kelan tuki
taas saatiin hylätty päätös kelan tuesta astma-atoopikko.allergia lapselle.huh.onks joku saanu tukee ja minkälaiset valitusvirret kirjotitte?jotenki ärsyttää niiden selitykset ettei olla tarpeeks käytetty lääkkeitä ja plää plää.
kannattaako sitä vielä yrittää vai minkälaisia kokemuksia teillä " jankutuslinjasta" ?
Kommentit (14)
eli 4-vuotias lapsi, jolla astmadiagnoosi ja säännöllinen Flixotide-lääkitys. Me saimme lääkäriltä B-todistuksen ja sillä haettiin Kelasta lääkekorvattavuutta ja alinta hoitotukea. Minä en myöskään joutunut mitään itkuvirsiä kirjoittelemaan enkä muutenkaan liioitellut sairaudesta aiheutuvaa vaivaa. Ymmärtääkseni alle 5-vuotiaat saavat sen alimman hoitotuen astmadiagnoosin+lääkityksen perusteella aina. En enää muista, miten tilanne eroaa, jos diagnoosi on tehty yli neljävuotiaalle - jotain tiukennusta siinä oli.
Tästä on aiemminkin täällä puhuttu ja käytäntö tosiaan näyttää vaihtelevan. Me onneksi saimme (alemman) tuen atoopikko-moniallergikollemme jolla silloin ei vielä edes kunnon astmadiagnoosi. Nyt on sellainenkin :-(
C-lausunto me tarvittiin, käsitin että pelkkä B-lausunto ei riitä, ainakaan allergioiden suhteen.
Meillä on maito-muna-soija-vilja+joitain hedelmiä & vihanneksia -allergikko joka reagoi niin todella kutiavalla nokkosihottumalla jos sattuu saamaan maitoa/munaa/soijaa iholleen (myös välillisesti esim. vanhempien käsistä) kuin " tavallisella" ihottumalla. Kerroin totuudenmukaisesti nämä asiat kaavakkeessa, liiottelematta mutta kuitenkin kerroin mitä kaikkea vaivaa allergiat ovat meille aiheuttaneet. Eli erittäin tarkka siivous, oma käsihygienia ja allergisoivien aineiden pitäminen pojan ulottumattomissa tuon nokkosrokon takia sekä normaalin ihottuman aiheuttama kylpemis-rasvaamis-pukemisrumba.
Meille myönnettiin tuli 3 vuodeksi mikä suuresti ihmetytti allergologiamme joka sanoi että Kela harvoin myöntää niin pitkäksi aikaa sairaan lapsen hoitotukea.
Nyt vain olen miettinyt että olisiko nyt paikallaan hakea korotusta kun on tuo astmakin tullut lisäksi vielä.
lääkärin todistuksella (en nyt muista oliko se b vai c) ja toteamuksella että lapsi tarvitsee säännöllistä lääkitystä. Ekaan hakemukseen kirjoittelin kaikenlaisia selostuksia siitä, miten tämä väsyttää ja vaatii huolehtimista yms. mutta seuraaviin laitoin vaan todistuksen ja selkeät faktat.
Mun käsittääkseni vaaditaan siis kuitenkin säännöllinen astma(kortisoni)lääkitys: jos lapsi tarvitsee lääkettä vain infektioiden yhteydessä tai muuten satunnaisesti, se ei vielä riitä.
Nyt en ole hakenut korvausta tältä vuodelta , kun lapsi täytti 7 v. ja sen jälkeen sitä ei (KAI?) enää saa ellei ole todella vaikea astma joka vaatii sairaalahoitoa aika ajoin tai muuten vaikeuttaa tavallista elämää huomattavasti.
Kuluja täytyy tulla vähintään sen hoitotuen määrä kuukaudessa. Eli kun alin hoitotuki on 77 euroa, niin vähintään sen verran pitää olla kuluja. Diagnoosi ei niinkään ole siinä se tärkeä, vaan sairauden aiheuttamat kustannukset ja työn määrä (verrattuna samanikäiseen terveeseen lapseen).
Kannattaa ehdottomasti kirjata aivan kaikki ylös. Eli älä jätä yhtään mitään pois. Yksi hyvä keino on kirjoittaa ihan teidän päiväohjelma/kuukausiohjelma ylös. Mikään sairauteen liittyvä lisätyö tai huomio ei ole liian vähäpätöinen, vaan ihan kaikki pitää mainita (mutta ei liioitella).
Me saimme ensin väärän päätöksen (liian alhaisen). Hain siihen muutosta kirjoittamalla parisivuisen kirjeen, jossa selitin juurta jaksain meidän tilannetta. Paikallinen toimisto korjasi itse oman päätöksensä, joten sain heti korjatun päätöksen eikä tarvinnut odottaa Kelan tarkastulautakunnan päätöstä, se voi kestää kuukausia. Meillä yhdestä päätöksen osasta tehtiin valitus tarkastuslautakunnalle tän vuoden huhtukuussa. Ei ole vieläkään käsitelty.
Tai siis toki jos kulut ylittävät tuon 77 euroa/kk niin varmaan tuen saa aika automaattisesti. Mutta esim. meillä poika oli minimilääkityksellä ympäri vuoden, vain pari flunssaa joissa lääkitys tuplattiin: lääkkeisiin siis alle 100 euroa vuodessa Sairaalakeikkoja ei edes kerran vuodessa ja vain kaksi kontrollikäyntiä per vuosi: sairaalamaksuihin meni maks. 150 euora vuodessa. Silti saimme sen 77 euroa/kk ilman mitään ylimääräisiä sepustuksia siitä, miten raskasta lapsen hoito oli...
kiitos vastauksista.tuli sellanen olo että taidanpa vielä yrittää...
meillä kohta astma-kontrolli pyydän lääkäriltä taas todistuksen.
meillä siis 3 v lapsi ja säännöllinen astma lääkitys päällä.lääkärin lausunto oli kyllä edellisessäkin hakemuksessa mukana mut yritetään uudestaan.lisäksi atooppinen iho,joka kelan mukaan ei ole riittävän laaja-alainen???vaikka on ihan riittävän hankala hoidettava...ja maito-ja muna-allergia.ja siitepölyallergiat.3kk ikäisenä ekan kerran allergia sairaalaassa sisällä ja siitä lähtien kaikenlaista vaivaa.
näin täällä.tsemppiä meille kaikille.
En tiedä saako alimman helpommin (toisaalta aika kummallista jos saa). Meillä kuukausikulut ylittää se ylimmänkin hoitotuen määrän, mutta me saadaan korotettua tukea joka tapauksessa. Ja meille nimenomaan on sanottu, että kulujen täytyy olla vähintään sen tuen verran, että tukea tulee.
Meillä korvatulehduskierrelapsi ja kulut eivät joka kuukausi ylitä hoitotukea. Tuen saamiseen on myös muita perusteita kuin taloudelliset.
Seuraavana ote kelan sivuilta:
" Hoitotukea maksetaan alle 16-vuotiaalle Suomessa asuvalle lapselle, joka sairauden tai vamman johdosta on vähintään kuuden kuukauden ajan hoidon ja kuntoutuksen tarpeessa siinä määrin, että siitä aiheutuu perheelle erityistä taloudellista tai muuta rasitusta."
-jempula-
Meillä poika saanut astman ja infektiokierteen takia hoitotukea 4kk:n ikäisestä lähtien, vuoden sai korotettua takautuvasti. Nyt reilu 3v ja saa alinta. Hoitokulut _ei infektioaikana_ ei todellakaan ole sitä 77¿/kk.
9v. sisko saa myös alinta toisen syyn takia, johon saa kerran viikossa terapiaa kunnallisella puolella. Rahallisia menoja ei vanhimmasta siis ole.
Molemmilla diagnoosit.
Aina kannattaa hakea, vaikka ei sitä kaikille esim. sairaalassa/ hoitava lääkäri mainostakaan.
Kuten jo Jempulakin tossa aiemmin kirjoitti että hoitotuen määrä ei ole aina se mikä rahallisiin menoihin kuluu vaan myös riippuu paljon lisäksi se mitä muita ns. rasitteita ja rajoitteita lapsen sairaus perheelle tuo.Tämä täysin totta.
Meillä lapsi joka sairastaa vaikeaa BPD:tä ja lapsella kotona happirikastinhoito ja lisäksi kaikenlaisia lääkityksiä ja rajoitteita ns.normaaliin elämään.
Lapsellemme maksetaan korkeinta mahdollista hoitukea eli se n.336 ¿/kk.Lääkkeisiin tai sairaanhoitokuluihin ei todellakaan uppoa kuussa tuon vertaa vaan loput tuosta summasta kattaa sen muun rasituksen ja rajoitukset mitä sairaus aiheuttaa.
Kuten mm. lasta voi hoitaa ainoastaan lapsen omat vanhemmat,lapsi on erittäin infektioherkkä,vierailuja kotona rajoitettava sekä ei voida lasta viedä mukanamme mihinkään jottei saisi infektioita koska sen saadessaan välittömästi sairaalahoitoon.Äiti lisäksi estynyt ansiotyöstä lapsen sairauden vuoksi,josta koituu ansiomenetyksiä.
Eli hoitotuen saantiin ja suuruuteen riippuu niin monet asiat,ei pelkästään itse sairaus tai rahalliset kulut vaan myös muut seikat.
Mutta AP:n kannattaa kyllä valittaa päätöksestä sillä mielestäni astma lapselle kuuluu vähintään alin hoituki ja vielä jos lapsesi on atoopikkokin. Laita vaan kunnon selostukset kelalle miten lapsesi hoito eroaa terveestä samanikäisestä lapsesta.
On kyllä suuri vääryys jos lapsellesi ei myönnetä minkäänlaista hoitukea!
Ei tosiaan ole ensimmäinen kerta.
Minä olen itse lapsella myös omaishoitajana, eli olen jättäytynyt työelämästä enkä tiedä milloin sinne voi palata. Meillä on lääkitysten lisäksi myös alentunut vastutuskyky ja jokainen infektio vaatii sairaalahoidon. Lisäksi ne infektiot, lääkkeet ja muut aiheuttaa vaan lisää ongelmia, koska ne lisää maksan arpeutumista. Huhtikuun jälkeen niitä sairaalahoitoja on ollut vähintään viikko kerran kuussa, syyskuun alun jälkeen lapsi on ollut vain yksittäisiä päiviä kotona välillä. Nytkin oli leikkauksessa 5 viikkoa sitten, kotiutua piti viikko leikkauksen jälkeen mutta on ollut infektiokerteessä siitä alkaen eikä tietoa kotiinpääsystä.. Näiden lisäksi meillä on noin kerran kuukaudessa kontrollikäynnit. Kelan maksukaton jälkeenkin meillä tulee yli 100 eurolla apteekkikuluja kuussa, plus tietty matkustukset ja yöpymiset lapsen ollessa osastohoidossa, pakko on yöpyä jossain kun sairaalat ei ole kotikunnassa. Meille tulee hoitotuki korotettuna, eli se 180 euroa vai mitä se on. Tässä viiden viikon aikana on taas kertynyt noin 400 eurolla yöpymiskuluja (kelan korvauksen ylimeneviä, eli niistä ei saa mitään mistään) ja mä en voisi edes kuvitella meneväni töihin, kun meidän kotikunnassa erityislapset sijoitetaan päiväkotiin! Tosi hyvä paikka infektioherkälle lapselle... Enkä usko, että ne siellä päiväkodissa viitsii mittailla päivittäin pariin kertaan lapsen lämpöä, tutkia onko kakka kummallisen väristä tai onko siinä verta, tai mittailla lapsen mahanympärystä. Ja mikä työpaikka palkkaa ihmisen, jonka täytyy yhtäkkiä parin tunnin varoitusajalla lähteä lapsen kanssa sairaalaan ja olla siellä viikko vähintään? Mutta meillä siis tosiaan korotettuna, ja meille sanottiin että ei voitaisi sitä ylinta saada, kun ei joka kuukausi ylitä menot sitä ylimmän hoitotuen määrää.
Luin viestisi ja olin todella ihmeissäni että lapsesi ei saa Kelalta ylintä hoitotukea,mielestäni ilman muuta kuuluisi saada.
Meilläpäin onneksi sairaalan sosiaalityöntekijä on tosi tietäväinen noista kelan asioista ja kiemuroista ja häneltä olen saanut hyvää ja oikeaa tietoa.Ikävä kuulla että te olette saaneet väärää tietoa.Sosiaalityöntekijämme ainakin sanoi meidän lapsen kohdalla että meille kuuluu se korkein tuki ja se ollaan saatukin,onneksi ei ole tarvinnut toistaiseksi valitella päätöksestä.
Mielestäni sinun kannattaisi tehdä vaikka uusi hakemus hoitotuesta tai yrittää oikaista vanhaa päätöstä sillä kyllä kuulostaa tuo lapsesi tilanne ja sairaus siltä että teidän perheellä todellakin on ylimääräisiä rahallisia menoja ja muita rasitteita lapsen sairaudesta johtuen.
Oletko kysynyt lapsesi omalääkäriltä mikä hoituen määrä hänen mielestään olisi lapselle kuuluva.Jos lääkäri kannattaa ylintä tukea niin hän voisi kirjoittaa sen lausuntoon joka kelalle pitää toimittaa.
Perustele hakemukseen oikein perusteellisesti lapsen ns.lisähoidon tarve verrattuna samanikäiseen terveeseen lapseen,kaikki mahdolliset rahalliset menot jotka liityvät lapsen sairauteen mm.lääkekulut,matkakulut,vanhempien yöpymis ja asumiskustannukset kun lapsi sairaalahoidossa,vanhemman ansiomenetykset kun ei voi osallistua ansiotyöhön jne.
Infektioyliherkkyydestä tehdä myös iso maininta ja mitä infektiosta seuraa lapselle.Älä säästele mitään tekstissä vaikka joskus voikin tuntua pahalta kirjoittaa omasta lapsesta niin mutta kannattaa pitää puolensa sen kelan kanssa.
Tuli vielä mieleen että olethan hakenut itsellesi erityishoitorahaa lapsen sairaalaolopäiviltä?
Sekä mieleen tuli myös että kun olet estynyt ansiotyöstä niin voisit hakea Kelalta erityishoitorahaa lapsen kotihoidonajalta,ellet sitä jo saa?Meidän sairaalan sosiaalityöntekijä kertoi minulle tuosta erityishoitorahasta että minulla oikeus saada sitä siitä alkaen kun äitiyspäivärahani loppuivat,koska työelämään en voinut palata lapsen sairauden vuoksi.
Voimia teidän perheelle ja toivottavasti lapsenne pääsee taas pian kotiin!
syynä se, että mieheni on osaaikatöissä. Saa 2/3 palkkaa ja 1/3 ansiosidonnaista. Jos haen eriyishoitorahaa, minun kotihoidontukeni vähennetään miehen ansiosidonnaisesta, eli koko hakeminen on yhtä tyhjän kanssa. Tästä ollaan tehty valitus, ja selvitelty asiaa mm sosiaalityöntekijän kanssa koska on aivan järjetöntä, että työttömyyskassa johon mieheni kuuluu katsoo, että silloin kun olen hoitamassa sairasta lasta sairaalassa, minun saamani koithoidontuki pitää vähentää mieheltäni. Normaalisti sitä ei vähennetä. Tavallaan he katsovat, että koska olen estynyt normaalista työstäni hoitamassa lasta kotona, täytyy olla niin että mieheni on lapsen kotihoitaja (koska kotihoidontuki on perhekohtainen etuus) jolloin se vähennetään mieheltä, koska ei voi saada kotihoidontukea yhtä aikaa ansiosidonnaisen kanssa... vaikka lapsi ei ole kotona, tai miehen hoidettavana. Näin ei tapahtuisi, jos mieheni saisi peruspäivärahaa Kelasta ansiosidonnaisen sijasta...
neljä vuotiaalla sännöllinen flixotide lääkitys ja astmadiagnoosi. tämän vuoksi saimme alimman hoitotuen vuodeksi eteenpäin ja lääkekorvattavuuden kelakorttiin (olikohan se neljäksi vuodeksi eteenpäin). Minkäänlaisia valitusvirsiä en joutunut hakemukseen laittamaan vaan faktat kirjoitin ja mukaan lääkärin puoltavan lausunnon.