Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16 vuotiaalle sopiva kuukausiraha?

Vierailija
04.06.2012 |

Onko 50euroa sopiva kuukausiraha 16 -vuotiaalle? Emme ole rikkaita, molemmat pienipalkkaisissa töissä ja kaksi muutakin lasta elätettävänä.

vaatteet ostaisimme tuohon päälle ja puhelinlasku varmaan tulisi myös meille. Kuulostaako järkevältä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ymmärtäisin jos ostaisi vaatteet itse.

Vierailija
2/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielipiteeni. 12,5€ viikko vaan.

Korottaisin. 80-100€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 5 euroa...kaljaan ja siideriin menisi rahat kuitenkin.

Vierailija
4/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveät määrät rahaa? Ei sillä tavalla opi rahan arvoa, että saa ostettua kaiken haluamansa. Jos todella haluaa jotain niin voi säästää. Itse antaisin maks kympin viikossa tai vähemmän.

-2-

Vierailija
5/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä emme voi antaa satastya kuukaudessa pelkkään huvitteluun. Kiva kuulla, ettei 50e ole aivan jälkeenjäänyt ajatus kuitenkaan. Jos sen enemmän haluaa, on vapaa hakeutumaan töihin koulun ohella.

Vierailija
6/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni. Meillä sama summa, tämä pitää riittää mopobensaankin mutta toki ostan vaatteita ja maksan kännykkälaskun tämän lisäksi. Mitä vaatteita nyt saisi 50eurolla, halloooo helsinki???

Vierailija
7/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahaa se määrä, millä luokalla lapsi on. Olen antanut vitosluokkalaiselle kuukausirahaa 5 x 4 = 20e ja kasiluokkalaiselle 8 x 4 = 32e ja hyvin ovat pärjänneet pääkaupunkiseudulla.

Erikseen maksan vaatteet, puhelimen, bussin.

Vierailija
8/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, 50e on sopiva (etenkin jos ei tartte ostaa bussilippua itse koulunkäyntiä varten).

Näin lauantaina kaupassa kaksi alakouluikäistä poikaa, jotka osti molemmat kilon irtokarkkipussit! Siis 8,90e. Ihan tajuton määrä ja hinta.

Itselläni oli alakoulussa 80-luvulla 5 markan viikkoraha. Sillä oli ostettava kaikki herkut, karkit ja kerran kuussa ehkä 0,33 limu. Mut mä en ollutkaan lihava. Kiitos vanhemmilleni. Olisin syönyt karkkia just niin paljon kuin olisin käsiini saanut.

Vierailija
9/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulikin mieleeni, ostaisitteko seutulipun 46e kuukausirahan, vaatteiden ja kännykkälaskun päälle, vaikka koulunkäyntiin ei bussia tarvitse ollenkaan?

Tämä teinin rahanmeno on ihan uusi juttu nyt, joten pakko kysellä muiden linjausta ja miettiä omaansa.

Vierailija
10/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 euroa per ikävuosi kuukaudessa.

Kyllä, 5 vuotiaamme saa 10 euroa kuussa, 14 vuotiaamme 28 euroa ja 16 vuotiaamme 32 euroa.

Summa nousee joka vuosi. Tämä siis omaa rahaa. Vaatteet sun muut ja isommat menot hoidamme kyllä.

Vierailija
11/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 on yli 16v.

Meilä ei ole automaattisia kuukausirahoja kenelläkään. Me aikuiset käymme töissä ja saamme siitä palkkaa. Lapset saavat automaattisesti puheaikaa kukin 20 e, vanhinta lasta lukuunottamatta. (Hänellä on oma perhe ja 3 lastakin jo.)Tilipäivänäni annan yleensä lapsille 5-20 e rahaa. Haluamiaan vaatteita ja kenkiä on tilattu netistä meidän vanhempien laskuun.

Meillä on systeemi, että töitä tekemällä voi saada rahaa. mm. saunapesu, kaappien pyyhkiminen, ruohonleikkaus, mattojenpesu, kotisiivuous jne.

Vierailija
12/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä keskustelut, kun menevät ristiin. Toisessa ketjussa kysellään, onko ok antaa 16-vuotiaan muuttaa omaan kämppään 4 km päähän.

Vierailija
13/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen lapsi saa luokka-asteen mukaan viikkorahan. Eli kun teillä yläaste loppui niin 10€ viikko olisi meillä. Eli tuo 50€ on oikein sopiva summa. Itseasiassa tuon ikäiset monesti tekevät kesätöitä ja eivät saa kotoolta mitään.

Vierailija
14/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeintaan kympin viikossa, eli kk aikana korkeintaan 40€.

16-vuotias saisi kyllä olla jo kesätöissä ja jos haluaisi kotona olemisesta lisää rahaa, saisi tehdä enemmän kotona sitten kotitöitä. Jos ei tekisi mitään tai ei edes olisi hakenut kesätöitä niin ei saisi mitään. jos taas olisi hakenut kesätöitä, muttei olisi saanut niitä niin saisi silloin jo jotain. Toki keksisin sitten tekemistä että ei jäisi toimettomaksi..

Mutta pointtina ehkä se että 16-vuotias saisi olla jo kesätöissä.

Vierailija
15/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä 16 v saisi olla jo kesätöissä. On nyt menossakin yhteen lyhyempikestoiseen työhön, palkka 200e.

Saattaa tuo 50e/kk olla jopa ylimitoitettua sitten. 10e/vko kuulostaa ihan hyvältä myös. Kun kuitenkin maksamme vaatteet, liikkumisen ja puhelimen (?) siihen päälle.

ap

Vierailija
16/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tosiaan vaatteet, liikkumisen ja hygieniatarvikkeita maksatte päälle, niin hyvinhän tuosta riittää pieniin ostoksiin ym, tai isompaa varten voi säästää muutaman kuukauden.

Vierailija
17/22 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja sisaruksillani oli 30€ kuukaudessa ja maksoimme siitä itse puhelinlaskun. Muut tuli vanhempien rahapussista. Vaatteita ostettiin ainoastaan tarpeen mukaan ja lukukausien alussa ehkä jotain ylimääräistä kouluun. Muut vaatehankinnat piti hankkia itse. Minusta tuo summa oli varsin sopiva, koska mitään ylimääräistä ei tarvinut ostaa oikeastaan koskaan. Puhelinlaskujen maksaminen itse hillitsi myös sitä puhumista, kun pienempi puhelinlasku tarkoitti enemmän rahaa säästöön.

50 euroa on oikeasti todella paljon, jos maksatte kaiken elämisen. Minusta kuukausirahan ideana on opettaa rahan käyttöä ja myös säästämistä. Asioita arvostaa paljon enemmän, jos niiden eteen on joutunut tekemään töitä tai säästämään. Opiskelijana raha tulee kuitenkin olemaan tiukassa ja on ihan hyvä opetella siihen, että ylimääräistä rahaa ei ole ruhtinaallisesti. Ja ylimääräistä rahaahan tuo 50 euroa olisi, jos siitä ei tarvitsisi maksaa kuin huvitteluja.

Vierailija
18/22 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotias tyttö. En saa kuukausirahaa. Mahdolliset joulu- ja synttärilahjarahat menevät vaatteisiin,alusvaatteisiin,meikkeihin,hygieniatarvikkeisiin ja joskus ruokaan. Minulla ei ole varaa käydä elokuvissa tai vaikka keilaamassa. Joudun usein kieltäytymään yhteisistä illanvietoista juurikin rahan takia.

Vierailija
19/22 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotias tyttö. En saa kuukausirahaa. Mahdolliset joulu- ja synttärilahjarahat menevät vaatteisiin,alusvaatteisiin,meikkeihin,hygieniatarvikkeisiin ja joskus ruokaan. Minulla ei ole varaa käydä elokuvissa tai vaikka keilaamassa. Joudun usein kieltäytymään yhteisistä illanvietoista juurikin rahan takia.

Vierailija
20/22 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta aina yhtä ajankohtainen. Paljonko maksatte teineillenne kuukausirahaa ja mitä kaikkea he joutuvat sillä rahalla kustantamaan?