Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyöntekijöistä?!?

Vierailija
31.05.2012 |

Olen juuri eronnut miehestäni ja jäänyt 2 lapsen yksinhuoltajaksi, arki tuntuu toisinaan rankalta mutta selviän siitä kuitenkin. Neuvolasta kyseltiin jaksamisestani ja kerroin, että ihan hyvin olen jaksanut, mutta välillä tosiaan tuntuu rankalta. Ehdotti sitten että voisi pyytä perhetyöntekijää avuksi. Sanoin harkitsevani asiaa..

Toisaalta apu tulisi ihan tarpeeseen ainakin tässä alkuvaiheessa, mutta tarkoittaako perhetyöntekijä samaa kuin lastensuojelu? Olen meinaan kuullut/lukenut liikaa kauhutarinoita lastensuojelusta ja siitä ettei asiakkuudesta pääse ikinä eroon jne.. Onko siis järkeä ottaa vastaan tuon perhetyöntekijän apu?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät liity millään tavalla lastensuojeluun. Ota apu vastaan!

Vierailija
2/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tule sun seuraksi huulta heittämään, niin sitten ota vastaan, muuten ei kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä on sellainen, joka auttaa, kun on huolta lapsesta. Kasvatuksessa ja vuorovaikutuksessa, sellaisissa ihmissuhteisiin liittyvissä ongelmissa.

Joskus perhetyöntekjällä tarkoitetaan lapsiperheiden varhaisen tuen tarjoamaa kotiapua. Se taas tarkoittaa myös konkreettista apua, lastenhoitoa ja kodinhoidossa auttamista. Totta kai tuo psyko-sosiaalinen puoli on läsnä, mutta kyse ei välttämättä ole lastensuojelun asiakkuudesta.

Vierailija
4/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pitkälti kunnasta, miten asia on järjestetty! Esim Vantaalla on neuvolan perhetyöntekijä ja kotipalvelu. Kotipalvelu on juurikin konkreettista apua, esim lasten hoidossa, jotta äiti saa levättyä/siivottua/käyty kävelyllä yksin/terapiassa tms. Perhetyöntekijä voi auttaa esim unikoulussa, äidin jaksamisessa keskustelemalla ja miettimällä toimintatapja, jolla äiti jaksaa, antaa imetyksen alkuun. Auttaa parisuhdeongelmissa, ohjata oikean avun äärelle. Perhetyöntekijä antaa anemmän keskustelua ja ohjeita/neuvoja. Tämä siis Vantaalla, toisessa kunnassa voi olla toisenlainen työnjako.

Vierailija
5/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kunnissa saa perhetyöntekijän vain jos on lastensujelun asiakas.

Ja joissakin kunnissa perhetyöntekijä on se, jonka kanssa sitten istutaan ja juodaan kahvia, keskustellaan, mutta kodinhoitoon tai lastenhoitoon ei konkreettista apua tule.

Millaista apua sinä tarvitset, mieti se ensin. Ja sitten selvitä, onko perhetyö kytköksissä lastensuojeluun ja minkälainen se apu sieltä käytännössä on, soita vaikka perhetyöntekijälle nimettömänä jos kunnan nettisivuilta ei löydy tietoa.

vai voitko saada apua jostain muualta? Kavereita, sukulaisia?

Vierailija
6/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa kotikunnassani se on ihan yksilysti tuleeko ne perhetyöntekijät neuvolan kautta vai ei. Samaa sakkia ja samat toimintaperiaatteet.

Eli tulevat kyttäämään ja kaikki käännetään sinua vastaan. Ne ihan normaalitkin asiat siis...

Vierailija
7/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kunnissa voi olla eri käytäntö, mutta ainakin meillä lastensuojelutiimissä on muutama perhetyöntekijä ja muut tekevät "tavallista" perhetyötä. Harkitse ihmeessä asiaa ja soita sinne perhetyöstä vastaavalle ja juttele hänen kanssaan. Ei ketään muiluteta väkisin tai salaa lastensuojelun asiakkaaksi, ei siellä resurssit riitä "turhien" perheiden kanssa palaveeraamiseen. :)

Ei siitä ole mitään haittaa, jos selvität millaista apua voisit saada. Voisit saada vaikka tukiperheenkin, jos sinulla ei ole lähellä minkäänlaista tukiverkkoa.

Vierailija
8/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tasan pukahtaa yhtään mitään noihin uteluihin. Ja terkalle et puhu mitään!

Palkkaa siivous- tai hoitoapua yksityisesti. MLL, Väestöliitto, Hoivanet jne.

Vierailija
9/9 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on neuvolan kautta saatu perhetyöntekijä.

Koska perheellä on palkkatuloja niin palvelu maksaa. Mutta kyllä tästä maksaa mielellään, eikä summa ole kova.

Jos neuvola on vinkannut tätä palvelua niin ei siihen liity silloin lastensuojelu. Pointti on juurikin teidän tukeminen! Aivan kuten meillä. Käsittääkseni lastensuojelun kautta tämä olisi pakollinen eikä siitä voi kieltäytyä? Itse toivoin konkreettista apua, ihan että lapset pääsee puistoon leikkimään kun ei itse jaksanut.

Me ollaan tehty tilanteen parantuessa niin että otan jonkun lapsista mukaani ja käyn jossain hänen kanssa, alussa menin yksin jonnekin tai olin kotona ja työntekijä meni ulkoilemaan lapsien kanssa.

Meillä on perhetyöntekijät myös siivoilleet tai laittaneet ruokaa.

Meidän kunnalla on molempia tarjolla; tavallisia hoitajia tai lastensuojelun parissa työskenteleviä.

Olen tykännyt tästä palvelusta. Pitkäaikainen sopimus meillä on takana, lyhyet on muutama kerta tai max pari kuukautta. Ehkä sinä et tarvitsisi näin pitkää apua mutta kyllä minä näen että sinulla arki helpottuu jos saat välillä aikaa itsellesi tai aikaa rajattua vain toiselle lapselle koska teillä on uuden elämän opettelua. Syksyllä olosi on varmaan jo erilainen eli "menee kesä kituuttamallakin" mutta kannattaa miettiä voiko arkea tasapainottaa jotenkin?

Esim. käydä vaikka vaan hoitamassa jotain asioita kun hoitaja tulee. Hoitoaikaa voi ottaa 4 h tai 8 h, meillä on ollut molempia käytössä.

Suosittelen soittamaan terkalla ja kysymään millainen teidän kunnan perhetyö on: mitä hoitaja tekee, voitko käydä asioilla tai lähettää hoitajan leikkipuistoon? Ja maksaako palvelu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi