Rippikoulu muutti lapseni.
Kannaattaa hyvin tarkkaan miettiä, onko rippikoulun käymisessä mitään järkeä.
Oman lapsen kohdalla ainakin muutti lastani huonompaan suuntaan, koska rippileirillä hän pääsi alkoholin makuun.
Leirin loppumista juhlittiin, ripiltä pääsyä juhlittiin alkoholin merkeissä. Ja nyt tämä ryhmä jäi kaveri piiriksi.
Kuvaan on tullut mopo ja pyörä varkaudet jne. Ollaan käyty poliisilla, lastensuojelussa, perheneuvoloissa, mutta lastani enää pysty auttamaan.
Minun osani on tehty, jätän lapseni Jumalan haltuun.
Kommentit (31)
Ymmärrätkö sinä, että on äitejä jotka ovat 40-vuottakin elättäneet lapsensa. Antaneet katon pään päälle, kuljettanut huumehoidoista toiseen, maksaneet velkojille ettei kotia polteta ja käyttäneet kaikki voimavaransa pitääkseen lapsensa jotenkin elämässä kiinni. Ei lasta sinne kotiin voi lukita mutta vie jonnekkin mökille korpeen josta mahdoton kävellen lähteä karkuun. Siellä voi sitten etäopiskella jotain. Kiristät ja uhkaat. Routa porsaan kotiin ajaa.
Säännöllisesti jatkuvalla nöyryyttämisellä, kurilla vaan alistaminen, riistä lapseltasi vapaus ja oikeus itsenäisyyteen ja aikuisuuteen.
Ihailen kyllä noita vanhempia, jotka osaavat antaa pidäkkeetöntä, ansaitsematonta ihailua lapselleen, mutta jos kuitenkin koko ajan vain "ihaillaan", eihän lapselle edes annneta syytä ponnistella itseään kuiville.
Minulla ei sentään mennyt, kun neitsyys.
itse oon lestadiolaisesta perheestä ja meidän riparilla juotii poltettii ja naitiin! mutta salaa.
ei siitä saanu tietää muut ku riparilaiset.
ja sitä tapahtuu nytkin leireillä. vaikka ei oo rippileiri mutta muillakin leireillä. silloin pienempänä ku kävi leireillä huomas sen mutta erosin kirkosta riparin jälkeen enkä sen jälkeen käynyt leireillä.
Mut ei voi sanoa että vaan epäuskovaiset siis evlutit juo ja poltttaa ja nai. Se on myös nykypäivää lestadiolaisilla. Nyt ku tulee lopelle suviksetkin nii mitä siellä tapahtuu. Jumalan silmän alla!
mäitä ryyppääjiä tai paneksijoita.
Tupakanpolttajia löytyy kyllä vaikka se on kiellettyä.
Kannattaa muistaa että lestad.leireillä käy myös niitä ketkä eivät ole uskossa.
Se antaa sitä osviittaa mihin suuntaan nuoren elämä lähtee menemään.
Itse tapasin lasteni isän ja tulevan aviomiehelin rippikoulussa, mutta ei me siellä esiaviollista seksiä harrastettu.
Tupakoin tosian siihen aikaan ja minusta oli hienoa päästä sen isosen ryhmään, joka tupakoi, teimme usein tehtäviä juuri tupakkapaikalla. Alaikäisyydestä huolimatta.
.
[/quote]
Siis ne juopptteli ja polttivat jo ennen sitä leiriä? Ja ennen leiriä sait myös nämä tietoosi?
[/quote]
Tämä oli tiedossa sekä minulla, että seurakunnalla. Joo, tiedetään tässä vaiheessa olisi pitänyt lopettaa, mutta se on niin helppo olla jälkiviisas.
Miten niin luovutan helpolla?! Kaikki yhteiskunnan tukijärjestelmät on käyty läpi, eikä lasta voi kotiinkaan lukita tai hänen kanssaa kaupungilla käsi kädessä kulkea. Vaiko onko ehoduksia, mitä vielä voisin tehdä?!
Kun kysyin papilta, miksi leirillä ei puututtu tupakointiin ja ryyppäämiseen ja naimiseen ja kiusaamiseen. Pappi vastasi, että jos antaa anteeksi, he ymmärtävät Jumalan armon ja lopettavat pahan tekemisen. Että rikollisia ei saa rankaista. Että sellaista. Lestadiolaisten kakarat saa siis käyttää nuuskaa ja tupakoida ja juoda viinaa ja naida riparileirillä ja pappi antaa anteeksi. Lisäksi he saavat hakata ja kiusata ja kiusattua ei tarvitse puolustaa, koska riittää kun kiusaajat pyytää Jumalalta anteeksi ja se on siinä. Erosin heti kirkosta tämän jälkeen. Kerätkööt rahansa jostain muualta jos ei edes rippileirillä pystytä suojelemaan nuorta pahoinpitelyltä
Ilmeisesti et itse kuulu kirkkoon, kun et tiedä että myös muutkin kuin lestadiolaiset käyvät rippileirin. Sitä paitsi mitä olen kuullut niin lestadiolaisten leirit ovat ihan erilaisia kuin tavan ev.lut. kirkkoon kuuluvien leirit. Oliko pappi lestadiolainen?
jeesus hoitaa...Laita se jeesuksen puhelin numero näkyviin, että osaa poliisi soitella huoltajalle.
Sinä et ole tainut rippikoulua käydä, mutta ei sekään tainut sinua pelastaa. Jumala ja Jeesus ovat täysin kaksi eriasiaa. Jumala tietää, ei häneelle tarvitse soitella.
"Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta."
Sananlaskuja19:18
Itse ajattelen niin että tyhmiä pitäisi kurittaa, nykyisin se on tosin kiellettyä fyysisesti mutta jollain tavalla on kuri saatava jos meno menee liian pitkälle.
Viisas kurittaa tyhmää jotta tyhmä tulisi viisaammaksi.
Nuoret juo alkoholia ja polttaa tupakkaa, se on oikeasti huonoksi ja he eivät tajua sitä tai sitten ovat vaan piittaamattomia eivätkä välitä siitä mutta niitä kannattaisi silti kurittaa/opettaa koska he tulevat katumaan sitä jossain elämän vaiheessa jos ovat silloin tulleet enemmän tietoisemmaksi ja viisaammaksi, eivätkä elä niinkuin hedonistit.
Kiusaajat on aivan hemmetin naurettavia ja lapsellisia paskoja, kuinka he jaksavat puuttua toisien asioihin. (He eivät ole viisaita, enemmänkin vaan ylimielisiä), se taas ei ole kiusausta jos jotain opetetaan (esim jos joku lapsellinen ja ylimielinen kiusaaja tai muu yrittäisi alistaa toisia tai näyttää valtaansa jonkin tyhmän syyn takia niin silloin voisi mennä näyttämään sille vähän voimaa eli opettaa tyhmempää.)
Tosin nämä tilanteet voivat näyttää aika lailla samoilta varsinkin jos osapuolet ovat noin saman ikäisiä ja jos ei tiedä mitä mitä on tapahtunut.
Tuntemattomien ihmisten asioihin ei kannata puuttua jos ei ole nyt varma mitä heidän välillään on tapahtunut.
Lestat ja ev.lut samalla leirillä?!