Selviänkö vai en?
Olen keittänyt itselleni niin suuren sopan, että tästä ei helpolla selvitä. Muutin kaksi vuotta sitten omaan asuntoon (minulla on siis asuntolaina) ja tämän lainan olen aina hoitanut kunnolla. Olin vakituisessa työssä, mutta työpaikkakiusaamisen vuoksi otin viikko sitten lopputilin ja nyt kärkyn keikkahommia.. Muutostani lähtien, aloin kuitenkin ottamaan pieniä lainoja menoja varten joita makselin suuremmilla lainoilla pois. Ja kas kas, nyt olen aivan velkaantunut ja tuloni eivät yksinkertaisesesti vain riitä. Kuinka pääsen pois tästä oravanpyörästä? Keikkahommia tekisin vaikka kuinka ja vaikka kuinka moneen paikkaan, jos vain niitä nyt saisi. Olkaa ihmiset kilttejä ja neuvokaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ihminen.
En ole viikkoon syönyt, en nukkunut. Mutta töissäkään en voinut jatkaa, koska illat vain itkin ja tärisin pelosta.
Jos minulla vain olisi työtä, voisin hoitaa sopan parissa vuodessa siihen malliin, että selviäisin.
Kommentit (19)
että olet huomannut tilanteen kestämättömyyden. Äkkiä luottokortit kahtia ja ei enää kulutusluottoja. KAikki velat yhdeksi suureksi köntäksi, jotta tiedät paljonko lyhennettävää kuukausittain tulee.
itse harkitsisin asunnon myymistä, jos siitä on suuri laina. Tiedän, että minua stressaisi lainojen lyhentäminen keikkaa tekemällä, varsinkin jos olet tällä hetkellä siinä tilassa ettet oikein töissä pärjää.
yhdeksi jossa on riittävän pitkä maksuaika ja pieni kuukausierä. Jouduthan sinä siinä paljon korkoja maksamaan verrattuna nopeampaan aikatauluun mutta pääasia kuitenkin on että pärjäät päivästä toiseen. Jos asunnon kulut ovat suuret verrattuna esim. vuokra- tai asoasuntoon, hätätapauksessa asunnon myynti varmaan ratkaisisi ongelmasi.
jo hakea lainaa, mutta pankit sanoivat ei. Varsinkin nyt kun minulla ei ole työpaikkaa, en saisi mistään lainaa.
Asuntoni olen laittanut vuokralle ja tätä kautta saan nyt maksettua asuntolainaani + vastiketta pois.
Itse asun äitini luona ilmaiseksi.
Kiitos ketjun ensimmäiselle linkkivinkistä, laitoin jo viestiä velkaneuvontaan
Asu hetki vuokralla ja osta sitten halvempi asunto.
pitkät jonot. Jos joudut odottamaan pitkään ja menee vaikeaksi, kysäise omasta seurakunnastasi, millaista apua heillä on tarjota. Riippuu vähän paikasta, mutta joillakin alueilla diakoniatyö osaa auttaa tällaisissakin tilanteissa.
Työkkäri SAATTAA joustaa karenssista, kun kuulee mistä on kyse. Sinun pitää kyllä toimittaa sinne pätevä lääkärintodistus asiasta. Olen kuullut, että näistä karensseista olisi joskus joustettu, mutta ilmeisesti selvityksiä vaaditaan eikä ole mikään läpihuutojuttu. En tiedä, mikä on tämän hetken käytäntö. Muutenkin kannattaa olla työkkärin listoilla vuorotteluvapaapaikkojen takia.
Oletko katsonut kaikki työpaikkasivustot, mol-sivujen lisäksi Aarresaari.net/jobboard on hyvä foorumi etenkin keikkatyölaiselle (siellä on etenkin akateemisia työpaikkoja).
Mielestäni olet edennyt hyvin asunnon suhteen.
Selviät kyllä - tsemppiä!
Oletko neuvotellut pankin kanssa lyhennysvapaasta? Kannattaa laskea, montako lyhennysvapaata kuukautta tarvitset, jotta selviät noista kulutusluotoista.
Pankki yleensä myöntää lyhenysvapaata, jos asiakas on hoitanut asiansa kunnolla.
Nuorilla ihmisillä ei voi olla kokemusta kaikista elämäntilanteista - neuvojahan ap täällä juuri kyseli, ja tosi hyvin oli edennytkin jo.
Miten kommenttisi auttoi ap:ta?
Eikä nuori ikä ole mikään veruke ääliömäisyydelle. AP:n täytyy olla kuitenkin täysi-ikäinen, kun on asuntolainankin saanut!
Tuollaisia sitten pitää hyysätä yhteiskunnan varoin!
11
Ei minua kukaan hyysää.. mistään en mitään korvauksia hakemassa. En ole ehtinyt vielä edes työkkäriin ilmottautumaan, kun olen työhaastatteluissa ollut.
ap
että hyysätään. Ja kenenkäs luulet sen velkaneuvonnankin kustantavan?
tehnyt koko ikäni töitä, mielestäni on ihan ok, että saisin vihdoin maksamilleni verorahoille vastinetta
Montako vuotta työkokemusta? Paljonko olet tienannut? Paljonko maksanut veroja?
Et kuulosta kovin työelämään perehtyneeltä...
Bruttotulot 55.000 euron luokkaa vuodessa. Nyt siis työpaikkakiusaamisen vuoksi tulot 0 e/kk.
Luuletko että tähän ratkaisuun päädyin vain ilosta?
Toivottavasti selviän
ap
onhan tuo jo hyvä alku että olet vuokrannut asuntosi ja voit asua ilmaiseksi äitisi luona.Töitäkin varmasti löydät ja sitten saat lainan jolla maksat pienempiä luottoja pois.
Eikä kai asunnon myyminenkään maailmanloppu olisi..? Arvaan kyllä ettet sitä mielelläsi tee.Itsekin jäin asumaan asuntoon joka on minulle turhan kallis pitää.
Toivottelen jaksamista ja reipasta mieltä!
Tilanne ei ole oma syysi. Nokka pystyyn vaan!
Kokeile hetki tuota lyhennysvapaata, sillä voisit päästä lyhytaikaisista luotoistasi eroon!
Itse en myisi kämppääni ihan heti, sillä myös vuokralla asuminen on todella kallista. Minusta tuo vaihtoehto, että maksat vuokratuloilla asuntoasi, kun asut äitisi luona, on varmasti hyvä tilapäisratkaisu.
Pajonko on:
asuntolainaa?
muita lainoja?
kk-erät?
Et ole ollenkaan ainut tuossa tilanteessa.
Velkaneuvoja auttaa:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx