Miksi lapsille ei pueta tarpeeksi vaatetta päälle?
Ulkona on toki kaunista, mutta ei todellakaan lämmintä! Aamulla vein lapsen päiväkotiin ja totesin että olisi itsekin pitänyt laittaa hanskat, kun olikin niin vilpoista (+8´c). Vaikka olimme autolle liikenteessä. Ja sitten viereisestä autosta lapset hyppää ulos T-paidoissa! Eikä edes iltapäiväksi sää lämpene t-paitakeliksi, eilenkin lapsilla (ja minullakin) oli välikausipuvut ja vähempää ei todellakaan olisi voinut olla! Ja silloinkin näkyi jotain lapsosia pyöräilemässä kesämekoissa!
Monet muutkin kerrat olen voinut vain ihmetellä, kun lapset ovat todella vähissä vaatteissa vaikka ei ole mitenkään lämmintä!
Kommentit (29)
Pitkät housut ja huppari riitti tälle päivälle
Asumme ihan meren vieressä, joten tuulikin on melko viileä. Minä palelen helposti mutta tuo esikoinen on sellainen kuumakalle, että jos olisin laittanut aamulla vk-haalarin päälle, olisi hänellä ollut hiki.
Me ihmiset olemme erilaisia.
juu en minäkään mitään vk-asua liikkuvalle lapselle (rattaissa istuvalle kyllä) pukisi, mutta t-paita on kyllä mielestäni liian vähän! ap
Itse laitan kyllä tämmöisellä säällä lapselleni valmiiksi pitkät housut ja hupparin. Eilen tulin töistä, kun oli lähdössä treeneihin, niin hän oli pukenut ylleen pelkät shortsit ja t-paidan. Kehotin kyllä hakemaan hupparin edes päälleen.
Että kun sitä ikää tulee, niin ei äiti voi kokoajan olla vahtimassa, millaisissa vaatteissa se lapsi kulkee.
Ja sitten viereisestä autosta lapset hyppää ulos T-paidoissa! Eikä edes iltapäiväksi sää lämpene t-paitakeliksi
oli tarkoitettu sisävaatteeksi?
kun esim maanantaina näin äitinsä kanssa pari poikaa (toinen varmasti alle 2 v ja toinen n. 4 v) ja molemmilla hihaton paita, shortsit ja sandaalit. Viikonloppuna toki oli lämmintä, mutta sää viileni huomattavasti maanantaina, ja minulla oli itselläni pitkähihainen paita ja sen päällä puuvillainen, vuoreton takki ja olisin kaivannut vielä esim kaulahuivia. Pojallani vk-housut, hieman ohuempi trikoovuorellinen takki ja sen alla t-paita sekä pitkähihainen paita.
kävelyllä ja pipo ja hanskat...
Ekaluokkalainen pisti myös tänäaamuna kalsarit gollareiden alle ja vuorellisen hupparin tavallisen hupparin päälle.
Ekaluokkalaisella oli tänä aamuna päällään aluspaita, pitkähihainen trikoopaita, farkut ja windstopper. Valitti palelevansa kun käveltiin kouluun :-(
Sormikkaat laitoin kyllä mukaan...
Sinäkö sen määrität kuinka paljon kukakin tarvitsee vaatetta.
Yleensä ihmiset osaavat itse arvioida onko heillä kylmä vai kuuma, jopa lapset.
"Ei sulla kuuma oo, se vaan tuntuu siltä. Ilman talvitakkia, pipoa ja hanskoja et lähde mihinkään." saattoi äitini huutaa minulle kauniina kevätpäivänä vaikka olin hiestä märkä ilman takkiakin :(
Ap:lle tiedoksi. Ihmiset ovat erilaisia. Jollakin voi olla kuuma vaikka sinua palelisi.
Suomi on pitkä maa, joten ei me voida ainakaan keskenämme päättää mitä pitää ulos pukea :)
Viime viikollakin joku piti vauvaa ulkona pelkässä bodyssa ja meillä oli kylmä tuuli ja 10 astetta lämmintä...
Oli pukenut kouluun college-housut, t-paidan ja verkkatakin. Koulusta kotiin tultua tuota takkia ei sitten enää pitänyt. Ed. päivänä oli ollut shortseissa koulussa.
Nuorempi lapsi taas menee usein t-paitasillaan päiväkotiin, kun isänsä vie hänet autolla. Toki päiväkodissa on sitten ulkoiluun tarvittavat vaatteet, ja hoitajat pukevat lapsen sään mukaisesti. Eli tuo kun näkee millaisissa vaatteissa joku menee päiväkotiin ei kerro miten on puettu ulkoilutilanteissa.
Opeteaan etteivät kestä pienintäkään viileyttä. Eivät karaistu lainkaan ja ollaan aikuisinakin hirveitä vilukissoja.
Meillä lapsi suostui jopa tänään laittamaan pitkähihaisen paidan. Luultavammin kuitenkin on välitunnit t-paidassa. Muuten kulkenut shortseissa ja t-paidassa.
Ekaluokkalainen pisti myös tänäaamuna kalsarit gollareiden alle ja vuorellisen hupparin tavallisen hupparin päälle.
Meillä on kesävaatteet, eikä enää mihinkään vk-vaatteisiin siirrytä.
Meillä on kesävaatteet, eikä enää mihinkään vk-vaatteisiin siirrytä.
Vk-vaatteet laitetaan päälle vain kun lähdemme veneellä merelle tai kalastamaan. Muuten kirmaavat ulkona ns. kesävaatteissa.
vaatetuksen tarvetta vain oman itsensä perusteella. Ei huomata, että rattaissa istuvan lapsen tulee helposti paljon kylmempi, kun rattaita työntävän äitinsä. Tai että riehakkaasti leikkivän lapsen tulee kuuma, vaikka samoissa vermeissä puistossa patsastelevan äitinsä on vilu.
eli suurimmasta osasta on ok pukea 4v lapsi +8-kelillä t-paitaan. Ei mulla muuta, ap vaikenee.
ihmettelin tänä aamuna samaa kuin ap. Asumme Päijät-hämeessä ja todella viileältä tuntui aamulla ilma. Mittari näytti +7. Mietin jopa, laitanko pitkät kalsarit varuilta mukaan, mutta puin lapselle verkkarit, lyhythihaisen t-paidan, hupparin ja tuulta pitävän takin. Tarhareppuun vielä erikseen ulkohousut. Sittenkin mietitytti. MAtkalla tarhaan näin tytön ja pojan, joilla kummallakin verkkarit ja pelkästään ohut pitkähihainen paita päällä! Näyttivät olevan todella kylmissään. Miten vaikea sitä vaatetta on pukea päälle tai edes laittaa lapselle mukaan, kun helpompi sitä pn kuitenkin poispäin riisua!