Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä pelkään näitä ötököitä ja että lapseni saavat tartunnan :/

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hurjalta että suomessa on oikeasti näin vaarallisia ötököitä. :(

Paljon enemmän pelkään punkkeja kuin esim. karhuja joita niitäkin täälläpäin kyllä on.

Vierailija
2/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelko on ihan aiheellinen ja itsekin pelkään. Paljon enemmän kuin esim. käärmeitä.

Mutta kannattaa muistaa että noin yksi sadasta punkin puremasta aiheuttaa borrelioositartunnan, ja jos oireet huomaa ajoissa, se on hoidettavissa antibiooteilla. Lisäksi borrelioosi tarttuu punkista ihmiseen vasta noin vuorokauden kuluttua kiinnittymisestä. Jokailtainen punkkisyyni on ihan hyvä tapa ainakin ruohikoissa liikkumisen jälkeen. Itse olen kalastellut useita punkkeja lasten hiuksista,korvista ja kaulasta, ja aina se inhottaa yhtä paljon. Mutta yritetään nauttia kesästä ilman pelkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkipihditkö olis hyvä ostaa varalta vai saako ne irti ilmankin? näkeekö ne hyvin, miltä ne näyttää??

ap

pelko on ihan aiheellinen ja itsekin pelkään. Paljon enemmän kuin esim. käärmeitä.

Mutta kannattaa muistaa että noin yksi sadasta punkin puremasta aiheuttaa borrelioositartunnan, ja jos oireet huomaa ajoissa, se on hoidettavissa antibiooteilla. Lisäksi borrelioosi tarttuu punkista ihmiseen vasta noin vuorokauden kuluttua kiinnittymisestä. Jokailtainen punkkisyyni on ihan hyvä tapa ainakin ruohikoissa liikkumisen jälkeen. Itse olen kalastellut useita punkkeja lasten hiuksista,korvista ja kaulasta, ja aina se inhottaa yhtä paljon. Mutta yritetään nauttia kesästä ilman pelkoa!

Vierailija
4/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä tarttuu eri tavalla kuin borrelioosi: ihan sama kuinka kauan punkki on ollut ihossa kiinni, niin virusta kantava punkki tartuttaa (on se sitten sekunti tai vuorokausi)...

itseäni on "purrut" (kun eihän ne oikeasti pure) punkki, ja voin kertoa, että kiljuin kun huomasin. En tosin mitään tauteja saanut, varsinkin kun punkki tarttui ei-puutiaisaivokuumealueella.

Vierailija
5/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkipihditkö olis hyvä ostaa varalta vai saako ne irti ilmankin? näkeekö ne hyvin, miltä ne näyttää?? ap

Itse irrotan ko.ötökät ihan kynsillä kissasta,lapsesta ja itsestäni. Punkkipihdit eivät minusta ole kätevät.

Vierailija
6/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kesä on useita punkkeja tullut itsestä nypittyä enkä tauteja ole koskaan pelännyt. Borrelioosi on sinänsä kohtalaisen yleinen mutta se on hoidettavissa oleva sairaus. Nuo muut onneksi ovat huomattavan harvinaisia.

Vierailija
7/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkipihditkö olis hyvä ostaa varalta vai saako ne irti ilmankin? näkeekö ne hyvin, miltä ne näyttää??

Saa irti ihan sormin kiertämällä/nyppäämällä, ei ole ollut ikinä täsä mitään ongelmaa. Kyllä ne hyvin näkee, ja vielä paremmin kun ovat imeneet itsensä sentin pallukoiksi verta täyteen ;-) Eli ensin ne on semmoiia pieniä melkein mustia "hämähäkkimäisiä" otuksia, sitten kun kiinnittyvät ja imevät verta se ruumisosa pullistuu ja muuttuu vaaleammaksi. Lopulta se voi näyttää lähinnä ihonväriseltä pahkuralta, jolla kuitenkin on pienet mustat jalat.

Vierailija
8/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain ihmeen syystä minä vedän punkkeja puoleeni, vaikka lapset enemmän heinikossa ja nurmella leikkivätkin. Meillä on mökki rannikolla ja siellä on kiitettävästi punkkeja. Puutiaisaivokuumeen ei tiedetä vielä alueelle levinneen, mutta borrelioosi huolettaa.

Jokailtainen punkkisyyni on rutiinia, esikoinen muistaa siitä itse jo muistuttaakin, jos meinaa jäädä välistä. Erityisen tarkasti kannattaa tarkistaa nivelet, tarpeet, niska, korvan tausta ja hiukset. Itsellä punkit on olleet yleensä nivustaipeissa tai käsivarsien tai reisien sisäpinnoilla.

Punkki näyttää pienen pieneltä tummanruskealta hämähäkiltä. Ennen kuin se on ehtinyt ilmeä verta, se on ihan lituskainen, eikä kuole sitten mitenkään liiskaamalla. Se tarttuu leuioillaan tosi tiukasti ihoon kiinni. Ongelmana havaitsemisessa on se, ettei se kutita tms, korkeintaan iholla tuntuu olevan joku pikku roska tai näppy (jonka saattaa vahingossa raapia irti ). Meillä oli viime kesänä riesana nymfit, punkin "poikaset", jotka olivat vaalean ruskeita ja tosi pieniä ja siten vaikeita huomata.

Itse irrotan punkit pitkillä kynsilläni.saan niillä paremman otteen kuin punkkipihdeillä. Punkki irrotetaan ottamalla tiukka ote punkista (pihdeillä tai kynsillä) mahdollisimman läheltä ihoa ja väännetään varovaisesti pyörittäen punkki irti. Tärkeää on, ettei punkki katkeaisi ja leuat jäisi ihoon kiinni.

Muistakaa hävittää punkki irrotuksen jälkeen, ettei pääse uudelleen tarttumaan. Ja tarkkailkaa puremakohtaa seuraavina päivinä.

Vierailija
9/15 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti taas Omppu

Vierailija
10/15 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset pelkää ihan turhaan. On niin pieni mahdollisuus saada edes sitä tartuntaa saatuja että punkki tarttuu edes sinuun. Sitä paitsi jos näet punkin ihollasi voit ottaa sen vain pois.

Vierailija
11/15 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa sen sairauden pahoilla oireilla johon rokotus on, on todennäköisyys lottovoitonluokkaa/yksi suomalainen vuodessa. Sairauden voi saada mutta ei oahija oireita.

Vierailija
12/15 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2012 klo 13:54"]Punkkipihditkö olis hyvä ostaa varalta vai saako ne irti ilmankin? näkeekö ne hyvin, miltä ne näyttää??

ap

Meillä oli 1 vuotiaalla viime kesänä ihan mini vauvapunkki varpaiden välissä eli ei mitenkään näkyvästi.

Vierailija
13/15 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei edes huomaa punkkia vaikka kuinka syynäisi, sillä pahin on millimetrin pituinen nymfi, josta kehittyy aikuinen uros tai naaras. Nymfi on tavallisin Borrelia-infektion tartuttaja ihmiseen.

Myös borrelioositartunta ei aina tee minkäänlaisia alkuoireita eikä edes sitä rengasihottumaa. Silloin ei myös hoksaa hakea antibiotteja ja borrelioosi sattaa iskeä täysillä vasta muutaman vuoden aikana.

Pirullinen eläin & tauti!

Vierailija
14/15 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on tosiasia, että punkit leviää ja sen kanssa täytyy elää. En aio menettää yöuniani noiden takia. Kissalla ja koiralla on jo tänä kesänä ehtinyt olla useampi punkki karkotteista huolimatta. On ollut itsellänikin ja lapsilla aiempina kesinä. Vielä ollaan hengissä. Jos niin surkea mäihä käy, että joku tauti onnistuu tulemaan, niin sitten senkin kanssa täytyy elää ja hoidattaa. Sama surkea mäihä voi käydä joka päivä, jos vaikka liukastuu ja lyö päänsä tai joutuu kolariin.

Pohjoisessa asuva tuttu just kauhisteli facebookissa, ei ilmeisesti ollut nähnyt punkkia aikaisemmin. Täällä Keski-Suomessa niitä on ollut jo pitkään. Ovatko vasta nyt levinneet pohjoisemmaksi?

Vierailija
15/15 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä pelätä!!

Vierailija - 07.06.12 12:54 (ID 14997061)

Aina ei edes huomaa punkkia vaikka kuinka syynäisi, sillä pahin on millimetrin pituinen nymfi, josta kehittyy aikuinen uros tai naaras. Nymfi on tavallisin Borrelia-infektion tartuttaja ihmiseen. Myös borrelioositartunta ei aina tee minkäänlaisia alkuoireita eikä edes sitä rengasihottumaa. Silloin ei myös hoksaa hakea antibiotteja ja borrelioosi sattaa iskeä täysillä vasta muutaman vuoden aikana. Pirullinen eläin & tauti!

tehdä ja kettumoista tosiaan, jos taudin sattuu saamaan. Nymfit ovat kyllä niitä vaikeimpia havaita eli tarkkana saa olla. No hysteriaan ei kuitenkaan ole syytä,kuten tällä palstalla tuppaa välillä asiat menemään tietyissä asioissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan