitä halua kuin sen kerran. Olen yh ja käyn töissä, joten minulla ei ole resursseja eikä jaksamista unikouluttaa lasta/vieroittaa häntä yömaidosta.

Tiedän, että pääsisihän tuosta varmaan eroon, kun vaan olisi antamatta ja jaksaisi valvoa muutaman yön lapsen kiljuessa. Mutta en yksinkertaisesti jaksa, olen aivan poikki. Kukaan ei voi tulla meille auttamaan öiksi. Lapsi siis itkee ja herää jopa 5-10 min välein siinä klo 1 jälkeen, jos ei saa maitoa. Voihan se toki olla, että hänellä on tosiaan nälkä/jano. Vesi ei kelpaa, olen sitä yrittänyt nytkin aina joka yö viimeiset 3 vkoa. Juo sitä kyllä, mutta 5 min kuluttua herää uudelleen itkemään. Ainoa, mikä lopettaa itkun loppuyöksi on tuo maito.

Onko nyt siis vain niin, että otan tämän jutun liian vakavasti? Sain jotenkin kauheita paineita tästä, kun mainitsin asiasta neuvolassa :(. Tädin mukaan yömaito pois heti lapselta.

Muuten lapsi on iloinen, touhukas, ruoka maistuu, nukkuu 1,5-2h päikkärit, menee nukkumaan illalla 20.30-21 maissa ja herää aamulla 7.30-8 maissa. Ulkoillaan pari kertaa päivässä minun vapaapäivinä. Tykkää päiväkodistaan, ei itke siellä koskaan, leikkii hienosti, nukkuu ja syö todella hyvin. Iloisena jää aamuisin leikkimään kavereiden kanssa. Tädit päiväkodissa ovat aivan mahtavia ja herttaisia.

Mitä mieltä olette? Onko muita joiden miltei 2 vuotias vielä tarvitsee yöllä maitoa?

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nukkui minun kanssani samassa huoneessa 10 kk ikäiseksi ja on todella herkkäuninen. Heräsi joka kahahdukseen. Omaan huoneeseen siirtyminen rauhoitti öitä huomattavasti. Nukahtaa myös helposti ilman nukuttamista sekä yö- että päiväunille.

Ap

Vierailija
2/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vielä kokeilla sitä yhdessä nukkumista? 10-kuinen on ihan eri asia kuin 2-vuotias. Tämä neuvo saa jostain syystä aina äidit takajaloilleen, mutta voihan sen järjestelyn muuttaa takaisin vanhaan (oma huone), jos ei toimi. :) Näin sinun ei tarvitsisi ainakaan pompata huoneiden välillä monta kertaa yössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkan edellistä viestiäni. Tietysti jos lapsi siis maitoa saadessaan herää yhden kerran yössä ja muuten nukkuu, niin en tiedä onko se nyt sitten niin kamalan paha muuten kuin ehkä hampaiden kannalta.

Vierailija
4/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vielä kokeilla sitä yhdessä nukkumista? 10-kuinen on ihan eri asia kuin 2-vuotias. Tämä neuvo saa jostain syystä aina äidit takajaloilleen, mutta voihan sen järjestelyn muuttaa takaisin vanhaan (oma huone), jos ei toimi. :) Näin sinun ei tarvitsisi ainakaan pompata huoneiden välillä monta kertaa yössä.

kun jokunen viikko sitten lapsi nukkui muutaman yön samassa huoneessa kanssani (lapsen huone maalattiin ja sinne asennettiin uusia kaapistoja ym). Lapsi heräsi joka ikisen kerran, kun käänsin vaikkapa kylkeä, yskäisin tai huokaisin, vähänkin jos peitto kahahti jne. En siis näe järkeä siirtää alsta huoneeseeni, niin ja halusi sitä maitoa tuolloinkin.

Että jos vaan antaisin sitä maitoa sen kerran yössä, pääsisin aika helpolla verrattuna siihen, että yritän vaan olla antamatta maitoa ja rauhoittelen lasta 10-20 kertaa joka yö. Joutuisinhan nousemaan maidonhakuun silti, vaikka lapsi nukkuisi minun huoneessani. Jos uskoisin tuosta huoneeseeni siirrosta olevan apua, tekisin sen välittömästi.

Ap

Vierailija
5/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö normaalin iltapalan ja päiväruuat, niin yösyömiset on varmasti vain totuttu tuttu tapa, joka ei ole niin vaarallista, vaan luonnollista ja turvallista hänestä. Jokaisesta turvalliset tavat on kivoja.

Itse en kannata unikouluja, kaikki muuttuu aikanaan ja kyse on kuitenkin vain hyvin lyhyistä lapsuuden jaksoista, jotka kohta on takana.

Jos ei yhdessä nukkuminen ole vaihtoehtona hyvä, niin ehkä siinä pitää vaan pari yötä käydä rauhoittelemassa ja jaksaa ymmärtää hänen turvallisuuden tarvettaan. Ei siksi, että hänellä turvatonta olisi.

Mielestäni maitoa voi hyvin antaa lasin tai vettä jos menee. Ei sitäkään tarvetta loputtomasti kestä. Itse laitoimme vesilasin jo valmiiksi lastenhuoneeseen ja sai siitä itse ottaa kun halusi. Näin jatkui pari viikkoa ja sitten oli lasi koskemattomana siitä eteenpäin. Jaksoi kyllä tarkastaa vielä pitkään että vesi oli paikoillaan yötä vasten vaikkei sitä sitten juonutkaan. Kai se maitokin illan pikkutunneille siinä säilyy ihan riittävän hyvänä. Meillä edettiin myös parin päivän vesilasivalmistelujen jälkeen siihen, että hän sai itse yläwcstä illalla täyttää lasin yötä varten. Pikku hiljaa hän ei enää tätä viitsinyt tehdä ja siinä se lasi sitten seisoi tyhjänä kuukauden huoneessa, kunnes eräänä päivänä vein sen turhana tiskiin.

Meidän tenava tosin oli silloin jo 2,5, joten nämä sujui mukavasti kun oli vähän tota taitoa jo enemmän kuin alle 2v.

Mutta sovella maitolasin tai nokkamukin kanssa tuohon jotain, ehkä siitä syntyy jotain joka vie luonnollisesti eteenpäin.

Ja voihan jättää päiväunia lyhyemmäksi niin nukkuu paremmin. Meillä parilla lasta jäi jo 1,5 v. päikkärit kokonaan väliin, kun ei ottanut päivällä vaan unta ja illat eivät kuitenkaan menneet rähinäksi, vaan keskittymiseen riitti leikeissä energiaa.

Meillä ei ennen 3v. ole kukaan oikein viihtynyt kokoyötä omassa sängyssä, joten usein miten on meidän yhteinen parisänky ollut aikamoinen moottoritie yöaikaan, kun porukkaa liikkuu enemmän kuin päivällä. Mutta me on nukuttu, jotenkin, ja lapset vaihtaneet huoneita. Mutta kuitenkin nukkuneet.

Ja aikansa kutakin. Niin se moottoritiekin hiljenee. Ja sitten sitä jo kaipaa.

No. Jokainen tekee tavallaan. Ei tässä mestaruuksia ratkaista. Vuosituhansia on lapset nukkuneet ja valvoneet. Ei siinä unikouluja ole tarvittu. Rennosti vaan. Mutta selkeästi. Niin, että mennään vanhemman johdolla ja vanhemmat kertoo miten edetään. Yömaitoa juoden tai missä asiassa vain. Keksi sinä se tapa siihen yömaitoon jota lapsi toteuttaa. Kyllä hän sen huomaa, että sinä olet hyvän tavan keksinyt ja hän voi turvallisesti toteuttaa, eikä hänen tarvitse miettiä, että hänellä on vastuuta tästä jutusta.

T. 6 lasta takana. Nuorin nyt 2kk.

Vierailija
6/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hieman vajaa" kaksivuotias - kyllä hän voi vielä kehittyä. Jos sanot häntä vajaaksi ihan pienestä pitäen, siitä tulee itseään toteuttava ennustus. Kannusta häntä ennemmin!

Vai oletko hieman vajaa äiti?

Vierailija
7/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hieman vajaa" kaksivuotias - kyllä hän voi vielä kehittyä. Jos sanot häntä vajaaksi ihan pienestä pitäen, siitä tulee itseään toteuttava ennustus. Kannusta häntä ennemmin!

Jokainen sen tietää, että vajaa tarkoittaa ikää, eikä älykkyyttä. Joten ota sinäkin ihan rennosti vaan...

Vierailija
8/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten... en yhtään kannata tuota ehdottamaasi kannustamista. Ensinnäkin kannustimet sattuu. Kannustimien käyttö soveltuu puhtaasti vaan hevosille. Ja lasten hoitoa ratsastussaappaa jalassa. Ajattele nyt vähän.

Vierailija
9/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan samanikäinen lapsi haluaa sen yhden pullon maitoa edelleen yöllä. Mietin, että maailma ei siihen kaadu, vaikkei se kaikkein paras asia olekaan. Luotan kuitenkin siihen, että hän luopuu siitä vähitellen, onhan hän vähentänyt yösyömisiä koko ajan tasaisesti.

Niinpä päätin etten ala huudattamaan enempiä tässä vaiheessa (yritin hetken saada loppumaan) vaan annan mieluummin maidon toistaiseksi. Kyllä se vähitellen jää pois.

