"Kiltti" ihminen manipuloi
Miten sen voisi ilmaista?
Ihminen on kiltti ja ei koskaan suutu (tod.näk. passiivisagressiivinen), ja avuliaisuudellaan tekee itsensä tuikitarpeelliseksi.
Eihän semmoiselle voi suuttua, vaikka viivyttelee tahallisesti asioita ja rivienvälistä on usein havaittavissa vihamielisyyttä, jonka olemassaolon täydellisesti kieltää.
Jos häntä koittaa syyttää mistään, hän kääntää syyn heti takaisin syyttäjään tai olosuhteisiin tai mihin tahansa muuhun, kuin itse ottaisi vastuun teoistaan tai tekemättä jättämisistään.
Miten tämän voisi suorasanaisesti ilmaista?
Kommentit (14)
Oletan, että ap puhuu työtoveristaan, koska puhuu viivyttelystä?
Aika harvoin KUKAAN tykkää siitä, että hänen persoonaansa arvostellaan.
Paljon tehokkaampaa on ilmaista, että joku asia A on tekemättä tai B on viivästynyt, voisiko tämä henkilö yrittää kiirehtiä sitä. Antaa hänen selitellä, ei siitä tarvitse välittää, pääasia on, että A tulee tehdyksi ja B:tä kiirehditään.
Moni ihminen on sellainen, että ei koskaan myönnä virheitään. Puolustautuu syyttämällä muita. Tyhmää ja ärsyttäväähän se on, mutta sellaista ei tarvitse noteerata sen kummemmin.
- ison ryhmän esimies, jolla on tuollaisia alaisina -
Sille ihmiselle itselleen? Mitä haluaisit sillä saavuttaa? Uskotko saavuttavasi sen tällä ilmaisemisella?
Jos kysyit minulta, niin tarkoitin, että jos työtoveri tai alainen hidastelee tai viivyttelee, ei kannata syyttää häntä suoraan siitä, vaan sanoa vaan, että joku homma viipyy nyt liian kauan, voisiko hän omasta puolestaan nopeuttaa sitä.
Eli ettei metsästä syyllisiä, toteaa vain tosiasian.
-3-
asia on juuri noin.
Sinun ei tarvitse ilmaista sitä toiselle osapuolelle. Riittää, että et alistu hänen manipulaatioonsa. Siitä hän loukkaantuu, mutta sinähän et ole vastuussa hänen tunteistaan.
alaista, joukossa siis tuollaisiakin tapauksia, joista ap puhuu.
-3-
vaan ilmeisen taitava manipuloija.
Hän vain esittää ystävällistä ja avuliasta, mutta pyrkii vaan lujittamaan asemaansa, saamaan muut riippuvaisiksi itsestään ja aiheuttamalla heille epämääräisen pahan olon.
Pompottaa muita ihmisiä miten mielii ja jos meinaa jäädä kiinni niin ryhtyy marttyyriksi, ja saa muut kokemaan syyllisyyttä.
Minun äitini on juuri tuollainen. Oikeasti ei ole kiltti eikä suvaitsevainen vaikka sellaista sujuvasti esittääkin. Todellisen nahkansa paljastaa kotona, vaikka kyllä sielläkin pyrkii manipuloimaan ja yrittää saada kaikki toimimaan tarkalleen oman tahtonsa mukaan.
hyvin kuvattu!
Ap oli ilmeisesti kirjoittanutkin kiltti lainausmerkkeihin siitä syystä, että eihän sellainen ihminen rähjää, eikä huuda eikä käskytä.
Jos kysyit minulta, niin tarkoitin, että jos työtoveri tai alainen hidastelee tai viivyttelee, ei kannata syyttää häntä suoraan siitä, vaan sanoa vaan, että joku homma viipyy nyt liian kauan, voisiko hän omasta puolestaan nopeuttaa sitä.
Eli ettei metsästä syyllisiä, toteaa vain tosiasian.
-3-
mutta saa mut tuntemaan oloni poliisiksi, kun mun täytyy koko ajan olla vartioimassa omaa reviiriäni häneltä.
Hänen avuliaisuutensa aiheuttaa epämääräistä ahdistuksentunnetta, kun vaistoan, ettei hän oikeasti haluaisi tehdä avuksi. Kun kysyn tätä asiaa ja sanon, ettei hänen tarvitse, hän väittää kyllä haluavansa auttaa.
En tiiä, todella ristiriitainen fiilis hänen seurassaan.. Oikein kiltti ja mukava, mutta jotenkin.. omiva? En löydä sanoja sille tunteelle.
vaan ilmeisen taitava manipuloija.
Hän vain esittää ystävällistä ja avuliasta, mutta pyrkii vaan lujittamaan asemaansa, saamaan muut riippuvaisiksi itsestään ja aiheuttamalla heille epämääräisen pahan olon.
Pompottaa muita ihmisiä miten mielii ja jos meinaa jäädä kiinni niin ryhtyy marttyyriksi, ja saa muut kokemaan syyllisyyttä.Minun äitini on juuri tuollainen. Oikeasti ei ole kiltti eikä suvaitsevainen vaikka sellaista sujuvasti esittääkin. Todellisen nahkansa paljastaa kotona, vaikka kyllä sielläkin pyrkii manipuloimaan ja yrittää saada kaikki toimimaan tarkalleen oman tahtonsa mukaan.
Just näin! Kiitos!
ap
Kun tiedostat, että toinen ihminen herättää sinussa syyllisyydentunteen, niin tajuat, että se paha olosi syntyy tästä tunteesta.
Toisella ihmisellä on valtaa sinuun ainoastaan sen verran, mitä sinä annat hänelle tuota valtaa. Tunnista syyllisyytesi, mutta älä anna hänelle valtaa päättää asioistasi. Sinulla on oikeus tehdä asit niin kuin itse haluat.
Sano hänelle, että sovitaanko, että jos tarvitset apua, niin sinä pyydät. Jos et pyydä, niin toisen ei tarvitse tarjoata apua.
Mä kerran ilmaisin tuollaiselle tyypille (entiselle työkaverilleni) ja siitä seuras kamalaa. Tuollainen kieltää oman vikansa ja siirtää sen toisiin. Hautoo vihaansa ja keksii koston, jos kehtaatkin epäillä häntä missään asiassa syylliseksi.
Parempi olisi vaan irtautua tuollaisesta ihmisestä eikä todellakaan ottaa häneltä apua vastaan missään tilanteessa.
Ymmärsin vaihtaa työpaikkaa ja uudessa suuremmassa työyhteisössä törmäsin taas yhteen tuollaiseen tyyppiin. Tajusin heti homman nimen enkä päästänyt häntä lähelleni. Yritti heti ystävystyä ja tarjota apuaan, saada minua riippuvaiseksi itsestään. En lähtenyt mukaan ja hyvin on mennyt. Tyyppi on kaikille mielin kielin ja hymyilee maireasti, vaikka sisällä kuohuu viha. Siirtää kaikki viat toisiin ja alkuun meinasin uskoa hänen juttujaan. Onneksi tajusin hänen kohdallaan ajoissa.