Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun puoliso ei "näe" sotkuja

Vierailija
08.06.2012 |

"Onko teillä yhtä sotkuinen asunto" -avauksen innoittamana:

Miten saan rakkaan puolisoni tajuamaan milloin pitää siivota? Siippa ei "näe" tai "huomaa" jos keittiön lattialle on kaatunut puoli litraa tahmeaa mehua. Ei vaikka sukat jäisivät lattiaan kiinni. Tai jos roskis pursuilee yli äyräiden. Tai jos peilit ovat täynnä sormenjälkiä. Tai jos eteisen lattia on niin täynnä kenkiä, että siitä ei pääse kävelemään yli. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Olen mielestäni vuosien varrella yrittänyt kaikkia keksimiäni konsteja, mutta mikään ei toimi. Omasta mielestään puoliso ei ole sottapytty, vaan totettaa "funktionalismia" kun kamata lojuvat missä sattuu ympäri kämppää. Jonkinsorttinen hamstraajaluonne kyseessä, toisaalta taas huoleton eikä niinkään välitä tavaroista.

Ideoita? Kokeiltu on jättää huomiotta -> lopputuloksena asunto oli aivan järkyttävä kaatopaikka, mutta puolisoa ei haitannut. Siis ihan vastaava kuin mainitsemani ketjun linkissä. Mitä väliä jos pöydällä on kasa mätiä banaaneja ja lattialla puolet vaatekaapin sisällöstä. Asioista sanominen ei auta, sillä se on "nalkuttamista" ja "valittamista". Usein lupauksena on tehdä asia huomenna, mutta huomennakin tilanne on sama, ja sitä seuraavana päivänä.

Välillä tekisi mieli pistää lusikat jakoon, mutta toisaalta onko se sen arvoista :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin vastaus, jota kaipasit, mutta en osaa oikein antaa neuvoja, kun kerran olet jo kokeillut jättää itse siivoamatta ja odottanut, että siippa huomaisi sotkut.

Ymmärrän silti tuskasi ja olisin itse tilanteessa varmasti hyvinkin nalkuttava akka... meillä onneksi siippakin huomaa joitain asioita, vaikka ei toki aivan niin tarkkaan kuin toivoisin:)

Onko puolisosi lapsuuden kodissa millaista ja onko hänen edellytetty siellä osallistumaan järjestyksen pitoon? Uskoisin, että oppi lähtee lapsuudesta.

Vierailija
2/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa mies sai käydä, mutta ei asua. Lisäksi ilmoitin, että kun ensimmäinen lattialle kuulumaton tavara sinne päätyy, on miehen aikana palata kotiinsa. Tosin meillä varsinaisena muuttosyynä oli 11 kk määräaikainen pesti toisella paikkakunnalla.

Kahden kuukauden kuluttua tuli soitto anopilta, että se poikansa asunto on hirveässä kunnossa. Vastasin, että älä siivoa, se on miehen koti. Anoppi ei siivonnut ja kas, mies joutui opettelemaan ihmismäisen elämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onnistuisiko se, että kertoisit sotkun häiritsevän sinua ja toivoisit puolisosi tekevän jotain siisteyden eteen. Ja sitten tekisitte listan asioista, mitä puolisosi tekee (miellään tietyllä tapaa suoraviivaisia tehtäviä, kuten tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen tai jonkun tietyn huoneen siivoaminen tai lasten organisoiminen leikkihuoneen siivoukseen tms.) ja milloin ne asiat täytyy tehdä (ei tiukkaa aikataulua vaan esim. minä viikonpäivänä kyseiset hommat kuuluu miehen tehtäviksi). Mun mies on jonkin verran samanlainen, tosin hän kyllä mielellään hoitaa esimerkiksi tota tiskihommaa oma-aloitteisestikin, mutta juurikin puhtausasiat (esimerkiksi lattialle tippunut maito tai ruoanjämät, koirahan ne nuolee kuitenkin...) ei tunnu häiritsevän lainkaan. Näillä mennään tällä hetkellä, jos lista auttaa ja vähentää pariskunnan riitojen määrää, se on ehdottomasti sen väärti, vaikka välillä hölmöltä tuntuisikin. On vain hyväksyttävä, että ihmiset ovat erilaisia ja osa ihmisista ei "näe" tietyntyyppistä sotkua tai epäjärjestystä. Nämä ihmiset sitten tarvitsevat "silmälasit", eli puolison tai listan kertomaan asiat, jotka tarttis tehdä. ;)

Vierailija
4/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Siivoat

2) Muutat omaan talouteen, jossa vallitsee sinun siisteysstandardisi

Vierailija
5/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen vessaa ja keittiö tasoja, mies metsästää villakoiria. Jos tuo lapsi vielä kasvaessaan ärsyyntyisi likaisista ikkunoista, niin meillä olisi kämppä tiptop.

Eli molemmat siivoavat sen mikä itseä eniten häiritsee. Ei tietty toimi jos toinen ei näe mitään...

Vierailija
6/6 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis jos kysyisit mitä mies toivoisi sinulta parisuhteessa. Sitten kuuntelet ja jatkaisit juttua siitä että mitä sinä toivot osaltasi. Eli mies osallistuisi siivoamiseen.

Voisit kysyä mieheltä että haluaako hän omista rahoistaan maksaa siivojan x kertaa kuukaudessa teille. Vai osallistuuko hän itse työllään. Sitten voisitte sopia että ottaako mies vastuulleen jotkut tietyt työt ja hoitaa ne kohtuullisella tasolla (roskapussit ei loju päivää pidempään ovella tai jos on kyse vaikka imuroinnista niin kerta viikkoon imuroidaan ja mieluiten perjantaina tai viimeistään lauantaina tai mikä teille nyt sopikaan. Tai sitten mies lupaa vaikka yhden illan viikossa että tekee pari tuntia sinun "orjanasi" määräämäsi työt valittamatta ja muuten et sitten nalkuta ja valita siivoamisista.

Nämä nyt ainakin tulee mieleeni. Tietysti jos mies ei suostu keskustelemaan lainkaan on tilanne hankala. Silloin joutuisin varmaankin kysymään että onko kyse jostain mielenterveydellisestä ongelmasta johon tarvittaisiin ammattilaisen apua. Tai sitten totaalisen laiska mies joka vain hyväksikäyttää sinua.

Tsemppiä. Tilanteesi ei kuulosta helpolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän