Lastensuojelukokemukseni:
Itse jouduin lastensuojelun syyniin koska POLIISIT tekivät ilmoituksen!
Tilanne oli tämä: olin lapseni kanssa kotona kun vuosia sitten jättämäni exä tuli kännissä ovelleni.
Tietenkään en päästä humalaista sisälle kun lapsikin on kotona.
Ei ensin suostunut lähtemään joten oven raossa korotin ääntäni ja töinäisin hänet pois ovelta ja käskin painua helvettiin.
Löin oven kiinni ja kyseinen henkilö poistui.
Ilmeisesti joku naapuri oli soittanut poliisille tästä alle 5min episodin takia.
Mitään väkivaltaa ei käytetty eikä ollut edes sen uhkaa.
Lapsi ei pelännyt eikä mitään.
Olin äimänkäkenä kun poliisit tulivat ovelle.
Kerroin heille miten asia meni ja he totesivat kaiken olevan kunnossa.
Viikon päästä tuli kutsu saapua lastensuojeluun tapaamiseen VÄKIVALTAISEN tapahtuman takia lapsen ollessa kotona!!!
Kävin siellä ja kerroin kuten asiat olivat. Sen etten päästä humalaisia sisälle eikä mitään hätää kenelläkään ollut.
Tämä ei riittänyt vaan halusivat tavata lapsen ja kysellä häneltä asiaa, siis halooooo 5 vuotiaalta!!!
Tuon ikäinen kun voi kertoa myös puuta heinää!
No sekin tapaaminen meni hyvin ja siihen loppui tämä episodi.
Mielestäni tässä tuhlattiin resursseja täysin turhaan!
Selvisi myös se, että jos poliisit joutuvat käymään asunnossa missä on lapsi kirjoilla, oli lapsi kotona tai ei menee ilmoutus lastensuojeluun!!
Mitäs jos joskus lapsi on hoidossa ja vaikka tämä exä tulisi eikä poistuisi ilman poliiseja, taas menisi ilmo vaikka lapsi ei ole edes paikalla!!!
Ei paljoa tee mieli soittaa poliiseja paikalle vaikka apua sattuisi tarvitsemaan.
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (12)
Olisihan tilanne voinut hyvin olla traumaattinen kokemus lapsellesi. Ei ne sossun tädit tienneet, ettei lapsi nähnyt tilannetta.
Nykyinen laki vaatii, että lasta on kuunneltava ja tavattava ilmoituksen selvityksessä. Olet päässyt todella vähällä!! Sulle olisi voinut osua paikalle toisenlainenkin sossu!!
Resurssien väärinkäyttöä, ja todellisille tapauksille ei sitten riitäkään enää voimavaroja.
En ymmärrä naapuria, joka teki ilmoituksen. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tule kysymään ja ihmettelemään tilannetta asianosaiselta vaan verhojensa suojissa omissa pikkupäissään kehittelevät omaa lennokasta tarinaansa. Tällaisen ihmisen täytyy olla todella pahansuopa!
Menkää ja kysykään naapureiltanne tilanteesta. On turhaa kuormittaa lastensuojelua siksi, että joku kännikala soittaa ovikelloa. Kun olin pieni, ovikello soi keskellä yötä. Isäni meni avaamaan ja siellä oli naapuri ympäripäissään ja yritti tulla sisään (ei tajunnut olevan väärässä kerroksessa).Isä sitten opasti oikeaan kerrokseen. Tästäkö olisi toisen naapurin pitänyt tehdä ls-ilmo, kun kotona oli kolme lasta? Ottakaa nyt se pää pois perseestänne ja katsokaa ympärillenne, tutustukaa niihin naapureihin.
jotka oikeasti kokevat väkivaltaa? Luotetaan vain aikuisen sanaan? Tottahan ne aikuiset aina puhuu ilman muuta... Oletko itse täällä huutanut kurkku suorana miksi sossu ei toimi, kun se 8-vuotias kuoli?
Jos poliisi käy kotikäynnilla siitä tehdään ilmo.
Meistä tehtiin ilmo, kun 8 v näpisti kaupasta.
Lyönpä puolen vuoden palkkani vetoa, että naapuri tunnustaa heti. Kyllä, meillä hakataan lapsia! Kyllä, olisitteko ystävällisiä ja kutsuisitte poliisit paikalle tai tekisittekö lastensuojeluilmoituksen. Näin se todellisessa maailmassa ilman muuta menee.
vaikka lapsi ei ole kotona jos poliisit käy paikalla.
ap
Kyllä olisinkin kysynyt naapurilta jos tietäisin kuka naapuri se on ollut.
ap
Miksi ylipäätään avasit oven miehelle? Onko teillä ovisilmää tms?
että lapsi on jatkossa turvassa. Ei ole lapselle hyväksi, jos exä jatkossakin roikkuu ovesi takana humalassa, avaat hänelle oven ja selvitätte välejänne kiroillen ja väkivaltaisesti. Asioiden täytyy muuttua.
tottakai lapsen tilanne on tarkistettava mainitsemissasi tilanteissa.
Kai ymmärsit, että jos oveasi olisi kolkutellut joku sinulle tuki tuntematon niin mitään ls-ilmoitusta ei olisi tehty?
Ei ole kuitenkaan ihan arkipäivää ja normaalia, että äidin entiset tutut käyvät humalassa ryskimässä ovea. Ja jos kerran olet joutunut jopa tönimään pois ja korottamaan ääntäsi niin ilmeisesti tilanne on muista vaikuttanut uhkaavalta.
Itse näet tuon ilmeisesti ihan normaalina?
Mistäs ne muut olisivat voineet tietää, ettei ovellanne ole oikeasti uhkaava tilanne käynnissä. Kyllä minäkin tuollaista säikähtäisin.
Niin, ja olen kerran soittanut yöllä poliisit naapuriin tappelun äänien takia. Tiesin etteivät lapset olleet silloin kotona, mutta meno oli sen verran hurjaa että olisi ollut jo vastuutonta jättää asia sikseen. Onneksi poliisit tulivat ja onneksi perheen asia eteni sitä kautta myös lastensuojeluun.
Olisihan tilanne voinut hyvin olla traumaattinen kokemus lapsellesi. Ei ne sossun tädit tienneet, ettei lapsi nähnyt tilannetta.