Suurinta osaa näistä kaikista nykyisistä suosituksista ei ollut olemassakaan vielä esim meidän lapsuudessamme ja suurin osa meistäkin selvisi aikuiseksi. En tieten tahtoen tietenkään lastani vahingoita, mutta en vain usko että tämä yksi maito on katastrofi :).

Tsemppiä ap:lle, älä sinäkään stressaa turhia!

Vierailija
10/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yömaito saatiin hyvin vaihdettua vedeksi niin, että lisäsin maidon sekaan pikkuhiljaa vettä, siis tosi vähitellen. Elä viikko 1/8 vettä, toinen viikko 2/8 jne... Lopulta oli koko pullo vettä, ja nyt 2vuotiaana ei ole enää jokaöinen tarve, ehkä pari kertaa viikossa.

Suosittelen ainakin kokeilemaan! :)

voimia ja tsemppiä!

Vierailija
11/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yön aikana miksikään muutu. Vaikka laitatte yhdessä valmiiksi sängyn nurkkaan, josta lapsi sen itse saa otettua.

Vierailija
12/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikotietä, annat lapsen meuhkata yöllä ja itse samalla torkut vieressä. Tsekkaat huoneen ettei mitään ihmeempää pääse tapahtumaan ja sit vaan pysyt kovana.

Meillä on toi sama show ollut ja kun annat pikkusormet niin se lapsi vie koko käden. Eli ensin se tahtoo maitoa kerran yössä, sitten kaksi kertaa ja sitten kolme ja jne.

Meillä on aina kuumeen jälkeen sama "vierotus" tehtävä, lapsi kun kerkee sinä yhtenä kuumeisena yönä tottumaan siihen että sitä juotavaa saa yölläkin.

Se on raskasta, mutta voi sitä autuutta kun sen jälkeen kaikki nukkuu hyvin. Tsemppiä. Ei se lapsi välttämättä jaksa kuin tunnin, max kaksi huutaaa sitä juotavaa.

Vierailija
13/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikotietä, annat lapsen meuhkata yöllä ja itse samalla torkut vieressä. Tsekkaat huoneen ettei mitään ihmeempää pääse tapahtumaan ja sit vaan pysyt kovana.

Meillä on toi sama show ollut ja kun annat pikkusormet niin se lapsi vie koko käden. Eli ensin se tahtoo maitoa kerran yössä, sitten kaksi kertaa ja sitten kolme ja jne.

Meillä on aina kuumeen jälkeen sama "vierotus" tehtävä, lapsi kun kerkee sinä yhtenä kuumeisena yönä tottumaan siihen että sitä juotavaa saa yölläkin.

Se on raskasta, mutta voi sitä autuutta kun sen jälkeen kaikki nukkuu hyvin. Tsemppiä. Ei se lapsi välttämättä jaksa kuin tunnin, max kaksi huutaaa sitä juotavaa.

Tämä viesti kannattaa ottaa tosissaan vasta siinä vaiheessa, jos ap:n lapsi alkaa sitä maitoa vaatimaan useammin kuin sen kerran yössä, ei kaikki lapset suinkaan ala vaan kerta riittää.

Vierailija
14/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion nyt ottaa ihan rauhallisesti tämän asian, niin että saamme molemmat lapsen kanssa mahdollisimman hyvin nukuttua. Siispä annan sen 1 kerran yössä maidon, jos lpapsi niin haluaa. On öitä, kun ei ole sitä halunnut, vaan ihan lyhyt rauhoittelu on riittänyt. Olen ottanut tästä asiasta ihan turhaan kamalan stressin. Nyt loppuu.

Lapsi ei ole pyytänyt maitoa kuin kerran yössä viimeiset muutaman kuukauden, joten en usko että nyt alkaisi vaatia maitoa useammin yössä. Vettä tarjoan aina ensin ja ajoittain se riittää, usein ei.

Ja tuolle yhdelle kommnetoijalle, "vajaa kaksivuotias" tarkoitti siis sitä, että lapseni ei ole vielä täyttänyt kahta vuotta, hän on 1 v 9 kk nyt. Mutta tuo kommentti olikin mitä luultavimmin tahallinen provo.

Kiitos vielä, oli kylä hyvä kuulla muiden kokemuksia.

Ap

Vierailija
15/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos happohyökkäys huolestuttaa tarjoa laktoositonta maitoa.

Vierailija
16/16 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli yli 2v ja ymmärsi puhetta. Meillä välillä oli maito loppu ja joskus en jaksanut etsiä tai pestä nokkamukia. Kun ei ollu maitoo,ei voinu saada sitä . pikkuhiljaa jäi pois. Vettä ei huolinut. Nyt yli 4v juo harvoin yöllä javesi kelpaa. Koin itse epäonnistuneeni kun en pystynyt ilman huutoa kierrettä katkaisemaan. Älä siitä vielä panikoi. Nokkamukissa kannattaa olla se.venttiili,jotta ei kaatuessa sänky kastu..