Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontunnustuksesta kysyttävää, osaako joku selittää tämän:

Vierailija
01.06.2012 |

Ev.lut kirkon käyttämä uskontunnustushan kuuluu näin:

"Minä uskon Jumalaan,

Isään, Kaikkivaltiaaseen,

taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,

Jumalan ainoaan Poikaan,

meidän Herraamme,

joka sikisi Pyhästä Hengestä,

syntyi neitsyt Mariasta,

kärsi Pontius Pilatuksen aikana,

ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,

astui alas tuonelaan,

nousi kolmantena päivänä kuolleista,

astui ylös taivaisiin,

istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,

oikealla puolella

ja on sieltä tuleva tuomitsemaan

eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,

pyhän yhteisen seurakunnan,

pyhäin yhteyden,

syntien anteeksiantamisen,

ruumiin ylösnousemisen

ja iankaikkisen elämän."

Se, mikä minua hämmentää, on viimeisen viiden rivin genetiivimuoto. Miksi nuo kohdat ovat genetiivissä. Minun maalaisjärkeni mukaan lopun pitäisi mennä seuraavasti:

ja Pyhään Henkeen,

pyhään yhteiseen seurakuntaan,

pyhäin yhteyteen,

syntien anteeksiantamiseen,

ruumiin ylösnousemiseen

ja iankaikkiseen elämään.

Vai muuttuisiko asiasisältö tuossa jotenkin? Onko tuo uskontunnustus jotain vanhantavaa kieltä, viittaako tuo genetiivimuoto johonkin kohtaa, jota en ymmärrä, vai mikä muu selitys siihen on?

Olen uskova kristitty, joten en kritisoi uskontunnutusta, haluan vain selvittää itselleni, miksi se sanotaan noin kuin sanotaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää käsiteltiin jollain kurssilla yliopistossa (suomen kielen opinnoissa, ei teologian!), mutta en kuolemaksenikaan muista syytä. Se oli joku tosi kummallinen, syy ei ollut teologinen, vaan liittyi kieliasuun, tai mahdollisesti alkukieleen.

Vierailija
2/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää käsiteltiin jollain kurssilla yliopistossa (suomen kielen opinnoissa, ei teologian!), mutta en kuolemaksenikaan muista syytä. Se oli joku tosi kummallinen, syy ei ollut teologinen, vaan liittyi kieliasuun, tai mahdollisesti alkukieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uskontunnustus on syntynyt siten, että on lueteltu asioita, joihin uskotaan. Viimeiset pätkät on siis tavallaan

(minä uskon)

pyhään henkeen

pyhäin yhteisen seurakunnan

pyhäin yhteyden

syntien anteeksiantamuksen

ja ruumiin ylösnousemuksen

(todeksi)

Vierailija
4/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei tullut mitään kunnollista tietoa :) Mä yritän vähän googlailla.

Vierailija
5/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pyhän yhteisen seurakunnan

Vierailija
6/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiitä, kun ei tullut mitään kunnollista tietoa :) Mä yritän vähän googlailla. #2

kerroit tuonkin murusen ;)

ap

Vierailija
7/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen vähän vauhtia selittämällä erilaisia sävyjä uskomisesta:

Uskon Jumalan = uskon, että Jumala on olemassa

Uskon Jumalaa = tottelen Jumalaa

Uskon Jumalaan = turvaudun Jumalaan

Uskontunnustuksessa sanotaan, että uskomme Pyhään Henkeen, koska Pyhä Henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. Emme ainoastaan usko, että hän on olemassa vaan myös turvaudumme häneen. Seurakunta ei ole Jumalan asemassa, joten emme usko seurakuntaan vaan seurakunnan - eli uskomme, että on olemassa yksi maailman laaja seurakunta, johon kuuluvat kaikki Kristuksen omat kansasta, kielestä, sukupuolesta, iästä jne. riippumatta. Samoin uskomme, että pyhillä on näkymätön uskonyhteys, synnit saadaan anteeksi, ruumis nousee kuolleista ja iankaikkinen elämä on olemassa. Vaikka ne kaikki ovat tärkeitä asioita, ne eivät ole Jumala/Jeesus/Pyhä Henki, joihin turvaudutaan. Nuo muut asiat ovat seurausta siitä, että uskomme Jumalaan.

Vierailija
8/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uskontunnustus on syntynyt siten, että on lueteltu asioita, joihin uskotaan. Viimeiset pätkät on siis tavallaan (minä uskon) pyhään henkeen pyhäin yhteisen seurakunnan pyhäin yhteyden syntien anteeksiantamuksen ja ruumiin ylösnousemuksen (todeksi)

asian näin kuin olet tulkinnut? Vai onko tämä oma päätelmäsi?

Kyselee ap kiinnostuneena

Vierailija
9/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on avainsana. Kun noihin genetiivimuotoihin liittää minä uskon -eteen, niin alkaa homma selvetä. Sisältöjä edellinen selittääkin jo.

Vierailija
10/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yliopistoteologian luennoilta on tiedot peräisin...

Vierailija
11/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen vähän vauhtia selittämällä erilaisia sävyjä uskomisesta: Uskon Jumalan = uskon, että Jumala on olemassa Uskon Jumalaa = tottelen Jumalaa Uskon Jumalaan = turvaudun Jumalaan Uskontunnustuksessa sanotaan, että uskomme Pyhään Henkeen, koska Pyhä Henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. Emme ainoastaan usko, että hän on olemassa vaan myös turvaudumme häneen. Seurakunta ei ole Jumalan asemassa, joten emme usko seurakuntaan vaan seurakunnan - eli uskomme, että on olemassa yksi maailman laaja seurakunta, johon kuuluvat kaikki Kristuksen omat kansasta, kielestä, sukupuolesta, iästä jne. riippumatta. Samoin uskomme, että pyhillä on näkymätön uskonyhteys, synnit saadaan anteeksi, ruumis nousee kuolleista ja iankaikkinen elämä on olemassa. Vaikka ne kaikki ovat tärkeitä asioita, ne eivät ole Jumala/Jeesus/Pyhä Henki, joihin turvaudutaan. Nuo muut asiat ovat seurausta siitä, että uskomme Jumalaan.

Emme me totta tosiaan siihen seurakuntAAN usko, tuo minun ehdotukseni olisi tietenkin näin ajateltuna ollut teologisesti väärin.

Enää puuttuu ihan lopullinen Ahaa-elämys minun päässäni, mutta uskon, että se on vain vajavaisen ymmärrykseni syytä.

ap

Vierailija
12/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin asiaa ja lisäsin tuon "todeksi"-sanan siihen loppuun mielessäni :)

Kiitos kaikille!

ap

Vierailija
13/13 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.evl.fi/kappeli/nikean.html

ahaa-elämykseni saa vahvistusta :) Siinähän tuo sama asia on sanottu vielä selkeämmin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä