Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reagoisit? Kyse lapsen numerosta.

Vierailija
01.06.2012 |

Lapsella on ollut taitoaineessa vuosi sitten 10. Jouluksi se tippui numerolla ja nyt on kuulema tulossa 8.



Lapsen työt ovat vähintään sen 9 arvoisia, hän harrastaa ko. aineen parissa ja lisäksi on omatoiminen ja kekseliäs eli keksii itse aiheita.



Nyt on tulossa numeroksi 8. Syy kuulema lapsen asenne. Hän on pari kertaa sanonut opettajalle vastaan, ei ole halunnut tehdä, kuten opettaja on ehdottanut vaan olisi halunnut toteuttaa omaa päätään. Kyseessä kuitenkin luova aine.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, viime keväänä oli toinen opettaja, nyt on ollut joulun ja kevään sama ope.



ap

Vierailija
2/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on kuulema ollut 2 vuotiaasta NIIN musikaalinen. Nyt on tyydyttävää arviointia. Ei halua laulaa ja tehdä ohjeiden mukaan. Niin se vaan on. Ohjeiden seuranta kuuluu opetukseen. Ja se on opittava pienestä pitäen. Eihän idols tähdeksikään tulla, jos ei viitsi avata suutaan kun oma vuoro on:)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen käytös ei ole ollut huonoa kenenkään muun opettajan tunnilla.



ap

Vierailija
4/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilttiä ja hiljaista ja tunnollista oppilasta.



Minun lapseni saa kaikista kokeista 9 tai 10. Mutta hän ei viittaa tunnilla, eikä hän tee kuin puolet läksyistä, niin luulen, että todistukseen tulee 8.

Vierailija
5/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin vastata kysymykseen miten reagoisin: en mitenkään. Sellaista se on, ja opettajan antama numero pitää hyväksyä. Ajattelen vain, että onneksi on vain peruskoulusta kyse, ei niillä numeroilla ole mitään väliä tässä vaiheessa.

Vierailija
6/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on opetussuunnitelmat, ja arvosanat määräytyvät niissäkin tiettyjen kriteerien mukaisesti.



Esim. jollain oppilaalla voi olla todella hyvä kunto ja hän voi olla vaikka SM-tasoa jossain liikuntalajissa. Silti liikunnannumero ei välttämättä ole kiitettävä, jos häntä ei liikuntatunnilla osoita riittävää osaamista (ja/tai innostusta) muissa lajeissa.



En tarkoita, että ap:n tapauksessa olisi välttämättä kyse tästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei voi olla kiitettävän tasoisesta suorituksesta.

Vierailija
8/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi osoittaa selvää väliinpitämättömyyttä koulua ja oppiainetta kohtaan, jos hän ei tee kuin puolet läksyistä. Miksi hän ei tee kaikkia? Miksi hyväksyt tilanteen?



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi osoittaa selvää väliinpitämättömyyttä koulua ja oppiainetta kohtaan, jos hän ei tee kuin puolet läksyistä. Miksi hän ei tee kaikkia? Miksi hyväksyt tilanteen?

Hyväksyisin tilanteen? En missään kohdin ole sanonut niin.

Mistä minä tiedän, miksi hän ei tee kaikkia? Hän sanoo, ettei tiennyt. Mistä minä tiedän, miksi hän sanoo niin? Mistä minä tiedän, tiesikö hän vai ei?

En pysty lukemaan toisen ihmisen ajatuksia.

Vierailija
10/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoisin niin, että kehottaisin lastani noudattamaan tunnilla opettajan ohjeita. On ihan oikein, että numero laskee, jos oppilas puuhailee tunnilla omiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että sinun mielestäsi lapsesi on jo Suuri Taiteilija. Opettajan näkökulmasta hänen tiedoissaan, taidoissaan ja osaamisessaan voi olla vakavia puutteita, jos hän kieltäytyy tekemästä OPS:n mukaisia tehtäviä. Hän ei siitä täytä OPS:n mukaisia kympin tai edes ysin kriteerejä.



Voi olla, että hän on luova ja osaksi taidoiltaan 10 tasoa, mutta joissakin muissa tekniikoissa enintään 6, jos ei ole suostunut niitä edes tekemään. Siitä tulee keskiarvoksi 8, mikä on aivan hyvä sekin.

Vierailija
12/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona sitten taiteillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen puitteissa tavoitteet ko aineelle. SItä pitää opettajankin noudattaa. Kaikki ei ole aina kivaa, ja joku juttu ei välttämättä huvita,ja vaikka muuten olisi ko aineessa hyvä, niin voi olla että nyt on tehty asioita joissa lapsesi ei olekaan niin vahvoilla. Ja kyllähän se, että kieltäytyy tekemästä suunniteltuja juttuja luonnollisesti vaikuttaa numeroon.

Vai pitäisikö sinun lapsesi olla erityisasemassa tässä asiassa, kun muuten on ielestäsi lahjakas lapsi kyseessä?



Otetaan esimerkiksi minun lapseni; hän on kielellisesti lahjakas, on puhunu ja kirjoittanut suomen lisäksi ruotsia ja englantia täysin sujuvasti jo 10 vuotiaana. Silti peruskolun päästötodistuksessa oli arvosanana 8 molemmissa, suomi taisi olla 7. Syynä se, että pinnasi paljon, eli näyttöä tuntityöskentelystä ei ollut. Surullista, eikä kuvaa hänen osaamistaan. Olisiko minun nyt pitänyt vaatia numeron muuttamista? Kukaan ei varmaan ole tässä samaamieltä.

Juu, enkä vaatinut. Asiasta puhuttiin kyllä lapsen kanssa- kehottaisin ap:ta samaan. Tuntityöskentely vaikuttaa numeroon- jopa luovissa aineissa.

Vierailija
14/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen VÄLIÄ sillä on?



Älä ala pullikoida, anna olla. Äläkä nyt ainakaan lapselle ala opettajaa haukkua, sellainen ei ole hyvää oppia, että "opettajat on tyhmiä, eikä ymmärrä mitään"...



Eikä tietenkään ole syytä myöskään lasta moittia. Hyvähän se on, että lapsi on näkemyksellinen ja omaa omia ideoitaan. Kyse ei liene siitä, että lapsi kapinoisi sinänsä opettajaa vastaan, vaan ainoastaan haluaa toteuttaa omaa ideaansa ko. teoksen suhteen, eikö?



Sinä tiedät, ja lapsi tietää, että hän on hyvä kyseisessä aineessa, se riittää.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietis nyt vähän :)

Vierailija
16/16 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerona hänellä on aina aineesta kasi, vaikka työt ovat olleet esillä koulun ulkopuolellakin ja kilpailuista on tullut mainetta. Hän vaan ei oikein meinaa päästä alkuun eikä loppuun, töitä tulee valmiiksi ehkä kolmasosa muihin verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan