Laihdutuksesta
Mammat auttakaa!
Laihdunko jos syön vain kerran päivässä? Tai max 2 kertaa?
Joku on sanonut, että jos syö vain pari kertaa, niin elimistö luulee ettei saa tarpeeksi ruokaa ja varastoi kaiken syödyn läskiksi? Pitääkö paikkaansa jos syö esim alle 1000 kaloria päivässä?
Myönnän, tyhmä olen kun en itse tiedä miten menee! ;)
Kommentit (2)
Laihdunko jos syön vain kerran päivässä? Tai max 2 kertaa?
Joku on sanonut, että jos syö vain pari kertaa, niin elimistö luulee ettei saa tarpeeksi ruokaa ja varastoi kaiken syödyn läskiksi? Pitääkö paikkaansa jos syö esim alle 1000 kaloria päivässä? ;)
Nyt taas tätä perusasiaa säästöliekistä, ateriakerroista jne.
Elikä, säästöliekki on ilmiö, joka ilmenee aina, kun keho saa pidempiaikaisesti vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Tällöin kroppa pyrkii säästämään energiaa esim. vähentämällä automaattista ei-tahdonalaista liikehdintää joka voi kuluttaa jopa satoja kilokaloreita päivässä. Säästöliekin syvyys lisääntyy kun kalorivaje kasvaa, mutta elimistö ei pysty säästämään loputtomiin eli jossain on raja jolloin kyllä taatusti laihtuu vaikka olisi säästöliekillä. Säästöliekki siis pienentää laihdutuksen hyötysuhdetta (koetun kärvistelyn määrä suhteessa painonlaskun määrään) mutta ei estä laihtumista.
Sillä ei ole itsessään merkitystä montako kertaa päivässä syöt vaan vain sillä, paljonko saat kaloreita päivässä. Ruokailukerroilla on merkitystä vain siinä mielessä että miten saat parhaiten pidettyä kiinni järkevästä kalorimäärästä ilman että tulee ahmimishimoja. Jotkut ihmiset eivät pystyisi olemaan pitkään vain 2 aterialla päivässä vaan homma loppuisi nopeasti ahmimiskohtauksiin ja kuurin loppumiseen. Toisille taas harvat ruokailut sopivat erinomaisesti. Itse syön vain 2 kertaa päivässä, aamulla vain kahvi, sitten kevyt lounas ja tukeva päivällinen - ja olen hoikka. Jos sinulle kerran sopii harva syöminen, syö ihmeessä niin.
Mitä tulee tuohon laihduttamiseen äärimmäisen vähillä kaloreilla, niin siinä on joitakin ongelmia. Kyllä niin laihtuu, se on varma, mutta normaaliruoasta on vaikea saada kaikki tarvittavat ravinteet jos kalorit menee alle 1200 päivässä. Toinen juttu on, että useimille alkaa kehittyä muutamassa viikossa "nälänhädän" seurauksena voimakkaita ruokahimoja, jotka johtavat repsahteluihin ja takaisin lihomiseen. Pahimmassa tapauksessa kehittyy syömishäiriötyyppistä käyttäytymistä jossa vuorotelleen ollaan tiukalla kitukuurilla ja vuorotellen ahmitaan. Tämän takia yleensä suositellaan ettei laihdutusta tehtäisi kauhealla kiireellä ja kovalla kalorivajeella vaain kohtuullisesti, esim. 1300-1700 kcal päivässä syöden.
että, syön silloin kun on nälkä! Ja se on minulla 1-2 kertaa päivässä