Mitä tehdä varastelevan pojan kanssa
Tilanne tämä:
11-vuotias poika parin kaverinsa kanssa näpistelee kaupoista karkkia, limua ja energiajuomia. Näistä eivät ole jääneet kiinni kaupassa mutta nyt yksi pojista jäi kiinni arvokkaamman tavaran varastamisesta jolloin koko rikollinen toiminta paljastui.
Ja myös meidän poika syyllistynyt isompaan varkauteen jäämättä kuitenkaan kiinni.
Tämä tuli meille todella suurena yllätyksenä ja nyt on keinot vähissä, en oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä tai voisiko joku taho auttaa? Pojat eivät jostain syystä suostu ymmärtämään tekojensa vakavuutta, eivätkä näytä katuvan tekojaan yhtään vaikka yksi pojista on jo poliisinkin kanssa asioita selvittänyt.
Tähän vyyhtiin tietysti kuuluu myös päin naamaa valehtelu ym.
Normaalit kotiarestit ym. kiellot on tietenkin langetettu mutta tuntuu siltä että jos nyt ei saa asiaa kuriin niin mitä seuraavaksi? Ja kyse ei siis ole yhdestä tai kahdesta näpistelystä vaan useammasta kymmenestä
Apuja kenelläkään?
Terveisin
Epätoivoinen ja epäonnistunut äiti :(
Kommentit (21)
Jos, niin soittakaa vaikka lähipoliisille ja kysykää, voisitteko tuoda koko konkkaronkan juttelemaan poliisin kanssa. Jos te vanhemmat ette ole väleissä, niin sitten veisin sen oman lapseni tervehtimään poliisia ja kysymään, että mitenkä asiallisilla teillä nyt liikutaan.
Lisäksi siltä pojalta saa luvan lähteä kaikki etuudet veks, eli netti, pelit jne. veke (tarvittaessa kännykän vaihtaminen johonkin vanhaan rojuun, johon voi vain soittaa ja laittaa tekstareita), kotiarestia ja niin edelleen.
Minä marssittaisin oitis pojan tämän kyseisen kauppiaan juttusille tunnustamaan tekonsa ja korvaamaan varastetun tuotteen arvon. Jokaisesta kerrasta sama juttu. Ei poika muuten opi sitä että teoilla on seurauksensa, kotiaresti ei tässä auta.
Kaikki etuudet on poistettu, puhelin mukaanlukien
Eipä taida poliisia kiinnostaa jo aiemmin tapahtunut varkaus kun varastettu tavarakin jo syöty/juotu
Ap
itse kauppaan ja mikäli on ehditty jo namit syömään, käy maksamassa ne nyt jälkikäteen. Kustannukset otetaan viikkorahoista tms. Sen lisäksi selkeät rajat kulkemisille. Kannattaa myös sopia tapaaminen kaikkien vanhempien kanssa niin, että pojat ovat myös paikalla. Näin pojat näkevät, että vanhemmat ovat asian kanssa yhdessä rintamassa. Lisäksi seuraamus jo tapahtuneesta esim. kotiaresti, kännykkä pois, tietokone pois tms.
tavara on viety kauppaan takaisin ja korvattu mutta siltikin tuntuu että eivät ymmärrä, kun vaikka yksi jäänyt jo kiinni niin rötöstelyt ovat jatkuneet senkin jälkeen. Kiinnijääneen pojan vanhempien kanssa on juteltu ja jutellaan vielä lisää
Ap
sosiaalitoimeen. No ekana sanoivat etteivät ota asiaa käsittelyyn jos ei tule poliisilta ls- ilmoitusta. joten soitin poliisille ja pyysin tekemään ls- ilmoituksen.
Sen jälkeen päästiin sossun, ja poika on käynyt pitkin kevättä selvittämässä tekemisiään sosiaalitoimessa. Meillä ei poika näpistellyt kaupoista, kotoa kylläkin (rahaa, isojakin summia ja lisäksi käytti isänsä visa electron- korttia, jonka tunnusluvun oli urkkinut selville). Meillä oli sosiaalitoimen kanssa sopimus, että lapsi lähtee väliaikaiseen sijoitukseen muualle, jos hommat ei ala sujumaan.
Meillä poika on jo sinun, ap, lastasi vanhempi, alaikäinen kuitenkin. Kehoitan todella pistämään kovan kovaa vasten nyt! Tuon ikäinen alkaa kokeilemaan rajojaan, ja hakemaan vähän jännitystäkin. Homma on todellakin saatava loppumaan saman tien!
Tsemppiä sinulle ap, et ole epäonnistunut äitinä. Valtaosa lapsista koittelee nuorena rajojaan, kuka mitenkin. Vastuullinen vanhempi osaa ne rajat osoittaa, jos niiden yli koitetaan hyppiä.
Vaan etenkin lähipoliisi tekee myös tuollaista ennalta ehkäisevää työtä. Ei ole iso vaiva jutella varttia lasten kanssa, jos sillä saadaan katkaistua varastelukierre. Soita sinne poliisiasemalle ja ala ajaa asiaa eteenpäin.
samaa.
Poika täysin piittaamaton kodin säännöistä, on sovittu, että koulusta tullaan suoraan kotiin, mutta kuljeskeli pitkin kyliä.
Kavereiden vanhemmille ilmoitin, että pojalla ei ole lupaa mennä koulusta kavereille, mutta sama meno jatkui. Kyllä ihmetyttää tällaiset vanhemmatkin.
Poikaporukka oli sitten myös keksinyt tuon energiajuomien varastamisen ja osa porukasta jäi kiinni.
Ei vaikuttanut mihinkään.
Meillä on myös niin, etten pysty mitään rangaistuksia laittamaan, koska eräs sukulainen hyysää poikaa eikä ymmärrä, että tuo käytös pitäisi jotenkin saada aisoihin.
Poika menee siis sinne, mistä kokee eniten etua milloinkin saavansa.
Jos on vaikka sovittu jostain tärkeästä menosta ja laadittu aikataulut, hän voi jättää tulematta kotiin, koska "ei halunnut tulla hoitamaan sitä asiaa".
Puhelin joskus otettu pois, mutta tuo em. sukulainen osti uuden, enkä kuulemma saa sitä ottaa pois, koska ei ole minun ostamani.
Ympäristö ei ymmärrä tilannetta ja sen vakavuutta, joten apua ei saada.
Pari vuotta sitten poika varasti yhdeltä sukulaiselta hiukan rahaa ja jäi siitä minulle kiinni. Kun tästä puhuttin, sukulainen kielsi koko asian "Ei ole varastanut." Miten minä voin tehdä mitään kun muut siloittelevat kaikkia pojan tekemisiä. Ei koskaan joudu mistään vastaamaan itse.
selvä hajurako niihin jengin muihin jäseniin. En nyt sano, että ap:n lapsi olisi pulmunen ja muut roistoja, vaan ihan sen, että ryhmä näyttää toimivan oman logiikkansa ja moraalinsa mukaan, ja ne (siis logiikka ja moraali) ovat sairaita. Siksi voisi olla hyvä hajottaa tuo ryhmä, tuskin ap:n poika yksin alkaa varastella.
Ja samalla siis tietenkin voimassa nuo tiukat rangaistukset. Asioita saa takaisin, kun on ollut nuhteeton tietyn aikaa, eli samalla lapselle on luotava se PORKKANA, joka on tiedossa, kun ei rötöstele.
Tosiaan nyt alkaa kesäloma ja itse olen kotona koko kesän ja pystyn paremmin valvomaan pojan tekemisiä ja tosi hyviä ohjeita ja vinkkejä olen täältäkin saanut.
Tämä poikaryhmä on tosiaan nyt toistaiseksi hajotettu. Ja toivon että kun syksyllä palaavat kouluun olisivat hieman fiksumpia.
Toki mielelläni otan edelleen muiden kokemuksia ja vinkkejä vastaan
Olen itseäni kovasti syytellyt tämän asian tiimoilta mutta teidän kirjotuksenne täällä on hieman nostanut mieltä, ehkä en olekkaan epäonnistunut kasvattajana niin totaalisesti kuin ajattelin?
Ap
meillä oli sama ei siinä auta kuin kylmästi vaan paskat kaverit ulos.
Että vieläkö teillä tuo tilanne vai miten pääsitte siitä eroon? Tekstisi olisi voinut olla melkein minun kirjoittamani
Ap
Meillä sama sukulais/tuttavatilanne, ovat syöttäneet lapsen 6 vuoden aikana 100 kiloisesksi, ei ole auttaneet kiellot eikä keskustelut. Ei tätä kukaan ulkopuolinen voi ymärtää, kaikki vaan sanoo että kotona syötetään lasta lihavaksi. Meillä vaan se ero että poika toimii yksin koska hänellä ei ole kavereita. Minkäikäinen teidän poika on?
samaa. Poika täysin piittaamaton kodin säännöistä, on sovittu, että koulusta tullaan suoraan kotiin, mutta kuljeskeli pitkin kyliä. Kavereiden vanhemmille ilmoitin, että pojalla ei ole lupaa mennä koulusta kavereille, mutta sama meno jatkui. Kyllä ihmetyttää tällaiset vanhemmatkin. Poikaporukka oli sitten myös keksinyt tuon energiajuomien varastamisen ja osa porukasta jäi kiinni. Ei vaikuttanut mihinkään. Meillä on myös niin, etten pysty mitään rangaistuksia laittamaan, koska eräs sukulainen hyysää poikaa eikä ymmärrä, että tuo käytös pitäisi jotenkin saada aisoihin. Poika menee siis sinne, mistä kokee eniten etua milloinkin saavansa. Jos on vaikka sovittu jostain tärkeästä menosta ja laadittu aikataulut, hän voi jättää tulematta kotiin, koska "ei halunnut tulla hoitamaan sitä asiaa". Puhelin joskus otettu pois, mutta tuo em. sukulainen osti uuden, enkä kuulemma saa sitä ottaa pois, koska ei ole minun ostamani. Ympäristö ei ymmärrä tilannetta ja sen vakavuutta, joten apua ei saada. Pari vuotta sitten poika varasti yhdeltä sukulaiselta hiukan rahaa ja jäi siitä minulle kiinni. Kun tästä puhuttin, sukulainen kielsi koko asian "Ei ole varastanut." Miten minä voin tehdä mitään kun muut siloittelevat kaikkia pojan tekemisiä. Ei koskaan joudu mistään vastaamaan itse.
Meillä sama sukulais/tuttavatilanne, ovat syöttäneet lapsen 6 vuoden aikana 100 kiloisesksi, ei ole auttaneet kiellot eikä keskustelut. Ei tätä kukaan ulkopuolinen voi ymärtää, kaikki vaan sanoo että kotona syötetään lasta lihavaksi. Meillä vaan se ero että poika toimii yksin koska hänellä ei ole kavereita. Minkäikäinen teidän poika on?
samaa. Poika täysin piittaamaton kodin säännöistä, on sovittu, että koulusta tullaan suoraan kotiin, mutta kuljeskeli pitkin kyliä. Kavereiden vanhemmille ilmoitin, että pojalla ei ole lupaa mennä koulusta kavereille, mutta sama meno jatkui. Kyllä ihmetyttää tällaiset vanhemmatkin. Poikaporukka oli sitten myös keksinyt tuon energiajuomien varastamisen ja osa porukasta jäi kiinni. Ei vaikuttanut mihinkään. Meillä on myös niin, etten pysty mitään rangaistuksia laittamaan, koska eräs sukulainen hyysää poikaa eikä ymmärrä, että tuo käytös pitäisi jotenkin saada aisoihin. Poika menee siis sinne, mistä kokee eniten etua milloinkin saavansa. Jos on vaikka sovittu jostain tärkeästä menosta ja laadittu aikataulut, hän voi jättää tulematta kotiin, koska "ei halunnut tulla hoitamaan sitä asiaa". Puhelin joskus otettu pois, mutta tuo em. sukulainen osti uuden, enkä kuulemma saa sitä ottaa pois, koska ei ole minun ostamani. Ympäristö ei ymmärrä tilannetta ja sen vakavuutta, joten apua ei saada. Pari vuotta sitten poika varasti yhdeltä sukulaiselta hiukan rahaa ja jäi siitä minulle kiinni. Kun tästä puhuttin, sukulainen kielsi koko asian "Ei ole varastanut." Miten minä voin tehdä mitään kun muut siloittelevat kaikkia pojan tekemisiä. Ei koskaan joudu mistään vastaamaan itse.
tulee varmaan jatkumaan samanlaisena, kunnes se ongelmia aiheuttava ja haitallista käytöstä edistävä sukulainen kuolee.
Hänelle on myös ammattilaisen toimesta kerrottu, että toimii väärin, mutta mikään ei muutu.
Meillä alkaa perhe olla aika rikki revitty, mietin vaan mitä tämä aiheuttaa myöhemmin, luottamus kun on mennyt ja koko ajan sattuu jotain ikävää.
Eli tilanne jatkuu osittain samanlaisena.
Omituista on se, että jatkaa ja jatkaa hankaluuksia tuovien asioiden tekemistä, vaikka on itsekin usein puhunut, että toiminta oli tyhmää ja hän yrittää tehdä muutoksen.
