Kysymys tullivapaista ostoista Amerikasta?
Eli tiedän, että tuo tullivapaiden ostojen raja on tuo n. 23euroa, sisältäen myös tuotteen postikulut. Mutta, miten tuota kontrolloidaan? Eli jos uskaltaudun ostamaan esim. ebayn kautta vaatteen, joka maksaa 29 dollaria+ postituksesta 9 dollaria. Tuolloin raja ylittyy hiukan. Jos myyjä laittaa tuotteelle hiukan pienemmän arvon, mutta jossain paketin sisällä " kuitissa" lukeekin oikea summa. Avataanko kaikki Amerikan posti tullissa, vaikka päällä lukeekin pienehkö summa? Joutuuko sieltä ostetun tavaran kanssa aina tulliin, vaikka ei joutuisi maksuja maksamaankaan? Ja mitä muuta maksua tulee alvin 22%lisäksi, mikäli joutuu maksamaan?
Eli tässä puntaroin juuri, että uskallanko ostaa mitään, jos tulee kauhea tullirumba joka tapauksessa! Onneksi tulli on tosi lähellä....
Eli miten tämä menee, onko ihan sattuman kauppaa vaan?
Kommentit (9)
Ymmärtääkö ammattimaiset myyjät huomioida tulli ym. asiat, laittavatko koskaan esim. merkintää " lahja" paketin päälle? Itse en ole uskaltanut siksi ostaa mitään, jos tulee kauhea tullimaksu esim jollekin vähän sen rajan ylittävälle t-paidalle yms.
samanlaisella laitteella kuin lentokentillä on turvatarkastuksissa käsimatkatavaroille. Tokihan epäilyttävissä tapauksissa sitten voisi avata. Tai ties vaikka niin on tehtykin noille edellä vastanneiden av-mammojen nyssyköille.
samat tavarat löytyvät eleensä aina englannista, ja mitään tulleja ei tarvitse maksaa koska eu maa. Paypalilla maksat samalla lailla maasta riippumatta.
Ja siis kaikki paketit eivät mene tulliin, ne voivat tulla suoraan kotipostiinkin, eli aika sattumankauppaa on. Kannettava tulli riippuu tuotteesta, yleensä se on kai jotain 5-10% ja sitten tuo alv 22%. Periaatteessa kaikki paketit laskutetaan, mutta koska tulli ei vaivaudu kirjoittamaan alle 10 euron laskuja niin ne mitkä jäävät tuon rajan alle tulevat vapaasti.
Kannattaako siis aina laskea summan päälle vielä vaikka 28 prosenttia mahdollista tullimaksua? Silloin ei kauheasti kyllä säästä... Mutta saa jotain erilaista, mitä täältä ei saa!
Johan on nettiliike kun väärentää arvon pakettiin. Niissähän täytyy aina olla tuotteen arvo. Kyllä ne koosta huolimatta joutuu useimmiten tulliin, kun arvo ylittyy, tännehän voi kirjoittaa mitä tahansa.
kosmetiikkaa Honkkarista ja tähän mennessä olen tilannut 7 pakettia ja nyt ensimmäinen jäi tulliin, pitäisi mennä se sieltä hakemaan. Paketit on aina merkitty lahjaksi ja niiden arvo on alle 45 euroa joten tässä tapauksessa nappasivat sitten pieniarvoisen paketin, en tiedä oliko siihen joku syy vai vaan sattumaa. 3
Vierailija:
Punta on kalliimpi kuin Dollari! Ja välillä tuntuu, että brittien postit on järkyn isot verrattuna jenkkeihin posteihin.
Mies tilaa aika useasti yhdestä Amerikkalaisesta nettiliikkeestä (n. 4 kertaa vuodessa) ja n.200 dollarin arvosta ja koskaan ei ole paketti jumahtanut tulliin. Itse olen huutanut 3 vuoden sisällä 100 kohdetta Amerikan ebaystä ja yksikään ei ole jäänyt tulliin.
Se taitaa mennä muuten niin, että sellaiset pienet paketit (jotka siis mahtuvat tavalliseen kirjekuoreen tai vastaavaan) ei joudu tulliin, mutta isot paketit joutuvat tuurilla tulliin.