Miten pitäisi suhtautua, kun 48 v. mieheni...
...on pudottanut isosti painoa, alkanut käydä salilla (on kehittänyt vuodessa aika lihaksikkaan ja timmin kropan), tykkää hengailla nyt jo keväisin auringossa eli hakee rusketusta (on myös onnistunut tässä), on ärsyttävän energinen ja alkanut jopa harrastaa luovaa kirjoittamista, etenkin (minulle täysin käsittämätöntä) kokeellista runoutta (alkanut kirjoittaa myös itse, eikä tämä ollut vitsi).
Olen lukevinani rivien välistä että hän haluaisi minunkin muuttuvan, mutta kun en vaan jaksa, vaan tunnen itseni jatkuvasti melko väsyneeksi ja ylipaino-ongelmani on melko paha, enkä millään jaksaisi alkaa laihduttaa, vaan viihdyn mieluusti suklaalevyn kanssa sohvalla. Lisäksi en ole tuntenut kiinnostusta seksiin enää vuosiin, mutta ymmärrän kyllä hyvin jos moni nainen alkaa olla miehestäni erittäinkin kiinnostunut. Lisäksi olen melko varma siitä, että hän harrastaa säännöllisesti ja usein itsetyydytystä.
Rakastan miestäni enkä haluaisi menettää häntä, mutta minusta tässä alkaa olla pahoja merkkejä ilmassa. Mies siis sen kuin komistuu ja piristyy kun taas minä tunnen itseni vanhaksi (olen 47 v.) ja lihavaksi (paino 88 kg). Olen umpikujassa, koska minulla ei ole voimia muuttua muuksi kuin mikä olen. Hyviä neuvoja tilanteeseeni?
Kommentit (20)
Olemme pariskunta 51 ja 49. Muuten ap:n juttu lähes sama kuin meillä.
Vastaan rehellisesti miksi: Minua vaivaa paha viidenkympin villitys, hormoonit hyrrää ja haaveilen muista naisista koska omalta vaimoltani en saa seksiä. Etsin joskin en niin aktiivisesti jotain kivaa naista salarakkaaksi, hän saisi mieluiten olla minun ikäinen ts sellainen joka ei halua naimisiin, mutta haluaa piristystä omaan elämäänsä.
Olisin valmis luopumaan salarakas-haaveista jos oma vaimo suostuisi muuttumaan hieman. Lievä ylipaino ei ole haitaksi, eikä häänen ulkonäkönsä ole huonommasta päästä, mutta liikuntaa hänen pitäisi ehdottomasti ruveta harrastamaan että jaksaisi paremmin. Sitä kun vanhenee ei asiat helpommaksi muutu. Tiedän että hänellä on ongelmia terveyden kanssa, astma vaivaa, mutta oikealla lääkityksellä sen pitäisi hoitua.
Tuo maininta luovan kirjoituksen harrastamisestakin osui ihan nappiin. Aloin viime syksynä kirjoittaa romaania jossa yksi päähenkilö muistuttaa yhtä nuoruuteni rakastettua, ja kun kerroin vaimolleni siitä niin hän suuttui pahanpäiväisesti, eikä se asiaa parantunut kun kerroin että olin tavannut hänet. Sillä mun nuoruudenrakastetullani on kuitenkin perhe-asiat kunnossa ja mulle riittää että voin olla kaveri hänen kansssaan.
Mun mielestäni pallo on vaimollani, näkisi asiat myönteisemmin ja alkaisi vähän flirttailla minun kanssani niin minun ei tarvitsisi haaveilla muista naisista.
Iskä 51
Olemme pariskunta 51 ja 49. Muuten ap:n juttu lähes sama kuin meillä. Vastaan rehellisesti miksi: Minua vaivaa paha viidenkympin villitys, hormoonit hyrrää ja haaveilen muista naisista koska omalta vaimoltani en saa seksiä. Etsin joskin en niin aktiivisesti jotain kivaa naista salarakkaaksi, hän saisi mieluiten olla minun ikäinen ts sellainen joka ei halua naimisiin, mutta haluaa piristystä omaan elämäänsä. Olisin valmis luopumaan salarakas-haaveista jos oma vaimo suostuisi muuttumaan hieman. Lievä ylipaino ei ole haitaksi, eikä häänen ulkonäkönsä ole huonommasta päästä, mutta liikuntaa hänen pitäisi ehdottomasti ruveta harrastamaan että jaksaisi paremmin. Sitä kun vanhenee ei asiat helpommaksi muutu. Tiedän että hänellä on ongelmia terveyden kanssa, astma vaivaa, mutta oikealla lääkityksellä sen pitäisi hoitua. Tuo maininta luovan kirjoituksen harrastamisestakin osui ihan nappiin. Aloin viime syksynä kirjoittaa romaania jossa yksi päähenkilö muistuttaa yhtä nuoruuteni rakastettua, ja kun kerroin vaimolleni siitä niin hän suuttui pahanpäiväisesti, eikä se asiaa parantunut kun kerroin että olin tavannut hänet. Sillä mun nuoruudenrakastetullani on kuitenkin perhe-asiat kunnossa ja mulle riittää että voin olla kaveri hänen kansssaan. Mun mielestäni pallo on vaimollani, näkisi asiat myönteisemmin ja alkaisi vähän flirttailla minun kanssani niin minun ei tarvitsisi haaveilla muista naisista. Iskä 51
Tarkoitat varmaankin, että olet väsännyt käsikirjoitusta... :). Romaani on nimittäin sellainen julkaistu kässäri. Jatka vaan harjoituksia!
Osallistuin sillä jopa yhteen kilpailuun mutta palkintoa ei tullut. Pitää jatkaa sen työstämistä. Se on lisäksi ruotsiksi joka on äidinkieleni.
Iskä 51
Pitkät liitot päättyvät siihen, että toinen muuttuu ja toinen ei halua muuttua. Mutta tämä muuttuminen liittyy siis ihmisen sisäiseen muutokseen, ei ulkoiseen, jos liitto päättyy eroon. Esimerkiksi aika varmasti sellainen liitto päättyy eroon, jossa aiemmin riippuvainen puoliso itsenäistyy, mutta puoliso haluaisi pitää hänet riippuvaisena.
Tuijotat liikaa peiliin. Sinun pitäisi pohtia enemmän sitä, miten miehesi on sisäisesti muuttunut. Miten pystyt vastaamaan tähän tarpeeseen?
Minusta kyllä tuntuu, että miehelläsi on keski-iän kriisi. Miehet tekevät silloin typeryyksiä (minunkin teki), mutta muista, että sinä et ole hänen kriisiin syyllinen, vaan mies itse vastaa teoistaan.
nyt vaikuttaa... huonot on merkit ilmassa...kuin myrskyvaroitus, kohta varmaan salamoi.
juu, mitäs tuohon nyt muuta tuumais..
ja personal trainer. Motivoi itseäsi liikkumaan. Miksette kävisi yhdessä salilla tai liikkumassa esim. pyöräilemässä? Voisit käydä ravitsemusterapeutilla tai terveydenhoitajan juttusilla, jos olisit motivoitunut laihduttamaan. Voisitte yhdessä miettiä keinoja ja terveellisiä vaihtoehtoja.
Peli ei ole menetetty. Ethän sinä vanha vielä ole. Liikunta ja terveellinen ruokavalio korjaisivat myös mielialaasi.
ikävä kyllä miehesi jättää sinut ennen pitkään jos et muuta asennettasi. Olet nyt väsynyt eikä mikään innosta, mutta uskon liikunnan piristävän. Ihan pieniä pyrähdyksiä alkuu, niin ettei heti tule stoppi. Tekee mielelle hyvää. Toivottavasti et menetä miestäsi.
Jos makaa läskinä sohvalla ja väittää rakastavansa miestä mutta ei annan fyysistä rakkautta niin eihän se ole muutakuin henkistä riippuvuutta. Ala harrastaman miehesi kanssa voisit yllättyä kuinka paljon laiohtuminen antaa energiaa myös seksiin.
Joo, olenkin jo pitkään miettinyt, että olet alkanut harrastaa luovaa kirjoittamista (onko alkeiskurssi?). Julkaisetko niitä muualla kuin tällä palstalla?
Kiva, että on saanut energiaa. Hyppää kyytiin! Älä ala kadehtimaan häntä vaan kannusta ja sulla on hyvä tilaisuus ryhtyä samaan, pienin askelin, keksi joku laji, josta nautit, mutta ei tule rehkimisen fiilistä, esim. uinti! Tai tanssi?
Joo, olenkin jo pitkään miettinyt, että olet alkanut harrastaa luovaa kirjoittamista (onko alkeiskurssi?). Julkaisetko niitä muualla kuin tällä palstalla?
ihanaa ,kun piristätte mua :) kiitti
mulla samatilaane kun ap sulla, tuo teksti olis voinnu tulla multakin......
ihanaa ,kun piristätte mua :) kiitti mulla samatilaane kun ap sulla, tuo teksti olis voinnu tulla multakin......
Olisi kirjoituskurssi (ilman luovuutta) tarpeen frouvillekin.
ihanaa ,kun piristätte mua :) kiitti mulla samatilaane kun ap sulla, tuo teksti olis voinnu tulla multakin......
Olisi kirjoituskurssi (ilman luovuutta) tarpeen frouvillekin.
että mies huolehtii itsestään . Olen itse 46v ja olen lisännyt liikuntaa viimeisen 6 v aikana. Alkukimmoke tuli verenpainetautiin sairastumisesta. Nyt lenkkeilen , uin ja pyöräilen 4-6 krt viikossa ja olo on energinen. Paino on laskenut pari kiloa , mutta en kyllä ollut kovin lihava alkuunkaan ( bmi oli 26 , nyt 24 ).
Mies on alkanut myös liikkuaan , osin varmasti siksi , että näki minun energiatasoni kasvavan ja osaksi siksi , että jäi yksin sinne sohvalle.
Koita lähteä miehen mukaan laihtumaan ja liikkumaan . Ihan jo oman terveytesi vuoksi.
Jos mies edelleenkin vaan makaisi sohvalla kaljamahansa kanssa , varmasti harkisisin eroa. Mitä yhteistä meillä olisi ? No , 3 aikuista lasta ja asunto , mutta muutan ?
sun pitää löytää sitä energiaa liikkumiseen ja terveisiin elintapoihin. Ihan itsesi takia, ei miehen.
Sun pitää elää tossa kropassa vielä pitkään. Miten aiot pärjätä kuuskymppisenä, jos nyt jo olet väsynyt ja huonokuntoinen?? Saati sitten seittemänkymppisenä!
Mulla toimi, keho tuleekin sitten riippuvaiseksi liikunnasta tulevaan energiaan. Väsy tulee juuri siitä kun ei lähde liikkeelle. Usko pois.
Olen oikeasti kanssa sohvaperuna, mutta lähden vaan ja se aina kannattaakin. Miehesi ehkä haluaa, että saat saman hyvän olon. Unohda suklaa, teet palveluksen terveydellesi. Liikunta helpottaa ruokailun rytmittämistäkin..
Minua liikuttaa ylipaino, väsymys, selkäkivut ja hiipivä diabeteksen alku..
Ei nyt millään pahalla, mutta sun miehellä on suhde (nuorempaan).
Jos mies edelleenkin vaan makaisi sohvalla kaljamahansa kanssa , varmasti harkisisin eroa. Mitä yhteistä meillä olisi ? No , 3 aikuista lasta ja asunto , mutta muutan ?
jännä juttu,ettei vihkikaavassa sanota;jos lihot,on se syy eroon. kun taasen kunnes kuolema eroittaa..
- Isällänikin oli sellainen ja näkyi laihduttamisena. Lihosi takaisin sohvaperunaksi parissa vuodessa.
- Töissä puolestaan yksi viisikymppinen mies laihdutti viime kesäksi, hankki moottoripyörän jne. Nyt on taas oma mahakas, mukava itsensä.
:)
Kyse ei ole lihomisesta vaan elämänasenteesta. Meillä on takana 27v yhteiseloa ja 3 lasta joista kuopuskin jo 18v. Mina olen alkuajoista lihonut 15 kiloa ja mies 20kg. Se ei ole ongelma, vaan se , että jos minä lenkkeilen , ja elän energistä elämää ja mies jäisi sohvalle valittamaan väsymystä ja kasvattamaan mahaa , meillä ei enää olisi mitään yhteistä. Lihominen tuskin koskaan on eron syy , vaan ne tekijät jotka sen lishomisen aikaansaavat . Eli se elämänasenne.
Luojan kiitos meillä on yhteinen halu pysyä kunnossa ja liikkua yhdessä. Olemme alkaneet harrastaa vaeltamista ja pyöräilyä ja nyt kesälomalla lähdemme pyöräillen Suomea kiertämään . Meillä on todella kivaa yhdessä .
AP nyt ylös sohvalta vaikka väkisin !