voiko juristiksi opiskella etänä? (ov)
onnistuuko lakimiesopinnot siten, että käy pääsykokeissa (ja saa paikan), mutta sitten tekee kaikki tenttimällä etänä ilman läsnäoloa? Tai maksimissaan läsnäolo pari kertaa kuukaudessa?
Olen jo lähemmäs 40v mutta yhä juristiopinnot haaveina. Olen koulutukseltani KTM ja työskentelen sopimusjuridiikan parissa, joten sinällään uskon pääsykokeesta selviäväni. Mutta en voi muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja minulla olisi siis 300 km opintomatka.
Onko tällainen mahdollista, vai onko nykyään paljon ryhmätöitä, workshoppeja, paikallaoloa vaativia opintojaksoja?
Kiitos jos joku lakimies jaksaa vastata (kyllä niitäkin täällä av-palstalla todistetusti on)
Kommentit (12)
Erikoistumiskursseilla on pakollista läsnäoloa. Tämä vaihtelee tiedekunnittain, ainakin tunnen Rovaniemellä opiskelleen, joka lähinnä kävi tenttimässä kurssit.
Itse opiskelin Turussa, siellä oli paljon mm. pakollista kielikoulutusta, joka vaati viikottaista läsnäoloa parin vuoden ajan.
Onko tällainen mahdollista, vai onko nykyään paljon ryhmätöitä, workshoppeja, paikallaoloa vaativia opintojaksoja?
Itse tosin tykkään kuunnella luentoja (ja saada niistä hyvitystä), mutta tosi vähän on todella pakollisia lähnäoloja. On niitäkin, mutta ei todellakaan keskimäärin enempää kuin 2 krt/kk.
Ja näin siis Helsingissä.
onkohan kaikkia kielikoulutuksen kursseja pakko suorittaa aikuisopiskelijana, koska esim. pakolliset virkamiesruotsit jne on jo omassa aiemmassa yliopistotutkinnossa suoritettu?
Taidanpa tutkia asiaa, sillä jos onnistuisi kohtuullisen pienellä läsnäololla niin sittenhän sitä voisi vielä repäistä itsensä juristiksi "vanhoilla päivillään".
Mitä se erikoistuminen siis tarkoitti käytännössä? Loppuajan opintojaksoja? Vai varatuomariauskultointia?
onkohan kaikkia kielikoulutuksen kursseja pakko suorittaa aikuisopiskelijana, koska esim. pakolliset virkamiesruotsit jne on jo omassa aiemmassa yliopistotutkinnossa suoritettu?
Nyt tosin hyväksiluku on jotenkin muuttunut, en tiedä kyllä miten. Mutta kieliä voi suorittaa esim. avoimessa yliopistossa, jos sellaisen toimipiste on lähempänä.
onnistuuko lakimiesopinnot siten, että käy pääsykokeissa (ja saa paikan), mutta sitten tekee kaikki tenttimällä etänä ilman läsnäoloa? Tai maksimissaan läsnäolo pari kertaa kuukaudessa?
Olen jo lähemmäs 40v mutta yhä juristiopinnot haaveina. Olen koulutukseltani KTM ja työskentelen sopimusjuridiikan parissa, joten sinällään uskon pääsykokeesta selviäväni. Mutta en voi muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja minulla olisi siis 300 km opintomatka.
Kiitos jos joku lakimies jaksaa vastata (kyllä niitäkin täällä av-palstalla todistetusti on)
Ainakin "takavuosina" onnistui varsin hyvin, minä asuin pari vuotta pohjois-suomessa ja kävin Helsingissä tenteissä.
Tsemppiä opintoihin=)
Mitä se erikoistuminen siis tarkoitti käytännössä?
Ja täysin projektista riippuu, kuinka paljon tapaamisia ja alustuksia on. Seminaareja on koko opiskelussa muutama, ja niissä on läsnäolopakko kyllä.
Muuten onnistuu hyvin, tosin luennoista on aika paljon hyötyä kuitenkin.
Mitä se erikoistuminen siis tarkoitti käytännössä?
Ja täysin projektista riippuu, kuinka paljon tapaamisia ja alustuksia on. Seminaareja on koko opiskelussa muutama, ja niissä on läsnäolopakko kyllä.
Mitä tiedekuntaa ap harkitset? Luulen kuitenkin, että tiedekunnasta riippumatta tuo on jotenkin soviteltavissa.
Jos saat käsiisi opinto-oppaita, niin niistäkin selviää pakollisen läsnäolon määrästä + voiko sitä korvata tekemällä kirjoitelmia.
ainakin Turussa. Kun itse opiskelin (reilu 10 vuotta sitten), ensimmäiset pari vuotta meni kieliopinnoissa (käsittääkseni silloin niitä ei voinut korvata aikaisemmin suoritetuilla opinnoilla) ja sen lisäksi oli muutamia käytännön kursseja, joilla oli pakko olla läsnä. En usko, että tämä on paljoa muuttunut. Tiedän, että muutama vuosikurssillani asui Tampereella ja kävi junaillen Turussa. Itse kävin töissä oikeastaan koko opiskeluajan enkä paljoa luentosalien penkkejä kuluttanut, mutta normaalisti viidessä vuodessa valmistuin.
Pääsykokeethan ovat ihan kohta kaikissa tiedekunnissa. Eli jos aiot tänä vuonna hakea etkä ole vielä aloittanut luku-urakkaa, voi tulla hiukkasen kiire...
ainakin silloin jos on jo yksi ylempi korkeakoulututkinto takana - eli niitä virkamiesruotseja ei kaiketi tarvitse suorittaa toista kertaa. Itse tein toisen tutkinnon aikuisiällä ja osa kieliopinnoista hyväksyttiin suoraan. Toisaalta on olemassa sääntö, ettei samaa kurssia voi hyödyntää kahdessa eri tutkinnossa (yliopiston sisällä). Kannattaa kysyä kyseisestä yliopistosta, miten menee käytännössä.
vai muuttaako opiskelijat kiltisti sinne ainakin pariksi vuodeksi?
Olen ymmärtänyt että henkilökuntaa asuu Oulussa...
Palstoilla liikkuu aivan päinvastaisia kertomuksia. Ja yleisesti ottaen yliopistoilla ei taida olla linjaa hyväksilukemisten suhteen.
Joidenkin väitetään saaneen joillakin aloilla hyväksiluettua kaikkea amk:sta ja jopa joistakin lukio- tai inttijutuista... paha sanoa mikä on totta. Itse olen nähnyt amk:ssa "itkettävän" kun intin johtamiskoulutuksesta ei tullut pisteitä ("siellä sanottiin että saatte!") mutta kuullut myöhemmin kuinka yliopistossa niitä saatiin.