10 asiaa, jotka ärsyttävät kyselyn mukaan Lennolla eniten! Iltasanomat matkailuosiossa..
Lapset tuli ihan YKKÖSENÄ!
Känniläiset vasta Neljäntenä. Hehe..
Äidit ei vain omista "kullannupuista" voi mitenkään uskoa, että ne ei ole todellakaan monien ihmisten ihailunkohteita, edes lentokoneessakaan.
Kyse ei ole siitä, että ihmiset inhois lapsia, vaan tossa mainittiin siitä, kun vanhemmat luulee lapsensa olevan kaikkien viihdyttämisen kohteena, eikä tajua, että muille se
teidän harhaileva 2v ei merkkaa mitään heidän elämässä.
Ihmiset voi olla ystävällisiä, mutta ahtaissa koneissa lapsien vaeltelu on typerää, koska käytävät on lentoemäntiä varten. Lentoemäntien kuuluu saada tehdä työnsä rauhassa.
Muutama vinkki vanhemmille, jotta kaikilla olisi mukavaa:
-suurinosa siellä on pariskuntia, osa lapsettomia, osalla lapsia, osalla ei vielä lapsia, eli ihmisiä, jotka lähtee nauttimaan elämästä ja lomasta. Örveltäjiä on muutama siellä täällä, ja
suurinosa ottaa alkoholia maltillisesti.
- pitäkää omista lapsistanne huolta, kasvattakaa ja opetelkaa hyvää käytöstä lentokoneessa. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että olettaa muiden viihdyttävän teidän lastanne.
-muut nauttii omasta matkasta, seurasta yms. Teidän uhmaikäinen, kiukutteleva sellainen, tai oli mikä tahansa ei todellakaan ole muiden ihmisten ykkösasia, se jää kyllä
tärkeysjärjestyksessä viimeiseksi, sillä rakkaat ensin. Eli antakaa ihmisten olla rauhassa, muiden ihmisten elämä ei katos pyöri teidän lasten ympärillä, ja teidän lasten on vain opeteltava siihen. He eivät ole maailman napoja, ei edes lentokoneessa.
-paskavaipat pussiin ja roskikseen, vessassa käy muitakin ja mikääm ei levitä niin paljon bakteereja ilmaan, kuin vauvan homehtunut kakkavaippa. Yök! Ei millään tavalla puhdasta!
-lentokoneessa jokaiselta odotetaan hyviä käytötapoja, vaikka lapsilla ne on vielä opeteltavissa, vahnempien hyvään käytökseen kuuluu kasvattaa lasta ja keksiä hänelle tekemistä lentomatkan ajaksi, muilla ihmisillä on oikeus olla rauhassa, niinkuin teilläkin. He ovat myös ihmisiä, ei lapsiperheen palvelijoita.
Sen vuoksi lapset, jotka luulee olevansa maailman napoja matkalla, ei ilahduta muita ihmisiä ollenkaan, koska vanhempien omat luulot siitä, että he olisivat etuoikeutettuja kaikkeen myös siihen, että velvoittavat muita ihmisiä pistämään oman mukavuutensa, tahtonsa ja tekemisensä vieraan lapsen edelle.
Se kun ei mene niin. Muilla ihmisillä on itsemääräämisoikeus, muut haluaa nauttia omista puolisoistaan ja ystävistään.
Teidän lapsi ei vaan ole ykkönen muille! Ei vaikka kuinka luulisitte. Sinun lapsi ei ole muiden lapsi, ihan ihminen muiden joukossa. Sinä olet vastuussa, mitä koneessa tapahtuu.
Äitien on turha valittaa ihmisistä, jotka hieman häiritsee lennolla, sipsien syönti, pusuttelu, musiikki yms. Se ei ole millään, ei millään tavalla verrattavissa yhden kakaran rääkymiseen, joka inhottaa kaikkia. Muiden tehtävä ei ole mielistellä tai symppistellä teidän lapselle vain sen vuoksi, että se on lapsi.
Kiukutteleva kakara ei vaan miellytä ketään ja piste. Äidin tehtävä keksiä sitä tekemistä.
Kommentit (37)
VIERAAN LAPSEN KIUKKUILU JA METELÖINTI on aivan eri asia, kuin jos ois oma. Vieraisiin lapsiin ja kanssamakustajina vielä ei vaan ole niin sympaattinen, että jaksais alkaa mielistellä tai pidätellä hermoja.
Aivan sama onko se lapsi ja mikä sen kehityskausi on..vieras lapsi on aivan sama asia, kuin vieras aikuinen, aivan sama miten se häiritsee. Lapsen rääkyminen on kamalan kuulosta, sitä ei kuuntele mielellään edes oma äiti, joten ei voi olettsa muilta mitään ihailua tai sympatiaa teidän vieraita lapsia kohtaan.
Muita ei kiinnosta teidän lapsi ja sen ongelmat. Muille se teidän lapsi on naapurin mummon kans samalla viivalla, paitsi että naapurin mummo on vielä läheisempi, heh.
Lapset on kivoja, jos ne osaa olla suht.nätisti, mutta ongelmainen, hankala ja omapäinen kakara ei kyllä sulata kenenkään sydäntä, ellei ole niin lapsihullu, että vieraidenkin lapset tekee jonkun ihmisen hulluksi :D mutta se on aika epätavallista!
romauttaa penkkinsä kysymättä takana istuvan syliin, niin että tämän polvet ja läppäri menevät muussiksi. Onneksi netistä saa ostaa vipstaakit, jotka estävät sen.
Lapsi kiljui täyttä kurkkua korviensa vuoksi. Ilman taukoa. Äiti vaan sanoi, että tätä se on aina lennolla. Lentoemäntä toi purkkaa, nenätippoja ja viimeiseksi mikkihiirikorvat... Se muija ei edes yrittänyt. Käytti niitä törppojä korvilla ja sanoi, kato nyt ei se auta. Ei oo auttanut ikinä. Lentoemäntä yritti sanoa, että niitä pitäisi pitää koko ajan korvilla.... Akka vaan änkytti vastaan. Meidän lapsi kirkuu aina lennolla ja siihen ei auta mikään.
NO ei varmaan, jos ei mitään tee!!!
Mä yritin tarjota lentoemännän lähdettyä lasten silikoonitulppia, kun oli ylimääräiset. Se ämmä vaan sanoi, että lapsi ei halua, eikä voi niitä käyttää. Ei nekään kuulemma auta.
Koko kone oli pikkasen pottuuntunut siihen ämmään ja kirkuvaan lapseen. Miksi hemmetissä se ämmä ei ole huolehtinut tuosta asiasta, kun kerran tietää, että lapsi kiljuu tuolla tavalla koko ennon ajan :( Helvettiin tuollaiset.
Toivottavasti joutuvat jollekin mustalle listalle, eivätkä pääse ikinä lentokoneeseen. Vahinko vaan, ettei täällä taida niitä mustia listoja olla.
Äideille tiedoksi: Lasten ei tartte kärsiä korvista lentokoneessa! Apteekista saa silikonitulppia lapsille. Ne kun laittaa ennen lentoa, niin ei mitään kipuja lennon aikana. Ja jos ei niitä voi laittaa, niin kertakäyttömukit, sinne kasteltu servietti pohjalle = mikkihiirikorvat. Niitä pitää lapsen korvilla ainakin kun lähdetään laskeutumaan. Ei käy kipeää. Miksi pitää antaa lasten huutaa kipujaan, jos sen voi estää. Oletteko te sadisteja? :(
romauttaa penkkinsä kysymättä takana istuvan syliin, niin että tämän polvet ja läppäri menevät muussiksi. Onneksi netistä saa ostaa vipstaakit, jotka estävät sen.
Se penkki ei montaa kymmentä senttiä taaksepäin taivu, siis turistiluokassa.
Ja sinulla ei ole mitään oikeutta estää jollain "vipstaakeilla" edessä olevaa kallistamasta penkkiään, kun siinä kerran se säätö on. Fiksu tosin nostaa sen pystyyn ruokailujen ajaksi.
Kenenkään matkanteko ei siihen lopu, jos selkänoja on ylhäällä.
Höpöhöpö siinä mitään muusiksi mene
Ja sinulla ei ole mitään oikeutta estää jollain "vipstaakeilla" edessä olevaa kallistamasta penkkiään, kun siinä kerran se säätö on. Fiksu tosin nostaa sen pystyyn ruokailujen ajaksi.
Nyt on pakko vähän avautua aiheeseen liittyen, kun itse matkustin lentokoneella juuri viime viikolla. Takana istui n. 3v. poika, joka matkusti isänsä kanssa. Kersa potki penkkini selkänojaa ihan koko matkan. Kyllä piti hermoja pidellä että en kiivennyt siitä penkin yli ojentamaan kun isän kommentit lapselle oli "please, put your feet down" tyylisiä, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Välillä lapsi ei edes istunut penkillä vaan seisoi penkkien välissä lattialla ja paukutti tarjotinta penkkiä vasten ynnä muuta mukavaa. Hyvin nukuttu lentomatka, loppujen lopuksi olin kai vain onnellinen että ei ollut mun lapsi eikä todellakaan mun mies ko vässykkä.
Vielä tähän siis että minua ei haittaa itkevät lapset, se on ymmärrettävää ja käytän korvatulppia. Tässä nyt kuitenkin oli kyse kersasta jota iskä ei vaan viitsinyt komentaa istumaan paikallaan/olemaan potkimatta ja rynkyttämättä penkkiäni koko lennon ajan.
Matkustan paljon, eikä kyllä ole ollut lapsista haittaa lennolla. Se vähän joskus ärsyttää, että vauvat itkevät kun korviin sattuu, mutta äkkiähän se loppuu. Mihinkään häirikkölapsiin en ole törmännyt. Omani, silloin kun ovat mukana, käyttäytyvät hyvin.
Ja penkin laitto alas: Haloo! Totta kai se on sallittua!! Kyllä on ihmisellä vaikea elämä jos tuosta tekee ongelman.
Pysykää kotonanne jos on niin kamalaa, että koneessa on muitakin ihmisiä.
Kenenkään matkanteko ei siihen lopu, jos selkänoja on ylhäällä.
Tiedoksi vaan sinulle, että joillakin voi olla jo pitkä matka takana tai pitkä matka edessä, jolloin uni voi olla tarpeen koneessa. Ja penkin kallistus auttaa siinä monesti. Taidat olla tyypillinen lomalento-minä-minä-matkustaja, jolla ei pitkistä lennoista ja lentopäivistä ole kokemusta?
Itse kallistan erittäin harvoin penkkiäni, mutta jos joku hävytön takana sen estäisi niin sanoisin asiasta välittömästi lentoemännälle/stuertille. Eiköhän sinutkin sitten ruotuun saataisi vipstaakeinesi.
Suosittelen muuten noin hankalalle ihmiselle yleensä autolla matkustamista tai varaa business-luokan paikka läppäriäsi tai polvia varten.
Kyllä menee, ja kyllä estän. : ) Kenenkään matkanteko ei siihen lopu, jos selkänoja on ylhäällä.
sinulle oikeutesi "estämisten" suhteen :)
Iltasanomien artikkelit voi jättää omaan arvoonsa, ne on kopioituja joko Huffington Postista tai Svensk Damtidningistä. Ja täynnä asia- ja kielivirheitä.
Takana saa tehdä töitä, eikä takamatkustajan polvet saa rusentua. Esim. viikko sitten kun tulin Pekingistä penkit olivat niin lähellä toisiaan, että ihan normaalijalkaisen ihmisen polvet olivat jo valmiiksi kiinni edessäistuvan selkänojassa.
Koneessa pystyy aivan mainiosti nukkumaan myös selkänojan ollessa normaalisti paikalle. Ellei pysty, kannattaa jäädä kotiin omaan punkkaan koisimaan.
Takana saa tehdä töitä, eikä takamatkustajan polvet saa rusentua. Esim. viikko sitten kun tulin Pekingistä penkit olivat niin lähellä toisiaan, että ihan normaalijalkaisen ihmisen polvet olivat jo valmiiksi kiinni edessäistuvan selkänojassa.
Koneessa pystyy aivan mainiosti nukkumaan myös selkänojan ollessa normaalisti paikalle. Ellei pysty, kannattaa jäädä kotiin omaan punkkaan koisimaan.
vaan matkustusväline. Jos ei pysty tekemään niitä tärkeitä töitänsä koneessa niin ehkä kannattaa tehdä ne sitten muualla. Tai tilata se business-luokan paikka, kuten moni muukin työkseen matkustava tekee..
Kummallista muuten, minulla on 18.4 tuuman läppäri ja olen jopa sitä pystynyt käyttämään, vaikka edessä olevan penkki on ollut kallistettuna alas asti ja vieressäkin on istuttu.
Pekingin lennot ovat aina ns. yölentoja, jopa päivällä lentävät. Eli ruuan jälkeen valot laitetaan pois ja verhot alas. Silloin asiaan kuuluu kallistaa penkki ja käydä nukkumaan. Hienoa jos sinä pystyt nukkumaan penkki ylhäällä, uskoisin kuitenkin että suurin osa ei pysty. Jos sinulla on niin pitkät jalat, että edessäolevan penkki osuu niihin jo pystyasennossakin, kehottaisin valitsemaan check in:ssä sellaisen paikan jossa tilaa riittää, esim. etummainen penkki. Nykyään kun paikan valitseminen on mahdollista.
Viimeksi pari viikkoa sitten kun minä lensin Pekingistä Helsinkiin finskillä, minulla oli takana 24 tunnin junamatka ja lennon jälkeen vielä edessä 3 tunnin automatka. Aivan taatusti kallistin penkin ja yritin nukkua...
Olen keski-ikäinen nainen, matkustan työssäni ja vapaa-ajallani paljon. Omat lapset ovat jo koululaisia, mutta olen heidän kanssaan matkustellut ihan varhaislapsuudesta lähtien paljon.
Totta kai ärsyttää, jos koneessa joku lapsi huutaa täyttä kurkkua pitkään, eikä vanhempi voi asialle mitään. Sellaista voi sattua, ja kas: ihminen on perimältään sellainen, että hän ahdistuu lapsen itkusta, kun ei voi asiaa auttaa itse (olemme ehdollistuneita menemään itkevän lapsen luo).
Samoin ärsyttävät vaeltelevat lapset ja lapset, jotka potkivat selkänojaan. Se tuntuu ällistyttävän selkeästi selässä.
Mutta hei: jo on kummaa käytöstä aikuiselta, jos ei osaa sitä ärysytystään kestää. Jos kyse on selvästä häirinnästä (selkänojaan potkiminen), voi oikein hyvin SANOA sille takana istuvalle lapselle ja hänen vanhemmalleen, että voisiko hän ystävällisesti lopettaa sen potkimisen, koska se tuntuu hyvin ikävästi selkään.
Ja c'moon, se, että joku ärsyttää, EI VIELÄ KERRO SIITÄ, MITEN PALJON SE ÄRSYTTÄÄ. Minusta itkevä lapsi koneessa tai hortoileva kaksivuotias ovat ärsytysasteikossa vielä hyvin, HYVIN kaukana huippusijoilta. Jokainen voi ottaa hiukan suhteellisuudentajuakin käyttöön ja tajuta, että hei: se riiviö ei ole onneksi minun riesanani tällä reissulla ja omat vanhemmat ovat varmasti myös helisemässä ko. lapsen kanssa.
Ja että maailmaan mahtuu paljon, paljon isompia ja vakavampiakin ongelmia.
Siis miten täällä aina saadaan ketju aikaiseksi teeskentelemällä, etteivät lapset millään lailla kuulu isilleen.
Valitettavasti olen myös näiden matkusteluvuosieni aikana huomannut selkeän eron suomalaisten ja englanninkielisistä maista kotoisin olevien ihmisten sietokyvyssä: jos olen erehtynyt lentämään Finskillä, ihmiset (varsinkin keski-ikäiset, sekä naiset että miehet ja itsekin lähenen kyseistä ikää...) käyttäytyvät erittäin tylysti lapsiperheitä kohtaan: ryysitään tönien ohi, kukaan ei tarjoudu auttamaan laukkujen kanssa (enkä varsinaisesti edes apua kaipaa), mutta britit, irkut ja amerikkalaiset sitä kuitenkin ihan automaattisesti AINA tarjoavat.
Viimeksi keski-ikäisten irkkunaisten ryhmä roudasi puoliväkisin käsimatkatavarani koneeseen ja siinä samalla ihastelivat taaperoani ja tarjosivat pastilleja. : D On mukavaa, kun lapsia kohdellaan arvosttetuina ihmisinä, omat lapseni ovat ainakin tottuneet siihen ja käyttäytyvät (yleensä!) sen mukaisesti ja juttelevat kohteliaasti small talkia takaisin.
Omia lapseni olen tiukasti opettanut olemaan potkimatta edessä istujan penkkiä, MUTTA tässä on eräs juttu, joka on otettava huomioon! Kun noin 3-4 -vuotias lapsi istuu nätisti naama menosuuntaan omalla paikallaan, osuvat hänen jalkapohjansa ihan automaattisesti siihen penkin takaosaan! Lapsen on joko istuttava polvillaan (lentoemot valittavat tästä, jos nousun ja laskun aikana ollaan näin) tai sivuttain. Lapsi ei siis tietyssä iässä voi sille mitään, että aina liikahtaessaan jalat osuvat penkkiin. Tahallaan potkiminen on sitten tietenkin eri asia!