Miksi alakoulussa pitää arvostella liikunta, musiikki ja kuvaamataito?
Tunnollinen 10-v tuli juuri itkien kotiin todistuksensa kanssa. Liikunnasta toiseksi huonoin rasti -tyttö ei pidä joukkuelajeista ja muutenkin liikuntaan saa tosissaan kannustaa. Uinnissa on pärjää omassa ryhmässään hyvin, siirtymässä valmennusryhmään syksyllä ja ratsastuksesta on todella innoissaan- Nyt tuo "osaa vähän" tappaa sen vähäisenkin innon koululiikuntaan :( Yritän tsempata että siellä koulussa pitää olla mukana ja yrittää parhaansa mutta ei se pettymystä vie pois :(
Toinen oli kuvaamataito; keskiverto. Kuvataidekoulu on aivan ykkösharrastus ja haaveilee taiteijan ammatista. Nyt sitten koulun huono arvosana sai repimään kevään töitä ...
Mitä varten taide&taitolajit pitää lapsilla arvostella? Mitä hyötyä niiden arvostelusta on jos lasten kaikki into.
Kommentit (15)
kuvataiteesta - olen nykyään ammatiltani graafikko.
Minäkin sain aina koulussa huonoja arvosanoja kuvataiteesta - olen nykyään ammatiltani graafikko.
Mitähän opettaja tuumais!
ainoat aineet jossa pärjää!
Monilla tosi moniongelmaisilla voi olla esim. musiikki se ainoa juttu, jossa on hyvä ja luo sen punaisen langan koko koulu-uralle. Se voi olla syy miksi raahautuu koululle.
ylipäätään ovat arvosteltavien listalla. Eli suoritusmerkinnän pitäisi riittää. Ihan älyvapaata arvostella tuollaisia aineita.
Esimerkiksi mä olen saanut musiikista 10, liikunnasta 9 ja kuviksesta 9. Enkä osaa laulaa, juosta tai piirtää, tulin vain toimeen opettajien kanssa. :-)
taideaineissa open valta on ääretön ja usein epäreilu...
Kyllä niissä järkeäkin on. Ei se arvostelu ihan open fiiliksen mukaan mene.
Kerro joka tapauksessa lapsellesi, että hän on tärkeä ja hän saa nauttia siitä mistä tekee. Jokainen lapsi kehittyy jatkuvasti joka alalla. Suunta on vain ylöspäin!
kuten minulle.
Muut aineet, vähän niin ja näin, mutta kuvaamataito ja käsityö aina kymppejä. Se motivoi.
Miksi ruotsin kieli pitää arvostella! - siitä tulee vain paha mieli lapselle!
Tai uskonto?
Todistuksessa oli arvosteltu äkkiä, matikka, enkku ja ylli sekä käytös ja huolellisuus. Muista luki että on suoritettu hyväksytysti.
Lapseni on musiikkiluokalla, musiikillisesti lahjakas, soittaa musiikkiopistossa ja rakastaa soittamista.
Silti musiikin numero koulusta on 7, mutta minä tiedän sen johtuvan siitä, että musiikin kokeesta tuli vitonen. Kokeesta jossa kysellään irlannin kansallissoittimia ja barokin tyylisuuntauksia sun muuta.
ylipäätään ovat arvosteltavien listalla. Eli suoritusmerkinnän pitäisi riittää. Ihan älyvapaata arvostella tuollaisia aineita.
Esimerkiksi mä olen saanut musiikista 10, liikunnasta 9 ja kuviksesta 9. Enkä osaa laulaa, juosta tai piirtää, tulin vain toimeen opettajien kanssa. :-)
pitkälle arvostellaan. Harvemmin todellisten taitojen/lahjakkuuden mukaan. Esmes mun ylipainoisella ja huonokuntoisella frendillä oli liikunnassa 10, eikä taatusti ollut hyvä liikunnassa, ei edes harrastanut mitään.
kuten minulle.
Muut aineet, vähän niin ja näin, mutta kuvaamataito ja käsityö aina kymppejä. Se motivoi.Miksi ruotsin kieli pitää arvostella! - siitä tulee vain paha mieli lapselle!
Tai uskonto?
Ns. lukuaineissa pärjää opiskelemalla. Niissä pärjäämiseen ei tarvita erikoislahjakkuutta, ja niissä osaamista voidaan mitata melko objektiivisesti erilaisilla kokeilla.
Itsestäni kasvoi liikunnallinen aikuinen, mutta tästä ei käy kiittäminen peruskoulun liikuntatunteja. Meitäkin testattiin ja mittailtiin, mutta pienikokoisena pärjäsin monissa mittauksissa muita heikommin. Liikuntanumero 7. Ei mitään merkitystä, kuinka aktiivisesti osallistuin. Sama musiikissa: minulla ei ole musikaalista lahjakkuutta, musiikkinumero 7. Kuvaamataidossa pärjäsin, sillä olen keskimääräistä luovempi, arvosana 9.
Peruskoulussa, varsinkaan alakoulussa, ei taideaineita ja liikuntaa tarvitse arvioida. Sille ei ole perusteita. Niiden numeroinnista voisi ylipäänsä tehdä valinnaisen. Ne jotka arvostelun haluavat, voisivat sen saada, muut voisivat nauttia liikkumisen riemusta ja luovuudesta ilman latistavaa arviointia.
Kyllä lahjakkuus näkyy aivan samoin äidinkielessä, vieraissa kielissä ja vaikkapa matematiikassa. Myös harjoittelulla voi saavuttaa valtavasti taito- ja taideaineissa. Havainnosta piirtämisen voi oppia. Yleensä valmiiksi lahjakkaat (aineessa kuin aineessa) ovat myös tehneet töitä sen eteen. Kuvataiteessa on myös valtavasti eri lahjakkuuden lajeja. Vaikka et olisi ollut hyvä piirtämään, on kiitettävä saattanut irrota omatoimisuuden, kekseliäiden ideoiden, hyvän kolmiulotteisuuden tajun sekä kuvista keskustelemisen taitojen avulla. Havainnosta piirtäminen on vain yksi osa numeroa!
Meillä arvostellaan ainoastaan työskentelytaidot, eli se miten osallistuu kyseisen aineen opiskeluun. Yrittää siis vaikkei taidot olekaan ihan täydelliset. Muuten vain hyväksytty/hylätty.
t.ope
Mulla kuoli myös kaikki into liikuntaan ala-asteella, vasta aikuisena olen alkanut tykkäämään liikkumisesta. Kiitos ala-asteen liikkaope!