Sossua ei tarvitse pelätä, olemme ihan tavallisia ihmisiä keskuudessanne
, ja meillä on myöskin sydän. Toimintaammee rajaavat tietenkin lait ja eri kaupunkien pysyväisohjeet. Mutta meillä on myöskin harkintavaltaa.
Täällä on ihmisiä ahdistanut se, että lapsi sai stipendin, ja että otetaanko se perheen tuloiksi. Noh, periaatteessa kyllä, koska kaikki mitä tulee tilille on käytettävissä olevaa rahaa. Joten, jos toimeentulotukenne haette etuuskäsittelyn kautta, niin kyllä otetaan tuloksi.
Ottakaa sen sijaan mieluummin yhteyttä omaan vastuutyöntekijäänne, joka on joko sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja, ja varatkaa aika. Meillä on harkintavaltaa, mutta on asiassa muutakin.. me sossut emme ole noin negatiivisen pelottavia, kuin mediassa on kirjoitettu. Se että varaa ajan ja tulee juttelemaan, ei merkitse sitä, että kirjautuu järjestelmään ja on huostaanoton uhka. Siksi olemme käyneet valtiotieteiden maisterin tutkinnon, että osaisimme auttaa. Ja sitä paitsi, olen ihan tavallinen, rento keski-ikäinen nainen :D
Joten mulle ainakin saa varata ajan, pelotta ;)
T Eräs stadin sossuista
Kommentit (19)
Ja jos mahdollista, vielä pahempi "käärme", eli töissä lastensuojelussa. Kyllä, kovasti olen myös opiskellut, että osaisin ihmisiä auttaa, ja kokoajan opiskelen lisää.
T. Rento ja hauska "kukkahattutäti"
sosiaalityöntekijöitä vihataan? Ainakin minulla on vain positiivisia kokemuksia.
sosiaalityöntekijöitä vihataan? Ainakin minulla on vain positiivisia kokemuksia.
Niin minullakin, ja olen saanut apua silloin kun olen tarvinnut.
Kiitos kaikille sossuille, oikeasti.
Mutta sitä vaan ihmettelen, että millä käsittämättömällä tavalla onnistut ottamaan vastaan asiakkaan kirjaamatta häntä tietojärjestelmään???
Kyllä säännöt sanoo ihan selvästi, että jokainen asiakaskäynti kirjataan koneelle. Jos et sitten tee pimeenä jotain iltakeikkaa privaatisti :)?
en ymmärrä tästä mitään, en ole töissä hakaniemessä, vaan enemmän lännessä.
Oman "sossumme" kanssa meillä on hyvät välit ja ihan ilolla odotan hänen ensi viikon vierailuaan. Yhteistyö on aina sujunut ja asioista on yhdessä neuvoteltu.
Minulla on kahdenlaista kokemusta sosiaalityöntekijöistä. Suurin osa vastaantulleista on ollut järkeviä, asiallisia, ymmärtäviä ja mukavia. Voin käyttää sanoja "suurin osa" sillä olen ollut tekemisissä monen tuon ammattiryhmän ihmisen kanssa.
Mutta sitten on se tarina erään tuttavaperheen kokemuksista paikallisesta soskun tädistä. Se täti oli saanut päähänsä että perheen lasten elinolot olivat kyseenalaiset. Seurauksena oli sitten haastatteluja, sekä vanhempien että lasten. Mukaan kuului myös soskun tädin suorittama kotikäynti. Kotona heillä on kaikki niin hyvin kuin vain voi olla. Molemmat vanhemmat olen tuntenut vuosia ja itsekin nähnyt paikat. Uskon että joku lie tehnyt lastensuojeluilmoituksen mutta sen paikalle saapuneen soskun tädin asenne oli jo että vanhemmat ovat syyllisiä, oli se heidän rikos mikä tahansa. Vanhemmat saivat ihan tosissaan tehdä töitä sen eteen että saivat puhuttua järkeä sen naisen päähän. Täti yritti varsin kovasti löytää jotain vikaa perheestä mutta veti vesiperän joka kantilta kun rahatilanne olikin todistetusti hyvä (molemmat työllistetty), jääkaappi oli täynnä ruokaa ja vanhempien asenne ja ajatukset olivat jossain hämmennyksen ja vieraanvaraisuuden välimaastossa. Lapset, alle 10v molemmat, mukavia ja pirteitä kuin mitkä, olivat itse vähintään yhtä hämmentyneitä.
En tiedä mitä sossun tädeille koulutetaan mutta pyytäisin että lähestytte epäiltyjä hulttiovanhempia poliisietsivän asenteella, ennemmin kuin syyttäjän asenteella. Avoimuus on valttia. Pitäkää aina mielessä että se ilmoituksen tekijä voi itse olla epätasapainoinen vaikkakin älykäs yksilö, tai hän on muuten vain lukenut merkit väärin, hautonut ajatuksiaan liian kauan.
Miksei perättömäksi osoittautuneesta ilmoituksesta veloiteta maksua ilmiantajalta? Siis noinkin räikeässä tapauksessa, missä epäily oli suuri mutta todellisuus oli täysin päinvaistainen, minusta ilmiantajaa pitäisi näpäyttää sormille. Sakko tyhmyydestä. Oletan siis että ilmiantaja ylipäätään oli olemassa. En voi kuvitella minkä muun takia siihen kotiin sosiaalitantta tekisi tupatarkastuksen. Tai ehkä vaihtoehtoisesti ilmiantajan nimen voisi tiputtaa kohdeperheelle jos kaikki onkin ok.
Olla aina oikeassa, vai ihanko tosissasi ymmärrät asiakkaasi näkökulmaa? Ja tuijotatko asiakasta häiritsevästi koko ajan, vai katsotko välillä kohteliaasti sivuun? jos asiakas päästää suustaan sammakon, tai yrittää keventää tunnelmaa mustalla huumorilla, otatko tosikkomaisesti?
Olla aina oikeassa, vai ihanko tosissasi ymmärrät asiakkaasi näkökulmaa? Ja tuijotatko asiakasta häiritsevästi koko ajan, vai katsotko välillä kohteliaasti sivuun? jos asiakas päästää suustaan sammakon, tai yrittää keventää tunnelmaa mustalla huumorilla, otatko tosikkomaisesti?
, siis miten niin yritänkö ymmärtää asiakkaan näkökulmaa? Tietty kuuntelen, siitähän kaikki lähtee,enhän minä edes osaa yrittää auttaa, ellei asiakas kerro mikä ahdistaa.
ainakin on kaksi päätä ja syöksen tulta. Olen huostaanottanut kaikki naapuruston lapset ja nautin kun saan lähetellä lisäselvityspyyntöjä. Nyt menen hiomaan sarveni ja keksimään ensi viikolla uusia karmeuksia.
t. kollega pikkukaupungista
Tiedät kai, että on hyvin tavallista että anoppien ja miniöiden välit menevät toisinaan huonoiksi lapsen synnyttyä. Anoppi tuppautuu ja sekaantuu kaikkeen, miniä hermostuu. Anopille VOI sanoa, että hei, olen aikuinen, hoidan omat lapseni itse ja ellet ole asiallinen, niin ei tarvitse tulla. Sosiaalityöntekijälle näin ei VOI sanoa. Koska VIRANomainen on aina oikeassa, vaikka olisikin väärässä. En halua sinua kotiini= ei ota apua vastaan, yhteistyökyvytön = lapset pois!
Ja kun kerran olet täällä, niin voisit kertoa mitä lisäarvoa on siinä, että kaksi viranomaista käy kyttäämässä ja "juttelemassa"? Mitä hyötyä siitä on?
Mutta sitä vaan ihmettelen, että millä käsittämättömällä tavalla onnistut ottamaan vastaan asiakkaan kirjaamatta häntä tietojärjestelmään???
Kyllä säännöt sanoo ihan selvästi, että jokainen asiakaskäynti kirjataan koneelle. Jos et sitten tee pimeenä jotain iltakeikkaa privaatisti :)?
tietojärjestelmään on mitä? Prostituutiota? Sossut eivät tee sitä! Eivätkä ole terapeutteja. Kummallinen vastaus :( Eivätköhän he lepää vapaalla ja vietä vapaata perheensä kanssa, kuten kuka tahansa meistä ;)
Joo-o, ihmisiä varmasti olette. Minulla on kuuden viime kuukauden ajalta yhteensä neljä muutoksenhakua odottamassa käsittelyä ja lisäksi olen tekemässä muistutuksen kahdesta eri tapauksesta sosiaalitoimiston menettelyssä ja toimintatavoissa - osa näistä koskee tavallisia toimeentulotukipäätöksiä, osa harkinnanvaraisista tehtyjä. Näistä kaikista tapauksista olen keskustellut sosiaaliasiamiehen kanssa, joka vahvisti, että sosiaaliviraston toiminnassa on puutteita, jopa laittomuuksia ja asiakkaan kannalta epäedullista laintulkintaa.
"Harkintavalta" on lähinnä kaunis sana. Omalla kohdallani ei toimeentulotuessa ole otettu huomioon mm. vaikeaa elämäntilannetta ja sen aiheuttamia poikkeuksellisen suuria rahanmenoja eikä työssäkäynnin aiheuttamia kuluja. Seuraus: olen tällä hetkellä MIINUKSELLA työn teon vuoksi, kun olen joutunut rahoittamaan työntekoni toimeentulotuen perusosalla.
