Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen liikatoiminta, oireet?

Vierailija
24.05.2014 |

Itselläni epäillään liikatoimintaa. Hirvittävä hikoilu varsinkin aamuisin ja kipuja kädissä ja jaloissa.Paino ei kylläkään ole laskenut...

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripuli, pierut, rupsut

Vierailija
2/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen sitä myös itselleni. Tai ehkä joku muu kilpirauhasongelma - en tiedä kuvittelenko mutta tuo alue kilpirauhasen kohdalla on mulla joskus turvonnut..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta "kilpirauhasen liikatoiminta".

Vierailija
4/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta "kilpirauhasen liikatoiminta".

Vierailija
5/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just... luuletko etten ole googlettanut? Haluan oikeita kokemuksia. T.ap

Vierailija
6/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just... luuletko etten ole googlettanut? Haluan oikeita kokemuksia. T.ap

Vierailija
7/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kummassakin kahdesta raskaudestani liikatoimintaa ja niiden välilläkin lievästi. Ekassa pahemmin ja silloin todettiin ensimmäistä kertaa elämässäni. Mä olin aivan sairaan väsynyt, olisin voinut nukkua koko ajan mutten virkistynyt nukkumallakaan. Kävin töissä ja muuten tosiaan nukuin ihan valtavasti. Janotti aivan hirvittävästi mutta juomalla ei jano lähtenyt. Raskauteen liittyvä pahoinvointi kenties käynnisti tämän vaikkei pahoinvointini varmasti ollut ollenkaan pahimmasta päästä edes, eri aika vähästä voi kilpirauhanen mennä sekaisin jos on mennäkseen (toki taustalla voi olla muutakin, omalla kohdallani ei ole koskaan oikein osattu sanoa syytä mun oireiluun, eri vaihtoehtoja on esitetty ja nähtäväksi jää pysyykö tilanne kurissa nyt kun lapsia ei enää tule vai tuleeko oireita liika- tai vajaatoiminnasta, jälkimmäistä mulla ei vielä ole ollut). Ruokahalu oli valtava mutta aloin laihtua. Itse huolestuin tästä laihtumisesta ja soitin ekan neuvolakäynnin jälkeen neuvolan terveydenhoitajalle joka meinasi, että johtuu vain siitä, että kotona on eri puntari kuin neuvolassa. Terkkari sitten lähetti kilpirauhaskokeisiin (itse en olisi asiaa älynnyt epäillä vaikka tiesin kyllä, ettei kaikki ole ok) kun seuraavalla käynnilläni leposyke oli aivan hurja, painokin oli laskenut mutta hän ei ehkä olisi tästä huolestunut vaan pistänyt pahoinvoinnin piikkiin. Muistan, että puuskutin tuolloin ihan vähästä, en meinannut jaksaa edes kävellä vaikka tavallisesti kyllä jaksan ihan hyvin ja olin tottunut pitkiäkin matkoja kävelemään vaikken muuten urheilullinen olekaan. Vaikka väsytti niin mun oli pahimmillaan vaikea nukahtaa, korvissa vain kaikui tosi tiivis sydämenhakkaus, olo oli vähän hiirimäinen.... Kilpirauhanen on ilmeisesti ollut jonkin verran turvoksissa (lääkärien mukaan) ja jotain lieviä tuntemuksia on ehkä siinä ollut mutta siitä en tiedä onko se johtunut enemmän siitä kun tiedän, että siinä on jotain häikkää. Aina ei liikatoimintaan liity painonlaskua, useimmiten ruokahalukin kasvaa. Kannattaa pyytää arvojen mittausta, ei sitä oikein muuten voi tietää.

Vierailija
8/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kroonisesti kilpparisairautta sairastava (eli oon sairastanut syntymästä asti, nyt 32v), lääkkeen tarve heittelee rajusti ja kokemusta molemmista, vajaa- ja liikatoiminnasta. Jälkimmäinen mulla muuten varsin oireeton, mut sydän hakkaa ihan järkyttävää tahtia ja voimakkaasti ja muljahtelee silleen ikävästi. Vaikka joisin vaikka vain puoli kuppia kahvia aamulla. Vajaatoiminnassa voin taas juoda kaks pannullista kahvia, en herää kunnolla silti ja sydän lyö laiskasti...

Vierailija
9/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu, vähentynyt unentarve tai kyvyttömyys nukkua, jatkuva touhuaminen ja kyvyttömyys olla rauhassa aloillaan. Aika hypomaanisia oireita: mieliala ja itsetunto voi olla korostuneen korkealla, mutta epävakaa (esim. raivareita tai päättömiä ihastuksia). Syke ja ruumiinlämpö korkealla. Aina on kuuma ja viileellä kelilläkin kuljetaan takki auki. Vapinaa, varsinkin jaloissa selvästi jos menee kyykkyyn ja nostaa toisen jalan korkeille varpaille.

Vierailija
10/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu, vähentynyt unentarve tai kyvyttömyys nukkua, jatkuva touhuaminen ja kyvyttömyys olla rauhassa aloillaan. Aika hypomaanisia oireita: mieliala ja itsetunto voi olla korostuneen korkealla, mutta epävakaa (esim. raivareita tai päättömiä ihastuksia). Syke ja ruumiinlämpö korkealla. Aina on kuuma ja viileellä kelilläkin kuljetaan takki auki. Vapinaa, varsinkin jaloissa selvästi jos menee kyykkyyn ja nostaa toisen jalan korkeille varpaille.

Vierailija
11/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liikatoiminta on tehnyt hikoilua, hengästymistä, korkeaa pulssia, yleistä sairauden tunnetta,

Vierailija
12/41 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Oikeista kokemuksista ne oirelistat on koottu. Mitä lisäarvoa se tuo, että joku anonyymi Maija 34 vee Turusta sanoo, että häntä on kovasti hikoiluttanut ja laihtumistakin on ollut havaittavissa, kuin että nämä kaikki mahdolliset oireet on koottu selkeäksi listaksi? Kummallista.

Vierailija
13/41 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin Basedowin tauti 2006 ja oli hengenlähtö lähellä kun arvot olivat vaarallisen korkeat ennen kuin sain diagnoosin. Koko kilpurauhanen poistettiin lopulta 2009. Oireita: jatkuva väsymys, saatoin nukkua 20h putkeen, hiusten lähtö, lepopulssi yli 120, rytmihäiriöt, palelu, hengästyminen, lihasheikkous, saamattomuus, mikään ei huvittanut, koko ajan nälkä (minulla ei paino pudonnut, päin vastoin lihosin lyhyessä ajassa 20kg vaikka yleensä liikatoiminnan oireina laihtuminen), paha nokkosrokko (koko kroppa täynnä kutiavaa ihottumaa, välillä turpos silmät umpeen, huulet näytti siltä, kun olisi laitettu botoxia tripla annos ja sormet turposi niin että tuntui, että iho ratkee. Saattoi tulla noi oireet minuutissa ja puolen tunnin päästä näytin taas ihan normaalilta), silmien arkuus, kuivuus ja kutina, agressiivisuus (meni han nollasta sataan sekunneissa ja sillon lensi tavarat ja läheiset saivat kuulla kunniansa), keskittymisvaikeudet, ääniyliherkkyys, paniikkikohtaukset..

Vierailija
14/41 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, etsiskelen parhaillaan tietoa kilpirauhasen liikatoiminnasta, jonka siis epäilen itselläni olevan. Olen käynyt jo kerran terveyskeskuksessa lääkärillä ja labrakokeissa asian takia, mutta kuulemma arvot olivat ihan ok.

Oireita huomasin huhtikuun puolivälin tienoilla. Koko ajan oli jotenkin sekava olo ja huimasi, olin varma että taju lähtee pian. Kertaakaan ei ole lähtenyt. Seuraavaksi aloin huomata painoni pudonneen. Tähän hetkeen mennessä olen laihtunu 63 kilosta 54:ään alle puolessa vuodessa. Aineenvaihdunta ja suolen toiminta on ehkä kaksi tai kolme kertaa vilkkaampaa kuin ennen. Kädet tärisevät, aamuisin pientä pahoinvointia ja järkyttävä hiki koko ajan. Puheeni on vilkastunut epäselväksi mössöksi ja liikkeet ovat äkkinäisiä. Sydän hakkaa ja kerran lähdin ambulanssilla sairaalaan päivystykseen rytmihäiriön takia (lääkäri kuitenkin kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä tutkimuksiin eikä suostunut hyväksymään muuta vaihtoehtoa kuin paniikkihäiriön). Päivittäin on enemmän tai vähemmän rintakipuja. Fyysinen kuntoni on huonontunut radikaalisti kevään aikana, en voi nostaa 7-kiloista koiraani syliin hengästymättä hieman. 

Nyt olen varannut ajan yksityiselle lääkärille ja toivon, että tehtäisiin kunnon tutkimukset. Oon järkyttävän peloissani, jos tää onkin jotain muuta...

Mielipiteitä?

Vierailija
15/41 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jatkoa vielä,^koko ajan järkyttävä näläntunne! Mut paljoa en pysty syömään ilman että tulee paha olo, ja noin 10 min syömisen jälkeen on jo vessahätä. 

Vierailija
16/41 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli liikatoiminta hyvänlaatuisesta kasvaimesta johtuen. Löytyi täysin sattumalta, en ollut huomannut mitään oireita. Sitten tiedon asiasta saatuani kiinnitin huomiota siihen, että kädet tärisivät vähäsen, ja rasituksessa sydän alkoi hakata nopeampaa kuin normaalisti ja tuo sydämen hakkaaminen tuntui kestävän pidempään kuin aiemmin. Mutta hyvin vähäiset oireet siis.

Vierailija
17/41 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- korkea leposyke

- korkea verenpaine

- lisääntynyt ruokahalu

- laihtuminen

- käsien tärinä

- ripuli

- väsymys

- koko ajan kuuma ja hiki

- jatkuva jano

- lihasheikkous

Tässä oma listani. Nuo kaikki oireet hiipii niin hitaasti ja salakavalasti, ettei itse edes tajua olevansa sairas.

Vierailija
18/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko liikatoiminnasta olla seurauksena painnousu? Kaikki sanovat että paino laskee. Tyttäreni olosta olen huolissani, auto jos osaat kertoa jotain. 15 kg per 6 kk lisää painoa ja kukaan ei auta.

Vierailija
19/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hikoilu, talvella piti käydä vähän väliä 10 asteen pakkasessa jäähdyttelemässä t-paitasillaan

- nopea suolen toiminta

- lihasheikkous: en päässyt kyykystä ylös ilman tukea

- jalkojen ja käsien hillitön vapina

- rauhattomuus

- leposyke 120 > (normisti noin 65), sydämen muljahtelut

Lisäksi silmäoireet, minulla myös Basedow.

Lääkkeeksi Tyrazol, annostukset vaihtelee verikokeiden mukaan. Silmiin kortisonipulssihoitoa muutama viikko, auttoi todella hyvin, mutta hoidon päätyttyä oireet palasivat. 

Vierailija
20/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- käsien tärinä, elohiiri silmässä, korkea syke, yleistila "duracell-pupu"

Liikatoiminta löydettiin sattumalta muiden verikokeiden yhteydessä. Ultrassa näkyi 8cm kasvain kilpirauhasessa. Olin kuitenkin raskaana, joten leikkausta lykättiin ja lääkittiin Tyrazolilla. 1,5 vuoden kuluttua leikattiin toinen kilpirauhanen pois, ja nyt ilman lääkitystä yhdellä kilpirauhasella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme