Hermot menee 2-vuotiaan nukutukseen...
Mitä ihmettä mä teen tuon muksun kanssa??? Poika on päiväunille ja yöunille vietäessä väsynyt, mutta ei nukahda. Nousee koko ajan pois sängystä ja huoneestaan. Jos olen vieressä, pelleilee ja juttelee parikin tuntia ennen kuin rauhoittuu nukahtamaan, vaikka en siis vastaa, enkä mitenkään reagoisi hänen juttuihinsa. Jos lähden pois huoneesta, tulee muksu saman tien perässä (aiemmin nukahti itsekseen, kun vaan vei sänkyyn). Kokeilin neuvolan neuvon mukaan kantaa aina takaisin antamatta mitään huomiota, edes katsomatta silmiin. Kolme päivää olen tätäkin tekniikkaa yrittänyt, muttei auta. Äskenkin kannoin poikaa takaisin sänkyynsä KAKSI TUNTIA. Eikä siltikään jäänyt sänkyyn, vaan jouduin jäämään viereen istumaan, mikä taas sai aikaan tunnin pelleilyjakson. Huutamiset, uhkailut, lahjomiset ja kiristykset yms. fiksut kasvatusmenetelmät on myös havaittu tehottomiksi. Rumba on vielä pahempi, jos isi hoitaa nukutuksen. Tätä on jatkunut nyt kuukauden verran, poika on 2v3kk ikäinen. Aina hoidetaan tietyt rutiinit ennen nukkumaanmenoa ja ulkoillaan paljon ja väsänyt poika kyllä on, oikeastaan homma on pahempi, mitä väsyneempi. Täytyyköhän kaivaa vuoden pois käytöstä ollut pinnasänky takaisin, että pysyy siellä? Mulla ei siis olisi mitään sitä vastaan, että olisin vieressä nukuttamassa, mutta kun se ei rauhoita poikaa ollenkaan. Neuvot alkaa olla aika vähissä. Pelottaa, kun tänään oli jo tosi lähellä, etten kiskaissut poikaa hiuksista.. Ja minä olen ehdottomasti kaikkea fyysistä kuritusta vastaan! Mitä pitäisi tehdä?? Kaikki neuvot ja vinkin on tarpeen ennen kuin tämä mamma sekoaa...
Kommentit (29)
Eli taapero+ pinnasänky vaatii ainakin vaivihkaista silmälläpitoa, koska normaali taapero voi kiivetä kyllä sieltä pois. Kaverin muksu tuli juuri niin suoraan otsalleen, 1,5v poika oli kyseessä. Onneksi selvittiin säikähdyksellä!
huiskali:
Eli taapero+ pinnasänky vaatii ainakin vaivihkaista silmälläpitoa, koska normaali taapero voi kiivetä kyllä sieltä pois. Kaverin muksu tuli juuri niin suoraan otsalleen, 1,5v poika oli kyseessä. Onneksi selvittiin säikähdyksellä!
Meillä kävi samoin. Minustakin neuvot takaisin pinnasänkyyn siirtymisestä ovat huonoja ainakin, jos lapsi on kova kiipeilemään. Sieltä pinnasängystäkin kun pääsee pois, mutta ei niin kovin hallitusti.
nukahtaa nyt, 1 1/2 kuukauden taistelun jälkeen, kohtuu hyvin omaan sänkyyn. Ongelma onkin juuri yö heräämisessä. Kun saattaa jo puolen yön tienoilla hysteerisesti itkien tulla meidän huoneeseen ja väliin " nukkumaan" . Ei kunnolla nuku vaan vaeltelee levottomasti puolelta toiselle ja jos on kiukkunen lyö ja potkii meitä. On muutenkin aika tempperamenttinen ja uhmaikä aika pahana. En tiedä näkeekö sitten painajaisia tai jotain. Auttaisko tähän tilanteeseen toi lapsen huoneessa nukkuminen?!
Taas tyttö meni ihan nätisti nukkumaan, luettiin iltasatu ja peiteltiin ja hyvän yön suukot ja lähdin huoneesta pois, nukahti alle 30min (siis siitä kun lähdin pois). Mut taasen kun kello oli n.23-24 niin eikös itku huuto alkanut ja tyttö istui sängyssä, menin viereen mut ei rauhottunut. Lauloin siinä yhden laulun ja pisti takasin maate ja oli SAMANTIEN unessa! No seuraavaksi heräs joskus 00.30 ja menin viereen lattialle eikä meinannut rauhottua, mut pistin itse siihen lattialle pienelle patjalle maate ja aloin nukkumaan niin pikku hiljaa myös tyttö rauhoittui ja meni takasin maate, muutaman kerran tarkisti et onko äiti vieressä. Pois lähdin kun heräsin n.klo 2, sen jälkeen tyttö nukkuikin ihan hyvin ja " vasta" klo 5.30 tuli viereen kun isi nousi ja lähti töihin.
Taitaa tuo helpoin tapa olla et menee siihen lattialle sit vaan nukkumaan, meillä se ei ainakaan muuta kaipaa, rauhottuu ihan itekseen ja jatkaa uniaan!
Vähän jänskättää kuin ens yö menee kun tänään tyttö ei sit nukkunut ollenkaan päikkäreitä, tunnin pyöri, joten luovutin!
Ronyn; taidetaan muuten " tuntee" , tyttö syysunelma03, Kiia;)
Rölli-peikko rv35+3 ja tyttö 2v2kk
Meillä poika pian 3v. Meillä oli aivan samanlaista aikoinaan. Me tehtiin kuten joku tuossa edellä jo kirjoitti, eli jompi kumpi meistä vanhemmista nukkui pojan huoneen lattialla. Aluksi halusi tulla patjalle viereen nukkumaan, joskus annattiin tulla ja nukahtaa siihen, siitä sitten nostettiin omaan sänkyynsä. En muista kuinka kauan me siellä patjalla nukuttiin, useita viikkoja kuitenkin. Välillä mä ainakin siirryin aamuyöllä omaan sänkyyn makkariin. Sitten kävi niin ja aivan saatumalta... Mieheni oli eräänä iltana menossa pojan kanssa nukkumaan pojan huoneeseen. Poika oli jo omassa sängyssään, mies sanoi että, odota hetki, isi käy vessassa. Oikeesti kävikin vessassa ja oli menossa patjalle nukkumaan, huomasi pojan olevan rauhassa ja lähes unessa jo. Ei sit mennykkään sinne, tuli olkkariin ja sanoi et katsotaan kuin käy. Poju nukku rauhassa yksin. Seuraavana iltana testattiin taas samalla vessa jutulla ja se toimi taas. Eli lasta " huijattiin" et odottaa sängyssä isiä ja odottaessaan nukahtaa. Näinkin voi käydä.
Jaksamista teille kaikille nyt nukkumisen kanssa taisteleville. Kyllä se koville ottaa, mutta kyllä siitä selviää.
T: Lauriina ja isoveli 3v ja pikkuveli 7kk.
tuttuja ollaan hyvinkin :) hih! säkö olet raskaana myös???? :) ihanaa! itsellä vasta alussa tämä raskaus mutta kuiten..
Rony tossa just heräs klo 19 kun meni nukkuun klo 18 voi taju tota huutoa! ihan uskomaton karjuminen, ei saa koskea jne jne..
Meillä mies nyt testaa tuota ohjetta joka saatiin siltä uninaiselta että nukkuu sit siellä pojan huoneen patjalla...katotaan monta yötä tarvii että pitää nukkua siellä....
Jännää tää että niin monella samanikäisellä on tätä just nyt menossa, kai tämä tosiaan kuuluu tähän ikään...
Päivi ja rony
juu raskaana ollaan, kaksostytöt tulossa enskuun puolella (luulisin ainakin) rv nyt 35+3:)
Meillä mies on nyt jo tyttöä nukuttamassa kun ei tosiaan niitä päikkäreitä nukkunut ja päätin et jos tyttö herää yöllä niin meen sinne lattialle taas hetkeksi nukkumaan! On se varmaan parempi et nukkuis omassa sängyssä kuin se et tulee meitin väliin jo alkuyöstä!
Siis on aivan ylihelpottavaa huomata et ei ole yksin tälläisessä asiassa, et meitä tosiaan on monia jotka taistelee saman asian kanssa:) Huonoina hetkinä voi miettiä et ehkä joku toinenkin 2-vuotiaan äiti tai isä valvoo keskellä yötä lapsen sängyn vieressä;) Tai onhan nyt uniongelmia muunkin ikäisillä, mut kuitenkin...
R-p ja tylpykät 35+2 ja tyttö 2v2kk kuuntelemassa isin lukemaa satua
Täällä yks äiti ihan hermona ja väsyneenä näihin nukahtamisiin ja nukkumisiin.
Päiväunet neitimme kohta 2v. nukkuu satunnaisesti. Jos aamupäivästä on mahdollista ulkoilla puoltoista tuntia, ni sit nukkuu melkeinkin 100% päikkärit. Mut esim. eilen vaikka ulkoilimme emme saaneet häntä nukahtamaan. Ja Illalla saunan jälkeen nukahti hetkessä. Ajattelin että ihanaa.. on niin väsynyt varmaan, että nukkuu ainakin kahdeksaan, mut kuinkas kävi... Tää neitihän päättikin tulla jo puol viis viereemme ja ei nukahtanut, joten itse sitten puoli kuusi nousin aamukahvinkeittoon. Joten nyt istutaan silmät ristissä, etsimässä keinoa saada unet kohillee. Ja tästä keskustelusta on ollut minulle suunnattomasti apua. Tämän kirjoitettua lähden heti laittamaan Neitimme huoneeseen lattialle pedin. Vielä, että meillä on aina ollut iltarutiinit samat. Iltapala, pesut ja pusut ym.
Miksi kaikki raskaana ollessani varottoitteli aina niistä vauva ajan yö syötöistä ym. eikä näistä taapero ajan " ongelmista" . Kyl tää vaan on minusta raskaampaa...
No, kaikki kestää aikanaan... Onhan edessä vielä murrosikäkin... Ja jos Neitimme Äitiinsä tulee, ni sithän tää äiti helisee oikein kunnolla. Et positiivisesti pitää yrittää ajatella...
Hyvää joulun odotusta ja hyviä öitä ja unia kaikille. Päiväkerrallaan eteenpäin. Se mikä ei tapa vahvistaa.
on joulukuussa 2v täyttävä tyttö ja sama rumba meneillään kuin teillä muillakin. meillä kun tytön vie sänkyyn niin alkaa laulamaan tai höpöttää koko ajan jotakin.meillä nukkuu kaks vanhempaa lasta tämän höpöttäjän kanssa samassa huoneessa ja välillä nekin hermostuu ja sanoo et oo jo hiljaa kun muut haluu nukkua.ei auta vaikka istuis vaan vieressä ja ei reagois mitenkään tai jos lähtee huoneesta pois niin menee siskonsa sänkyyn terrorisoimaan tämän yöunia, sanoo vaan et siskon kuupeliin.meillä nukahtaminen kestää 1/2-1h joka ilta.olen kyllä monena iltana hermoni menettäny ja karjasu et nyt suu kiinni mutta tyttö vaan nauraa ja sanoo et äiti huutaa.onneksi tiedän jo etukäteen et ei tätä kestä kauan.voimia kaikille.