Uskontunnustuksesta kysyttävää, osaako joku selittää tämän:
Ev.lut kirkon käyttämä uskontunnustushan kuuluu näin:
"Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän."
Se, mikä minua hämmentää, on viimeisen viiden rivin genetiivimuoto. Miksi nuo kohdat ovat genetiivissä. Minun maalaisjärkeni mukaan lopun pitäisi mennä seuraavasti:
ja Pyhään Henkeen,
pyhään yhteiseen seurakuntaan,
pyhäin yhteyteen,
syntien anteeksiantamiseen,
ruumiin ylösnousemiseen
ja iankaikkiseen elämään.
Vai muuttuisiko asiasisältö tuossa jotenkin? Onko tuo uskontunnustus jotain vanhantavaa kieltä, viittaako tuo genetiivimuoto johonkin kohtaa, jota en ymmärrä, vai mikä muu selitys siihen on?
Olen uskova kristitty, joten en kritisoi uskontunnutusta, haluan vain selvittää itselleni, miksi se sanotaan noin kuin sanotaan.
Kommentit (13)
Tää käsiteltiin jollain kurssilla yliopistossa (suomen kielen opinnoissa, ei teologian!), mutta en kuolemaksenikaan muista syytä. Se oli joku tosi kummallinen, syy ei ollut teologinen, vaan liittyi kieliasuun, tai mahdollisesti alkukieleen.
että uskontunnustus on syntynyt siten, että on lueteltu asioita, joihin uskotaan. Viimeiset pätkät on siis tavallaan
(minä uskon)
pyhään henkeen
pyhäin yhteisen seurakunnan
pyhäin yhteyden
syntien anteeksiantamuksen
ja ruumiin ylösnousemuksen
(todeksi)
kun ei tullut mitään kunnollista tietoa :) Mä yritän vähän googlailla.
#2
Älä kiitä, kun ei tullut mitään kunnollista tietoa :) Mä yritän vähän googlailla. #2
kerroit tuonkin murusen ;)
ap
Haen vähän vauhtia selittämällä erilaisia sävyjä uskomisesta:
Uskon Jumalan = uskon, että Jumala on olemassa
Uskon Jumalaa = tottelen Jumalaa
Uskon Jumalaan = turvaudun Jumalaan
Uskontunnustuksessa sanotaan, että uskomme Pyhään Henkeen, koska Pyhä Henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. Emme ainoastaan usko, että hän on olemassa vaan myös turvaudumme häneen. Seurakunta ei ole Jumalan asemassa, joten emme usko seurakuntaan vaan seurakunnan - eli uskomme, että on olemassa yksi maailman laaja seurakunta, johon kuuluvat kaikki Kristuksen omat kansasta, kielestä, sukupuolesta, iästä jne. riippumatta. Samoin uskomme, että pyhillä on näkymätön uskonyhteys, synnit saadaan anteeksi, ruumis nousee kuolleista ja iankaikkinen elämä on olemassa. Vaikka ne kaikki ovat tärkeitä asioita, ne eivät ole Jumala/Jeesus/Pyhä Henki, joihin turvaudutaan. Nuo muut asiat ovat seurausta siitä, että uskomme Jumalaan.
että uskontunnustus on syntynyt siten, että on lueteltu asioita, joihin uskotaan. Viimeiset pätkät on siis tavallaan (minä uskon) pyhään henkeen pyhäin yhteisen seurakunnan pyhäin yhteyden syntien anteeksiantamuksen ja ruumiin ylösnousemuksen (todeksi)
asian näin kuin olet tulkinnut? Vai onko tämä oma päätelmäsi?
Kyselee ap kiinnostuneena
on avainsana. Kun noihin genetiivimuotoihin liittää minä uskon -eteen, niin alkaa homma selvetä. Sisältöjä edellinen selittääkin jo.
Ihan yliopistoteologian luennoilta on tiedot peräisin...
Haen vähän vauhtia selittämällä erilaisia sävyjä uskomisesta: Uskon Jumalan = uskon, että Jumala on olemassa Uskon Jumalaa = tottelen Jumalaa Uskon Jumalaan = turvaudun Jumalaan Uskontunnustuksessa sanotaan, että uskomme Pyhään Henkeen, koska Pyhä Henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. Emme ainoastaan usko, että hän on olemassa vaan myös turvaudumme häneen. Seurakunta ei ole Jumalan asemassa, joten emme usko seurakuntaan vaan seurakunnan - eli uskomme, että on olemassa yksi maailman laaja seurakunta, johon kuuluvat kaikki Kristuksen omat kansasta, kielestä, sukupuolesta, iästä jne. riippumatta. Samoin uskomme, että pyhillä on näkymätön uskonyhteys, synnit saadaan anteeksi, ruumis nousee kuolleista ja iankaikkinen elämä on olemassa. Vaikka ne kaikki ovat tärkeitä asioita, ne eivät ole Jumala/Jeesus/Pyhä Henki, joihin turvaudutaan. Nuo muut asiat ovat seurausta siitä, että uskomme Jumalaan.
Emme me totta tosiaan siihen seurakuntAAN usko, tuo minun ehdotukseni olisi tietenkin näin ajateltuna ollut teologisesti väärin.
Enää puuttuu ihan lopullinen Ahaa-elämys minun päässäni, mutta uskon, että se on vain vajavaisen ymmärrykseni syytä.
ap
Kun mietin asiaa ja lisäsin tuon "todeksi"-sanan siihen loppuun mielessäni :)
Kiitos kaikille!
ap
http://www.evl.fi/kappeli/nikean.html
ahaa-elämykseni saa vahvistusta :) Siinähän tuo sama asia on sanottu vielä selkeämmin.
ap
Tää käsiteltiin jollain kurssilla yliopistossa (suomen kielen opinnoissa, ei teologian!), mutta en kuolemaksenikaan muista syytä. Se oli joku tosi kummallinen, syy ei ollut teologinen, vaan liittyi kieliasuun, tai mahdollisesti alkukieleen.