Melkeinpä kannattaa varata suoraan aika sosiaaliasiamiehelle ja aloittaa jo oikaisuvaatimuksen laatiminen samalla kun lähettää hakemuksen sossuun.
Oikeastaan sinun ja muiden sosiaalityöntekijöiden koulutuksella ei ole niinkään suurta merkitystä kuin asiakkaan koulutuksella - kun tietää oikeutensa, osaa etsiä tietoa ja tulkita lakeja ja ennakkopäätöksiä, kun ymmärtää sosiaalijärjestelmän kokonaisuuden ja osaa laatia asiakirjoja, hakemuksia, oikaisuvaatimuksia yms. pärjää parhaiten. Huonossa asemassa ovat ne, jotka joutuvat vain kysymään neuvoa sossusta ja luottamaan siihen, mitä siellä sanotaan!
Mikä on vaikea elämäntilanne... Paljon
Kulutusluottoja tai muuta velkaa, älä ruikuta ja tee niitä valituksia, sillä tuskin menevät läpi, katsos se tt. tuki on viimesijaine etuus, ei mikään yleinen tuki tai jos näin ni sitten
kuuluis kaikille
, siis miten niin yritänkö ymmärtää asiakkaan näkökulmaa? Tietty kuuntelen, siitähän kaikki lähtee,enhän minä edes osaa yrittää auttaa, ellei asiakas kerro mikä ahdistaa.
Entä yritätkö kuinka innokkasti pakottaa TYP:in asiakkaaksi ja palkattomiin orjatöihin?
Monessa paikassa sosiaalityötä tekee sosionomit, kun ei päteviä henkilöitä ole. Onhan noista saanut kuulla kaikenlaista ja tunnenkin joitakin. Eräänkin mielestä oli lastensuojeluasia että nelivuotiaalla tuli joskus pissa yöllä sänkyyn. Aika mielivaltaiselta tuo touhu vaikuttaa. Vasta oli joku haastattelukin lehdessä, jossa sosiaalityöntekijä kertoi ottavansa vanhemman tiukempaan syyniin, jos nauraa väärässä kohdassa haastattelua hermostuneesti tai ei katso silmiin. Sosiaalityöntekijät tekevät tuomarin työtä ilman oikeudenkäyntiä, hirvittävällä määrällä omaa harkintaa. Epäonnistumisia tulee kahteen suuntaan, joskus ei reagoida mitenkään ja joskus reagoidaan yli Esim. Lasten huostaanotoissa. En todellakaan halua olla teidän kanssa missään tekemisissä ja toivottavasti ei koskaan tarvitse.
Mikä on vaikea elämäntilanne... Paljon
Kulutusluottoja tai muuta velkaa, älä ruikuta ja tee niitä valituksia, sillä tuskin menevät läpi, katsos se tt. tuki on viimesijaine etuus, ei mikään yleinen tuki tai jos näin ni sitten
kuuluis kaikille
Nimenomaan sosiaaliasiamies sanoi, että tilanteemme olisi pitänyt ottaa huomioon. En viitsi eritellä tässä tarkkaan, koska tilanteemme oli sen verran harvinainen. Mutta liittyi omaan terveydentilaani, sen aiheuttamiin menoihin, sekä tosiaan noihin työssäkäynnin aiheuttamiin kuluihin. Sossussa oli jätetty huomioimatta sellaisia menoja, jotka LAIN MUKAAN olisi pitänyt ottaa huomioon.
Sossun tavoite on ilmeisesti testata, osaako ja jaksaako asiakas hakea omansa muutoksenhaun kautta. Kaikki eivät osaa tai jaksa, jolloin sossu voi katsoa "voittaneensa". Osa jaksaa, jolloin joutuvat maksamaan takautuvasti. Kuitenkin, kun osa putoaa matkan varrelle, kertyy säästöjä.
Älkää valittako, vaan olkaa onnellisia, että suomessa on edes verovaroin pyöritettynä tällainen järjestelmä, mitä monessa muussa euroopan maassa ei ole, saatika sitä kauempana!! Mutta nykyään vaan kaikki pitäisi saada ja mahdollisimman helpolla yrittää pitää samaa elintasoa yllä kuin työssä käyvät. se on minimi tt. tulo ei sen tatkoitus olekkaan mitään hyvää tai edes tyydyttävää elintasoa pitää yllä.
, emme ole käärmeitä. Olemme naisia ja miehiä, jotka ovat tuota varten opiskelleet. Kakkonen voisi ehkä kertoa, miksi olemme käärmeitä, mikä meni pieleen? Ei mun asiakkaista kukaan ainakaan ole noin sanonut :D