G: Uritettu vai sileä terassilauta? (ov)
Ollaan rakentamassa isoa terassia takapihalle ja nyt pitäisi valita lauta.
Olimme ensin uritetun kannalla, mutta nyt heräsi sitten kysymyksiä kestävyydestä ja siistinä pitämisestä.
Tiedän, mihin kääntyä, sillä av: lta saa takuuvarmasti käytännön kokemuksia, uusia näkemyksiä aiheesta kuin aiheesta. Siis kertokaa ihmiset, kumpi parempi perusteluineen.
Kommentit (46)
joskus pyysin sua mun salarakkaaks, ootko miettinyt asiaa?
Ja on mullakin terassilaudat mielessä, mutta just nyt kuitenkin enemmän Tero. ;)
uritetun laudan pinnan kestävyys.
Jos/kun siinä vedellään tuoleja, grillin pyöriä jms niin eikös se uritettu lohkea ajan kanssa pintakulutuksessa?
ap
joskus pyysin sua mun salarakkaaks, ootko miettinyt asiaa? Ja on mullakin terassilaudat mielessä, mutta just nyt kuitenkin enemmän Tero. ;)
halusi hän sitä tahi ei ;-) Ja sileä paalu on tietty koko ajan mielessä minullakin.
Mutta mä ymmärrän sun sydäntä!
Ei vaiskaan, sydänpuujuttu tarkoitaa naisen kielessä sitä, että kun katsoo sitä puuta sieltä sahatusta päästä, niin ne vuosirinkulat pitää mennä niinkuin sateenkaari. Silloin ne päädyt painuvat alas ja keskikohta ylös, eikä toisinpäin jolloin reunat voivat nousta ja keskikohta jää lommolle vuosien kuluessa.
Ja itse pidän sileästä enemmän kuin juomuisesta.
Ja parvekkeen lakaiseminen ai paljon naurata, kuten edellä on jo tullut selväksi. Eikä painepesurin raahaaminen parvekkeelle ole ihan tuosta noin vain -juttu. Etenkin, kun meidän painepesuri on teollisuusmallinen, jota ei käsin juuri edes liikutella.
Sileään olen oikein tyytyväinen. Liukkautta en ole huomannut. Meillä on etuportaatkin siitä sileästä laudasta tehdyt eikä ikinä ole sateellakaan tuntunut liukkaalta liikkua portaissa. En sitten tiedä mikä tuolla yhdellä tekee sileästä laudasta niin mahdottoman liukkaan. Maalaus kenties?
Uritettu on selvästi paremman & tyylikkäämmän näköistä ja olen ammattilaisilta kuullut, että se ei halkeilisi esim auringon paahteessa niin helposti kuin sileä lauta. Eli on kestävämpää.
Miinuksena kalliimpi hinta kuin sileässä, ja hieman haastavampi puhtaanapito, joka ei ainakaan meille ole tuottanut ongelmia. Itse silti valitsisin uritetun satakertaa mieluummin kuin sileän, joka on auttamatta vanhanaikaista ja ns. köyhän näköistä.
Sileä lauta on nyt tarjolla oleviin moniin vaihtoehtoihin verratessa tosi an-ke-an näköistä. Siksi mun valinta kallistuu myös uritettuun. Kivempaa ulkonäöllisesti, nykyaikaista. Ja onko se muka niin kauhean työläs pitää puhtaana? :o
Ei mun mielestä ainakaan. Meidän oleskeluterassille ei edes kerry likaa samalla tavalla kuin esim. jatkuvakulkuiselle etupihalle. Lähinnä leikattua nurmikkoa muutama haituva silloin tällöin ja siitepölyaikana hieman siitepölyä. Nekin enimmäkseen huuhtoutuvat kesäsateen mukana pois ilman ongelmia.
Meillä ainakin on niin paljon puita ympärillä ja mieti kaikkea pölyä (siitepölyä) kun se kasaantuu niihin uriin...
Teetimme viime kesänä ison terden, emmekä edes harkinneet uritettua.
Hankittiin 14,5 cm leveää (ja 2,8 cm paksua) kansilautaa terassiin. Sileää. Nyt pitäisi vielä saada laudat asennettua.
Hassua, kun moni tuntuu pitävän uritettua ulkonäöllisesti paljon parempana. Meidä talon piirtänyt arkkitehti suositti ulkonäöllisesti ehdottomasti sileää. Samoin muutkin tuntemani arkkitehdit ja sisustukseen perehtyneet. Kaikki tuntuivat ennemminkin kammoksuvan uritettua. Olisko se nykyään jotenkin epätrendikästä tms? Omaan silmääni uritettukin on ihan ok, ei siinä mitään, vaikka sileästä enemmän pidänkin. (lisäksi uritettua olisi saanut rautakaupasta jopa halvemmalla kuin sileää).
5
Naurattaa hieman tämä yksi mestari joka tiesi että lämpökäsitelty Saarni kestää yhtä hyvin kuin Tiikki! :)
Me päädyttiin aikanaan komposiittiin hinnasta huolimatta. Yhdenkään laudan kanssa emme ala puljaamaan. Helppoa ja olemme tyytyväisiä. Hankintahintakin kirpaisee vaan kerran.
60 cm välein laitetut alajuoksut on kyllä varsin tiheitä, eikä varmasti notku! Alakehikon tulee tietenkin itsessään olla tukeva. Ja kannattaa olla irti maasta, kuten aiemmin jo joku kirjoittikin, esim. pilareiden päällä, ettei maakosteus hapata.
Meillä uritetetusta laudasta n. 50m2 terassi ja laiskana ihmisenä imuroin (auton imurointiin ostetulla imurilla) joskus terassin, kun en jaksa harjailla. Toimii :)
Melko ot, mutta meille oli mies saituuksissaan ostanut aika ohutta lautaa terassia varten. Laitettiin sitten enemmän koolauksia alle kuin alun perin ajateltiin, ja aika hyvin notkuminen tuli estettyä. Eikä ainakaan meidän sileä lauta ole ikinä ollut liukas.
Sahautin terassilaudat kaadetuista haavoista. Pinta sahapintana nukamaista ja imee likaa....no toivotaan että ei mätäne. Alkaa patinoitumaan melko nopeasti. Halvalla kun sain.
Itse ajattelin terassille uritettua terassilautaa. Tuo nykyinen käsitelty sileä on tuhottoman liukas, kun nousee altaasta. Ehkä normaalikäytössä tuo sileä menee, mutta uima-altaan ympärille on mielestäni uritettu turvallisempi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2012 klo 12:46"]
Sukulaiset säästivät ja hankkivat liian ohutta lautaa. Terassi tuntuu notkuvan jalkojen alla eikä kestä niin monta vuotta kuin kalliimpi, paksumpi ja leveämpi lauta.
Urat vai ei, minäkin kuulisin mielelläni lisää mielipiteitä. Onko sileä liian liukas? Vedetään kättä aiheesta miehen kanssa nääs.
[/quote]Vedätte käteen?
Uritettu ehdottomasti, paremman näköinen ja pitävämpi, koska vesi valuu uriin eikä jää laudan pinnalle. Periaatteessa pysyy puhtaampanakin, kun hiekanjyväset menevät uraan. Puhttaaksi saanti urien takia tietty harjalla hankalampaa, mutta painepesurilla tai ilmalla lähtee helposti.
Husby
Meillä on kotona 50 neliön terassi, joka tehty uritetusta laudasta. Onhan se kaunis, mutta raivostuttava pitää puhtaana. Kerää kaikki sorat ja pölyt.
Mökillä meillä on yli 100 neliön terassi, joka on tehty sileästä, kapeasta (95), mutta hyvin paksusta laudasta. Sileä on sateella TODELLA liukas. Useamman kerran olen meinannut lentää selälleni. Mutta puhtaanapito on helpompaa.
Jos nyt tekisin terassin, niin valaisin pohjan ja tekisin laatoista. Se olisi helppohoitoisin ja kaunein ratkaisu, ihan mökin eteen tehty terassi on laatoitettu.
Pohja kannattaa tehdä kunnolla. Eli ei laudoitusta maan varaan! Nuo laudasta tehdyt terassit on sekä mökillä että kotona pultattu kallioon. Eli kallioon porattiin ensin tuhottomasti reikiä, niihin metallipuikot, joiden varaan rakennettiin kehikko kunnolla irti maasta ja siihen sitten lyötiin laudat.
saa näppärästi puhtaaksi myös paineilmalla puhaltamalla.
Meidän terassilla uritettu ja olemme olleet tyytyväisiä.