Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Keisarinleikkaus voi aiheuttaa lapselle ylipainoa

Vierailija
08.06.2012 |

Keisarileikkauksella syntyneistä lapsista saattaa tulla ylipainoisia muita helpommin, arvioi tuore yhdysvaltalaistutkimus vihjaa. Mahdollisesti yhteys selittyy suoliston bakteerikannoilla, jotka ovat keisarileikatuilla erilaiset kuin perinteisesti syntyneillä.

Archives of Disease in Childhood -lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 1 300 äiti-lapsiparin terveystietoihin, joita alettiin kerää äitien ollessa 22. raskausviikolla. Synnytyksistä neljännes tehtiin keisarileikkauksella. Keisarileikkauksella synnyttäneet äidit olivat muita lihavampia ja myös heidän lapsensa olivat muita suurempia syntyessään, mikä itsessään voi lisätä lapsen alttiutta ylipainolle.

Kun tutkijat huomioivat äidin painon ja lapsen syntymäpainon, keisarileikkauksella syntyneet olivat silti muita todennäköisemmin ylipainoisia kolmen vuoden ikäisinä. Tuolloin ylipainoisia oli joka kuudes keisarileikkauksella syntynyt, mutta vain joka kolmastoista alateitse syntynyt. Näin ollen ylipaino oli keisarileikatuilla noin kaksi kertaa yleisempää.

Aiemmissa tutkimuksissa keisarileikattujen suolistosta on löytynyt tavallista enemmän Firmicutes-bakteereita ja vähemmän Bacteroides-bakteereita. Kyseiset bakteerit muodostavat suurimman osan suoliston bakteerikannoista. Tutkijat arvelevat suoliston bakteereiden vaikuttavan siihen, miten hyvin keho saa energiaa ruoasta, mikä selittäisi nyt havaitut tulokset. On kuitenkin vielä epäselvää mikä suolistobakteereiden merkitys ylipainossa on.

Keisarileikkaus on aiemmin yhdistetty muun muassa lasten astmariskiin sekä allergiseen nuhaan.

Suomessa noin joka kuudes synnytys tehdään keisarileikkauksella.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+Keisarinleikkaus+voi+aiheuttaa+lapse…

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki metakeskustelua eli keskustelua siitä, miten keskustelua käydään. Minua ärsyttää suunnattomasti tämä omista kokemuksista yleistäminen, joka (kuten toivottavasti tiedätte) on aivan väärä tapa saada jotain todistetuksi laajassa mitassa.

"Itse olen"

"Minun suvussa tuo ei kyllä päde :)"

"Minä ja kolme sisarustani"

"Mulla kolme alipainoista lasta ja kaikki leikattu"

---

Minun suvussani on useita tupakoitsijoita, mutta ei ainuttakaan keuhkosyöpään kuollutta tupakoitsijaa. => Tupakointi ei aiheuta syöpää.

Ei taitaisi tutkimustulokseksi kelvata?

Vierailija
2/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keisarileikkaus vaikuttaa niihin suoliston bakteerikantoihin? Kun vauva on työntymässä luonnollista rööriä pitkin niin vipeltääkö vauvan perseeseen sitten äidin pillusta jotain bakteereja, vai miksi niitä ei muka ole keisarileikkauksella syntyneillä?

Tuomio: paskapuhetta koko tutkimus.

tosin enemmän niitä suun kautta sinne suolistoon päätynee kuin perseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

plikka on 10v ja on lähes liiallisen alipainoinen mutta onneksi ollut aina hyvin terve! Ei ole allergoita eikä muita ongelmia...

Vierailija
4/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen normaalipainoinen, aikoinani täyden kympin saanut, allergiaton, harvoin edes flunssassa ja täysin perussairaudeton nuori mies, joka syntyi keisarinleikkauksella 4 viikkoa etuajassa pahasti alikokoisena.

Onneksi nuo stereotypiat eivät osuneet muhun, yksikään. Vaikka vielähän sitä vanhemmalla iällä ehtii puhjeta astmat sun muut :P

Vierailija
5/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitetaan edelleen ilman n-kirjainta!

Vierailija
6/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suvussa tuo ei kyllä päde :)

Tiedän vain itseni lisäksi yhden jolle on tehty sektio ja ihmisiä on kaikenlaisia :)

Itsekin olen syntynyt alakautta, silti olen taipuvainen ylipainoon. Pakko pitää koko ajan huolta ruoasta ja liikkumisesta. Muuten painoa tulee helposti.

Vierailija
7/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs keisarileikkauksella syntynyt nuorimies on tosiaa lihava. Tosin mä luulen että ihan sen takia on lihava kun syö vaan lihikisiä ja pitsaa, toki kotiruokaakin, mutta kattilakaupalla. Suurin syy sen lihavuuteen on varmaan geenit? isäkin on lihava, äiti on suorastaan laiha.

Vierailija
8/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitetaan edelleen ilman n-kirjainta!

Puhuessa siihen ääntyy hento n synnytyslääkärillä ja kätilölläkin, jos se epähuomiossa siirtyy myös tekstiin, niin ei siitä kannata raivostua :D

Vierailija
9/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään paljoa tuohon tutkimuksene luottaisi.

Minä ja kolme sisarustani ollaan synnytty keisarinleikkauksella ja vain yksi meistä on ylipainoinen nyt aikuisena ja hänkin sairauden takia.

Minä kyllä olin vauvana ns. lihava mutta neljään ikävuoteen mennessä samaisen th:n mielestä liian laiha.

Ja neljästä lapsesta vain minä olen allerginen (siitepölylle).

Omat lapseni ovat syntyneet alakautta ja esikoinen vetelee nytkin (6v.) +3 käyrillä. Esikoinen taas -2.

Vierailija
10/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on hyvin paljon tavattoman ylipainoisia ihmisiä - jos sektiot ovat yleisempiä lihavilla siellä, niin ehkä siihen lapsenkin ylipainoon löytyy selitys perhetaustasta.

En tiedä onko Suomessa samoin että sektio on yleisempi lihavilla kuin normaalipainoisilla. Sektioonhan päädytään silloin, kun vauva on perätilassa (tähän ei varmaan äidin lihavuus vaikuta...), synnytyksessä on komplikaatioita jne, Komlikaatioita voi tulla ihan minkä kokoisille äideille tahansa.

Vierailija
11/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keisarileikkaus vaikuttaa niihin suoliston bakteerikantoihin? Kun vauva on työntymässä luonnollista rööriä pitkin niin vipeltääkö vauvan perseeseen sitten äidin pillusta jotain bakteereja, vai miksi niitä ei muka ole keisarileikkauksella syntyneillä?

Vierailija
12/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa alatiesynnyksen kautta jotain hyviä bakteereja, jotka suojaavat lasta tms. Ne siis jäävät puuttumaan sektion kautta syntyneiltä.

Vierailija
13/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mun vauva ehtinyt saamaan hyviä bakteereja kun syntyi melkein luonnollisesti, mutta ei kuitenkaan ihan?! Jäi jumiin synnytyskanavaan ja mulle tehtiin hätäsektio...

Vierailija
14/14 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin harhaanjohtava. Keisarinleikkaus ei aiheuta ylipainoa vaikka altistaisikin sille, tieteellisiä tutkimuksia tulkittaessa nämä on kaksi ihan eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan