Aina samat lapset saavat stipendit, juontavat koulun kevätjuhlat,
ovat näytelmässä isossa roolissa, ovat harrastuksessaan huippuja jne. Kyllästyttää. Nämä samat pitävät sitten ne ylioppilaspuheet ja napsivat parhaat kesätyöpaikat, koska ovat jo "tunnettuja". Lapset ovat yleensä kultalusikka suussa syntyneitä, perheet varakkaita ja näillä lapsilla ei ikinä ole mitään käytöshäiriöitä tai sairastelukierrettä lapsena.
Kommentit (19)
Eikä se ole kultalusikka suussa syntymistä, ellei ole käytöshäiriöitä tai sairastelukierrettä.
Lahjakkaat pärjäävät, kuinka se muuten voisikaan olla?
Stipendin. En ole helpolla päässyt penska. Opin kylläkin jo kouluaikana tekemään töitä ja olen nyt akateemisessa ammatissa ja teen työtä, jota rakastan.
Sain stipendin joka kevät siitä saakka, kun niitä alettiin jakaa.
Koska olin ns. kympin tyttö, _jouduin_ vastiineksi joka helvetin juhlissa esiintymään, pitämään puheita, soittamaan pianoa, laulamaan, lukemaan evankeliumia (vaikka olin et-oppilas!) ja sitä rataa. Ei yksiäkään koulujuhlia koskaan ilman esiintymisjännitystä ja valmistautumisen tuskaa. Lakkiasijuhlistanikin muistan lähinnä sen, kuinka jännitin vatsa kuralla uuden ylioppilaan puhetta kädet hiessä.
Minut valittiin aina luottamusoppilaaksi, oppilaskuntiin ja muihin kissanristiäiskomiteoihin.
Olkaa tyytyväisiä, jos itse olitte niitä kasin oppilaita, joihin kukaan ei kiinnittänyt huomiota ja jotka saitte rauhassa käydä toisten järjestämissä tapahtumissa ja nauttia meidän kympin oppilaiden tekemistä ohjelmista koulujen juhlissa.
Ei sellaista olekaan kuin ilmainen lounas, sen oppi jo koulussa.
ei ole kultalusikka suussa syntynyt, emmekä ole varakkaita, päinvastoin, mutta muuten pätee, ainakin toistaiseksi. Menee syksyllä ysille, ja ihan kohta ekaan työpaikkaan, stipendejä on parit saanut, esiintynyt usein hyvissä rooleissa, juontanut kevätjuhlaa yms.
meidän yläkoulussa viime keväänä 9 lk stipendejä sai muutama ns. huono oppilas. Siis tyyliin 6 keskiarvo, mutta viimeisellä luokalla panostanut esim. biologiaan niin että nostanut sen 5:ta 9:iin. Mun mielestä ihanaa, ettei aina se samat nipot saaneet vaan ne jotka todella ovat yrittäneet ja onnistuneet. Näin oulussa
Meillä sai stipendin esimerkiksi pari maahanmuuttajaa, vuokratalossa asuva romani, toinen joka on pitkäaikaissairas ja hymypatsaat menivät molemmat yksinhuoltajien lapsille.
Taidat asua pikkukaupungissa?
Minä muuten sain usein stipendin, olin kansaneläkkeellä asuvan evakkomummon huollettava.
Missä ne kultalusikat ovat?
Meidän lapsi juontaa ekaa kertaa ikinä eivätkä ole saaneet aina stipendejä. Aina menneet eri henkilöille.
Meidän lapsi juontaa ekaa kertaa ikinä eivätkä ole saaneet aina stipendejä. Aina menneet eri henkilöille.
stipendejä niille, jotka ovat vaikkapa huomattavasti paranteneet arvosanojaan verrattuna edelliseen lukukauteen. Jos tilanne ap:n koulussa on oikeasti tuo, asian voisi ottaa vaikka opettajan tai rehtorin kanssa puheeksi. Sen ymmärrän, että esiintymään valitaan niitä, jotka jotain osaavat. On aivan raastavaa katsoa vaikkapa soittoesitystä, jossa soittaja ei osaa mitään. Toisaalta sitten taas on näitä tyhmäesiintymisiä - tansseja ja lauluja - missä kaikki pääsevät lavalle ihan tasapuolisesti.
tyhmäesiintymisiä - tansseja ja lauluja - missä kaikki pääsevät lavalle ihan tasapuolisesti.
tuli vähän väärä mielleyhtymä nyt...
että ne paikkakunnan silmäätekevien ja opettajan kaverien lapset keräsivät aina stipendit, hymytyttöpatsaat sun muut kunnianosoitukset. Opettaja halusi pienellä paikkakunnalla rakennella hyviä välejä "merkittävien" perheiden vanhempiin.
Nykyisin taitaa olla yleisempää persoonallisuussyrjintä, eli suositaan aina temperamentiltaan iloisia, aurinkoisia ja sosiaalisia lapsia. On jotenkin väärin palkita sellaisesta joka on synnynnäinen piirre ja jättää palkitsematta ne jotka ovat erilaisia. Hyvän käytöksen voi toki jokainen opetella mutta hyvän käytöksen opetellut sisäänpäinkääntynyt lapsi ei ole sellainen hymytyttö tai poika yleensä silti, joka säteilisi hyväntuulisuutta ympäristöön ja siksi tekisi miellyttävän vaikutuksen opettajiin.
koulumenestys tms.
Juontamaan tai isoon rooliin täytyy laittaa sellainen oppilas, joka homman myös hoitaa - juontamisesta/isosta roolista ei tule mitään jos sitä yrittää tehdä luokan pelle tai se ujoin oppilas.
Työpaikkahaastattelussa on eduksi, että on esiintymiskykyinen (ei mene lukkoon vaan pystyy olemaan luonteva) ja hoitanut koulunsa hyvin.
tästä :) KIITOS :D
tyhmäesiintymisiä - tansseja ja lauluja - missä kaikki pääsevät lavalle ihan tasapuolisesti.
tuli vähän väärä mielleyhtymä nyt...
koulumenestys tms. Juontamaan tai isoon rooliin täytyy laittaa sellainen oppilas, joka homman myös hoitaa - juontamisesta/isosta roolista ei tule mitään jos sitä yrittää tehdä luokan pelle tai se ujoin oppilas. Työpaikkahaastattelussa on eduksi, että on esiintymiskykyinen (ei mene lukkoon vaan pystyy olemaan luonteva) ja hoitanut koulunsa hyvin.
ihan tavisperheestä ja vielä ujokin.
Olen tosiaan pienestä kaupungista. Ei se ole väärin, että valitaan se sopiva oppilas rooliin, mutta se on väsyttävää ja epäreilua, että se tai ne samat ovat sopivia joka ikiseen rooliin.
ap
joilla niihin riittää halukkuutta ja rohkeutta. Olisi jo lasta itseäänkin kohtaa väärin laittaa niihin joku esiintymiskammoinen.
Stipendit sen sijaan kuuluisivat sekä hyvälle oppilaalle (ja sen saisi sama oppilas vain kerran peruskouluaikanaan) sekä tsempparille joka nostanut arvosanojaan.
Täällä on suorastaan sääntönä ettei samalle oppilaalle saa antaa kahta stipendiä peruskouluaikana lukuunottamatta ysiluokkaa, jolloin niitä jaetaan enempikin esim. käsitöissä taitava, koulun kultaa voittaneen jääpallojoukkueen kaikki pelaajat, paras keskiarvo, kaikkien kaveri, kielissä hyvä eli kaikilla on periaatteessa mahdollisuus saada silloin stipendi. Luokilla 1-8 jaetaan aina kaksi joka luokalle eli yksi tytölle ja yksi pojalle.
Joskus noita stipendeja tietenkin voisi antaa hyvasta yrittamisesta.
Taidat olla aika pienelta paikkakunnalta, jos tyopaikatkin menevat jakoon noin