Vinkkejä kuivaksiopetteluun?!
Poika on nyt 2.5-vuotias. Ei ole koskaan ollut kiinnostunut potalla istumiseen. Muutama kuukausi sitten yritettiin istuttaa säännöllisesti potalla ja lahjoa tarroilla jos sinne jotain vahingossa tuli, mutta jonkin ajan kuluttua lapsi alkoi vastustella potalle menoa. Päädyttiin siihen, ettei väkisin istuteta. Nyt ollaan kokeiltu silloin tällöin laittaa potalle, joskus menee suosiolla, useimmiten ei.
Luusisin, että yski ongelma on se, ettei jotenkin tajua pissahädän ja pissantulon yhteyttä, jotenkotona ollaan viikon verran pidetty ilman vaippaa, ja pissailee sujuvasti pitkin lattioita ja sohvia. Kakan tullessa vaatii vaipan. Potalle ei mene, vaan pidättää kunnes vaippa laitetaan.
Ei siis apua toistaiseksi tästä, eikä mitään merkkejä edistymisestä.
Nyt kaivataan vinkkejä kuinka edetä asiassa. Jos jatketaan vaipattomuutta, auttaako se lopulta vai meneekö vain äidillä hermot pissojen kuuraamiseen? Auttaako tuo potalla istuttaminen, jos sinne pissat lorahtaa vain, jos tyyppi jaksaa siinä istua tarpeeksi kauan eli saa samalla pelata äidin kännykällä jotain peliä?
Minusta asialla ei ole kiirettä, mutta ympäristön paine tuntuu olevan se, että eikös jo tuon ikäinen opettele pois vaipasta. (Mikäli lapsesi on oppinut puolivuotiaana potalle, ei kannata antaa vinkkejä.)
Kommentit (8)
Meillä oli pitkään pottakammo. Pidin pari-kolme kuukautta potan piilossa. Otin sen sitten pysyvästi olohuoneen lattialle (siellä oleillaan eniten ja vessa vieressä, eli teillä ehkä voi olla joku toinen paikka parempi?).
Poika otti potan leikkeihin. Välillä istui potalla ja katsoi televisiota. Tosin vaatteet päällä. Jonkin ajan päästä (en muista enää tarkkaan), kun potta oli 'tuttu'. Otin vain kylmästi vaipan pois. Viikko meni pissiä ja kakkaa siivotessa. Jälkimmäisiä onneksi vain pari pahaa kertaa.
Aina kun vähänkään pottaan osui (joskus nousi kesken 'suihkun' pois ja katsoi mitä tapahtuu), ilakoitiin suuresti ja mentiin yhteistuumin pottaa pesemään. Annoin kakasta aina xylitol-pastillin. Sai itse ottaa rasiasta vessassa.
Potta aina samaan paikkaan takaisin.
Hirveästi en osaa neuvoja antaa, koska kaikki ovat yksilöitä. Mutta ehkä vähän painostaisin pitämään vaipan silti piilossa vaikka kakkahätä olisikin. Eli ette aivan heti luovuta sen kanssa.
Tuohon toiseen kommentoijaan viitaten, että kypsyysaste varmasti vaikuttaa, mutta alkuun meillä poika kävi potalla ihan parin minuutin välein ja lirautti teelusikallisen joka kerta. Eli uskon itse, että lapsi osaa mieltää vessahädän ja mennä potalle halutessaan. Mutta ohi voi pissi mennä, kun ei vielä ehkä osaa pidättää. Kyllä sekin sieltä tulee kuitenkin. Ei se pottailu sitä kypsyyttä ainakaan viivästytä.
Itsekin olen vähän tuolla linjalla, että lapsi on valmis potalle, kun on, mutta kaikki vinkit tervetulleita, miten asiaa voisi auttaa tai miten edetä. :)
Ap.
Lapsi oppii kuivaksi, kun on siihen valmis.
Kokeilkaa aina välillä. Joku hetki se lamppu tuntuu syttyvän. Pakottamalla ei opi.
Kolme lasta kuivaksi on oppinut. Omat "ongelmansa" kaikilla. Mutta 4-vuotiaana kukaan ei ollut aikoihin ollut enää vaipoissa. Eikä todellakaan aloitettu pissattamista ja kakattamista 1/2-vuotiaana. Jokainen oppi siis ns. kuivaksi kahden ja kolmen ikävuoden välissä. Ja lapsentahtisesti mentiin.
Tosiaan se iloitseminen saavutuksestaan on kuitenkin hyvä juttu. Vaikka suoritus olisi epätäydellinenkin. Motivoi lasta hyvin. Sen kummemmin en osaa vinkkejä antaa. Tarravihkoja ei meillä käytetty. Ihan sellaista perusjärkeä: tämä nyt kuuluu asiaan, ei tarvitse pelätä, ei haittaa, jos et nyt osaa, kokeillaan taas toisella kertaa jne.
Ai niin. Mummoni joskus kertoi vinkkinä, että jos kesä sattuu olemaan siinä herkkyyskaudella, sen voi hyödyntää niin, että reteesti vaan uloskin ilman vaippoja. Jos sattuu vahinko, se tuntuu kuitenkin epämiellyttävältä ja siinä voi sitten sanoa, että lorauttaa vaikka ojanpohjalle mieluummin. Alkaa kuin itsestään tajuamaan pissattamisen, pissaamisen ja pidättämisen ja kuivana olemisen mukavan tunteen eroja. :) Ei ikinä ehditty tätä testata. Ja toki esim. kaveripiirissäni on naisia, joiden mielestä lasten pihamaalle pissaaminen on kauheinta mitä voi kuvitella. :)))) Rentoa asennetta kaikille toivotan.
Mun lapsi oli kanssa jo 2,5v, kun alkoi heti pissan tultua vaatia vaipan vaihtoa. Suostuttelin sitviikon, ennekuin suostui menemään potalle ja pissi tulikin sinne heti. Olin luvannut tarran > kuudesta tarrasta pikkuauton. Eka pissi tuli pottaan perjantai-iltana ja vaippa jäi pois sunnuntaina ja yövaippa 6 pävää myöhemmin. Lauanataina käytiin illalla jo ostamassa se auto. Mutta oli sitten niin innoissaan uudesta taidosta, että tarrat menetti merkityksen. Lapsi oli silloin 2v ja 8 kk vanha jo,
Meillä 2v10kk poika on vasta viime viikkoina alkanut käydä potalla. Harjoiteltu on jo viime syksystä tai talvesta, en muista, mutta nyt vasta lapsi tunnistaa selvästi vessahädän. Vielä puoli vuotta sitten poika lorotteli ihan sujuvasti lattioille ja sohville, nyt huomaa hädän suurin piirtein ajoissa ja yleensä ehtiikin vessaan.
Tosin tänään tuli kolmet pissat housuun, joten eipä se aina... :D Vaippa on kyllä aina, kun ollaan ulkona tai lähdetään johonkin.
Tunteeko lapsi pissan tulon?
Mun lapsi oli kanssa jo 2,5v, kun alkoi heti pissan tultua vaatia vaipan vaihtoa.
Olen yrittänyt myös vaihtaa "halpis"-vaippoihin, jospa häiriintyisi märästä olosta, mutta ei... Jos on pelkän kalsarit jalassa, toki haluaa ne vaihdettavan. :)
Ap.
niin sen olen, että lasta ei voi opettaa kuivaksi. Oli sitten ympäristön paine kuinka suuri tahansa (meillä anoppi). Oppivat kun on oikea aika. Vähän kuin pyörällä ajo - oppiminen käy kuin leikki, kun aika=lapsi on kypsä. Potta hyvä pitää esillä, mutta hädän tiedostaminen, hetken pidättely jne. pitää tulla lapsesta, eikä sinusta. Anna ajan kulua ja ole kärsivällinen.