Kyllä Suomessa on ryhdytty snobeilemaan (juhla)ruuassa..
ainakin jos tätä palstaa on uskominen.
Me asutaan Keski-Euroopassa ja kun täällä pääsee valmistujais-, hää- tms. juhliin niin kyllä siellä pöydässä on ihan kaikenlaista tarjolla. Monesti niitä suomalaisten näköjään kammoamia, täkäläisiä, perinneruokiakin (jos siis juhlitaan pitkän kaavan mukaan). Tyyliin jokaiselle jotain ja pidempää tuleville tuhdimpaa vatsantäytettä, jonka ei tarvitse olla michelin-tähden gourmet-ruokaa.
Voi kunpa tulisikin kutsu Suomeen vaikkapa häihin, joissa olisi tarjolla etenkin kaikkea suomalaista, ainakin meille kelpaisi. Se kinkkukiusauskin.
Kommentit (7)
ihan kuin tarkoitus ei olisi enää edes kaikilla niikään hyvä ruoka ja maku vaan sen korostaminen kuinka hienostuneita ihmisiä meillä ollaan kun laitetaan näin hienot ja eksoottiset tarjoilut.
häissä tms. saa syödäkseen pohjalaisesta pitopöydästä. Perinteet kunniaan!
Sille luo tarvetta mainonta ja media, osa kansasta sitten kuvittelee että tuo on yleinen standardi jota ei voi alittaa.
Minä itse olen perinteiden ystävä, pidän eniten juuri perinteisistä häistä ja juhlaruoista.
Meillä tarjotaan juhlissa lohta, karjalanpaistia, perunoita ja lihapullia. Ja ei muuten tippaakaan kiinosta onko jonkun mielestä junttia tai vanhanaikaista tai epähienoa... ; )
juntteja kun meidän häissä oli tarjolla lihapullia, kermakastiketta, perunaa ja salaattia. Kahvin kanssa oli sitten mm. kahta erilaista täytekakkua sekä voileipäkakkua.
Mutta vähentääköhän se meidän junttiutta kun sentään tehtiin kaikki itse?
Esim. juustokakut ovat kaikkialla jo ihan passe, mutta Suomessa niiden suosio on huipussaan (niiden, sekä typerien kakkutikkareiden ym. turhuuksien) ja kesän jokainen täytekakku on korvattu "ihanan raikkaaksi tuunatulla" digestivekeksipohjaisella juustokakulla kera marja/hedelmäkiilteen. :D Hittolainen, minä olen syntynyt 80-luvulla ja kunnon aito kermakakku mansikoilla on parasta juhlissa!
Eihän perinteistä voileipäkakkuakaan enää saisi tarjota.