Kerrostalo on ainoa paikka suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa pitää sietää mitä vain.
Ainakin, jos isolta osalta lapsiperheitä kysytään. Vaikka kyse on kotirauhan suojaamasta paikasta, yleisin kommentti tuntuu olevan "se on ihan normaalia kerrostalossa". Nikopetterit saa vaikka kusta naapurin postiluukkuun, ja sekin on vielä normaalia lapsiperheen käytöstä.
Alkaa tuntua siltä, että kerrostalossa saa tehdä paljon sellaisia asioita, joita ei saa tehdä julkisillakaan paikoilla, kuten ravintolassa, koulussa, julkisissa liikennevälineissä jne. Jos yksityisasunnossa aiheutuvasta melusta häiriintyy, melusta kärsivä leimataan ääliöksi tai hermoheikoksi, jonka pitäisi muuttaa muualle.
Enpä ole ikinä kuullut kehotusta käyttää yksityisautoa tai yksityislentokonetta, jos mekastuksesta valittaa vaikka bussissa tai lentokoneessa...
Ilmiö, johon olen muuten törmännyt vain Suomessa. Muualla osataan asua naapureina huomattavasti sivistyneemmin.
Ja joo, vituttaa. Kylläpä helpotti! :D
Kommentit (34)
No tuohan kertoo että RIKKAAT eivät osaa käyttäytyä.
Vaan asuu yli puoli miljoonaa maksaneessa kämpässä, ilman asuntolainaa. Joko nyt saa olla vittuuntunut?
Tosin ei tule yllätyksenä...
Sekä möykkääjät että sinä olette tyypillisiä rikkaita: minäminäminäminä...
Ja mitä ap:n tilanteeseen tulee, niin olen täysin samaa mieltä. Kerrostaloasunnossa pitää osata asua muut huomioiden, tai sitten herrasväki on hyvä ja muuttaa maalle mekastamaan.
Nimim. Viime yönä neljältä herännyt, kun yläkerran nuorimies römysi kotiin baarista
no tietämättä kuinka pelottavilta ne riitelyt nyt kuuulostavat, neuvoni on silti se, että naapuri käy vain aina kärsivällisesti ovella kertomassa että häiritsee ja pyytää olemaan hiljaa.
Itselläni on naapurissa nuoripari, jotka on pitäneet bileitä myöhään (eli bileet on pystyssä vielä 00.00-01.00 aikoihin). Olen aina käynytkin heille sanomassa (kivasti, en vihaisesti) että pitäisi alkaa tässä jo nukkumaan, kun kello on paljon. Viimeksi, kun pitivät bileet, nämä useat ovenkolkutteluni olivatkin viimeinkin menneet jakeluun ja bilettäjät poistuivat kohtuulliseen aikaan asunnosta niin että pääsin nukkumaan omaan nukkumaanmenoaikaani.
Jos he ovat normaaleita ihmisiä eivätkä jotain täyssekopäitä, heille saattaa mennä viesti perille, jos joka kerta joku soittaa ovikelloa, kun möykkäävät. No, tavallaan ymmärrän, että ei ole kiva mennä väliin, jos todella riidellään. Mutta jos voi jotenkin puuttua niin on mahdollista, etteivät kehtaa möykätä aivan samalla tavalla, jos kerran saavat huomautuksia.
Jos on köyhä, pitää olla hiljaa, kun asuu muiden maksamassa asunnossa.
Jos taas on maksanut asuntonsa, on rikas ja siten "minäminäminäminä" :D
Jos sinua yhtään rauhoittaa, en ole rikas. Minulla on omistusasunto ja siinä kaikki. En omista autoa enkä kesämökkiä. Olen vain sattumoisin tehnyt jokuset hyvät asuntokaupat elämässäni. Eiköhän yli nelikymppisellä ole oikeus siihen, että on edes raha-asiat kunnossa. Mutta enpähän ainakaan ole AV:lla niin suuresti halveksittu sossupummi".
Näkyykin olevan ylimmän kerroksen asunto vapaana. Meillä on ongelmana se, että muutettiin vasta vuosi sitten ja emme haluaisi ottaa riskiä, että maksaisimme luovutusvoiton veroa (pienihän se varmaan näillä markkinoilla olisi, jos lainkaan).
Lisäksi poika on jo lukiossa ja muuttaa pois kotoa kuitenkin jo parin vuoden sisään ja ajattelimme, että sinnittelisimme tässä ainakin sen aikaa (alun perin ajattelimme asua kyllä pidempään). Sen jälkeen voisi muuttaa vaikka vähän pienempään. Lisäksi kivoja asuntoja on todella vähän myynnissä. On raskasta muuttaa vähän väliä. Lisäksi poika tykkää tästä asunnosta kovasti, miehellä ja pojalla on molemmilla kävelymatka töihin ja kouluun.
Kuten sanottu, kaikki ratkaisut tulevat kalliiksi. Ihan sama maksaako vuokraa toisesta kämpästä, vai ylimääräistä jälleen yhdestä asunnonvaihdosta. Kun vain löytäisi sen uuden asunnon...
mutta olen Aapeen kanssa samaa mieltä. Mutta mielestäni lapsettomat osaavat kyllä olla tismalleen yhtä itsekkäitä ja ajattelemattomia kuin ne lapsiperheet, elleivät jopa pahempia.
Porataan esim. 21-22 taukoamatta, tai naputellaan jotain nauloja seinään, vaikka nuo hommat pystyisi tekemään jo aiemmin.
Jos erehtyy avaamaan suunsa tästä, niin olet järkyttävä kääkkä joka ei tyhmänä tajua, että hiljaisuus alkaa vasta 22 reikäreikä!
Ei väliä vaikka suurin osa talon asukkaista ovat lapsia, ja ovat nukkumassa ja paljon ennen klo kymmentä.
MINUN oikeuteni porata siihen ja siihen aikaan menee kaikkien muiden parhaan edelle. MINÄ pääsen kotiin vasta viideltä, enkä jaksa nostaa vasaraa kun vasta yhdeksältä. MINÄMINÄMINÄ.
Aikuisten hommana on asettaa rajat ja opastaa lapsille kerrostaloyhteisön sääntöjä.
Ap on itse aina ollut tosi kiltti ja koittanut tehdä asiat yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan. Nyt alkaa tosiaan kiltteyskäyrä laskea, kun nykyään kaikki sikailu tuntuu olevan ok.
Ehkä olen vain liian vanha... ;-D
ottamaan yhteyttä suoraan isännöitsijään. Erehdyin kerran naapurin ovelle huomauttamaan ystävällisesti sieltä kuuluvasta metakasta. Sen jälkeen olenkin kuullut ties mitä kiroilua,haukkumista ja solvausta joka kerta kun satun tämän naapurin kanssa samaan tilaan. Ei kivaa sekään.
Minä ja mun oikeudet!! Varmaan pahimipia yhtälöitä Töölö, kireät ruuhkavuotelaiset tai lapsettomat. Voi niitä kaikkien oikeuksia!
Ruuhkavuodetkin tais olla tuolla yläkerran asukilla.
että kerrostalo olisi ainoa paikka missä täytyy sietää mitä vaan, asumme maalla, omakotitalojen ja maatilojen keskellä, ja täällä sitä meteliä ja häiriökäyttäytymistä vasta onkin. Poliisi ei voi puuttua, koska omistustaloista ja -tonteilta ei voi häätää omistajia. Mitkään lait eivät siis päde maalla.
Tyyliin "muuta maalle", jos et kestä elämisen ääniä. Ne on niin tyhjiä argumentteja kaikin puolin, kun kerran yhteiset säännöt on olemassa ja niitä pitäisi noudattaa. Lienevät vain sääntöjä rikkovien selitys omalle typerälle käytökselleen.
tapahtui kerran niin, että raskaana oleva nuori nainen meni huomauttamaan metelistä kerrostalonaapurille. Hän sai puukon vatsaansa. Todella järkyttävää. En uskaltaisi mennä kenenkään ovelle (ainakaan yksin) ovikelloa soittamaan. Paras vaan ottaa yhteyttä isännöitsijään. Koskaan ei voi tietää kuka hullu huumehörhöinen oven avaa.
Pakko on alka tapahtua. Ellei meno muutu, niin noiltahan voidaan ottaa asunto haltuun.
Tosin ei tule yllätyksenä...
Sekä möykkääjät että sinä olette tyypillisiä rikkaita: minäminäminäminä...