Välillä tuntuu, että kotona pitäisi piilottaa kaikki ja koko ajan pitäisi olla ns. askeleen verran edellä. Käsilaukun pohjalta häviää karkit, kaapin ylähyllyltä keksipaketit ja rahaakin on kotoa hävinnyt.
Luottamuksen menettämisen takia nyt on mennyt sivu suun kahtena vuonna harrastus, joka olisi pojalle mieluisa.
Viime vuonna ilmoitin, etten ota sitä riskiä, että maksan harrastuksesta, johon hän ei mene, kun huinii vaan kaupungilla. Kun ei kerran koulusta kotiin tule, miksi noudattaisi harrastusaikoja.
Tänä vuonna mahdollisuus oli ja oltiin sovittu, että menee tutustumaan, mutta ei siihen sitten päästy, koska huini kavereiden luona koulun jälkeen.
Joskus voi tulla kotiin 1-1,5 h "myöhässä", joskus olen odotellut 6-7 tuntia.
että itse koen, että nämä ongelmat ovat hyvin suuria ja aiheuttavat esim. minun jaksamiseeni suuria vaikeuksia.
Apua ei saa, koska tilanteen "syvyyttä" ei ymmärretä. Rajat pitäisi saada nyt ja nopeasti, haluan itse jotain konkreettista, kunnon muutosta.
Pojalla on tukihenkilö, mutta olen todennut tämän täysin riittämättömäksi, koska hänkään ei ymmärrä, että tuon ikäinen poika voi tehdä noin isoja juttuja.
Tässä ei nyt päähän taputtaminen, kannustaminen ja kehuminen auta.
Lisäksi koulussa on todettu, että ongelma on kotona. Ei voida ymmärtää, että olisi olemassa sukulainen, joka kävelee tarvittaessa huoltajan yli ja omalla toiminnallaan antaa lapselle viestin, ettei äitiä tarvitse totella.
Tässä ei nyt päähän taputtaminen, kannustaminen ja kehuminen auta.Lisäksi koulussa on todettu, että ongelma on kotona. Ei voida ymmärtää, että olisi olemassa sukulainen, joka kävelee tarvittaessa huoltajan yli ja omalla toiminnallaan antaa lapselle viestin, ettei äitiä tarvitse totella.
Tässä ei nyt päähän taputtaminen, kannustaminen ja kehuminen auta.Lisäksi koulussa on todettu, että ongelma on kotona. Ei voida ymmärtää, että olisi olemassa sukulainen, joka kävelee tarvittaessa huoltajan yli ja omalla toiminnallaan antaa lapselle viestin, ettei äitiä tarvitse totella.
hän kyllä keksii keinot. Olen pyytänyt, että antaisi meidän olla rauhassa, itse asiassa olen pyytänyt sitä usein, mutta hän toimii sitten selkäni takana.
Tarkoitusperä ei ole selvillä, mutta ei myöskään tajua, miten paljon pahaa on saanut aikaan.
Kummasti muistuu mieleen äidin neuvot kun maijalla tuodaan kotiin. Tai saa pontta tulevaan uraansa.
Sitten saatte vielä lastensuojeluun kutsun.
-KAIKKI etuudet pois eli:
oma puhelin, tietokoneen käyttökielto, oman huoneen ovi pois, rahat pois, kaverit pois, ja vapaa liikkuminen pois.
-Teet lukujärjestykset, jossa on pojan työt mitä pitää tehdä kotona ja mihin kellon aikaan.
-Menette vierailulle lastenkotiin jossa on ongelmateinejä
-teet selväksi säännöt ja jos näitä ei noudateta seuraa rangaistus, (huomaa nuo etuudet ovat poistuneet jo näpistelyn takia)
-Rangaistuksena hänen huoneeseen ei jätetä kuin sänky ja työpöytä ja vaatteet, karsit AIVAN KAIKEN MUUN JULISTEITA MYÖTEN, jos ei toimi sekään, karsit vaatteet pois, jätät yhdet housut, kahdet kalsarit ja sukat ja pari paitaa.
Ilmoitat että joka viikosta, kun on käyttäydytty asinamukaisesti, hän saa menettämänsä yhden etuuden takaisin, alkaen vaatteesta jne.
Kaverit kokonaan vaihtoon.
Koita saada hänet tajuamaan, että myös huostaanotto on vaihtoehto jä hänen kannaltaan ikävä sellainen.
Ole tiukka.
ja laitettava myös stoppi. Vähennät etuuksia. Jos ei auta viet pojan poliisille ja siinä näpäytys.