Luokanope vastailee kysymyksiin
Kommentit (14)
ei saa käytöksestä kymppiä? (tekee läksyt, ei haasta riitaa, ei puhu rumia, ei puhu tunnilla, ei häiritse muita)
Nämä saavat vielä rasti ruutuun -arvioinnin eivätkä varsinaista huolellisuusnumeroa, ja työskentelytaitojen arviointi on jaoteltu useaan eri alakohtaan.
Kyllä selvästi huomaa, että joidenkin kotona autetaan enemmän lasta huolehtimaan läksyistään ja kirjat tms. reppuun. Lapset ovat yksilöitä, toisilta nuo kaikki sujuu jo pienestä pitäen hyvin omatoimisesti, toiset tarvitsevat ohjausta ja muistuttelua.
Odotan, että vanhemmat tuntevat lapsensa ja ohjaavat kotonakin tarvittaessa. Tietenkään huolellisuuden arviointi ei kuitenkaan muodostu vain kotiläksyjen ja kirjojen muistamisesta, vaan myös oppituntien huolellisuus huomioidaan.
alkaen valtakunnallisesti sellaiset todistukset, ettei tämän uudistuksen jälkeen esimerkiksi kahden oppilaan numeroita voi verrata enää keskenään, vaan kilpailla voi ainoastaan itsensä kanssa. Meidän rehtorimme ei edes kysyttäessä osannut sanoa, miten tämä jalo aate käytännössä toteutuu, kun kaikilla oppilailla ei kuitenkaan ole ikiomaan arvoasteikkoa ja jostakin se ensimmäinenkin numero on aikanaan uuteenkin systeemiin taiottava. Miten numeroarvostelu siis hoidetaan (niillä joilla numerot jo on käytössä)?
viime opetussuunnitelman perusteiden yhteydessä. Nykyisin ns. normihyvin käyttäytyvä lapsi saa numeroksi 8 joka on "hyvän" standardi ja erinomainen numero käytöksestä.
Kymppi on erittäin hyvä, siis normihyvää vielä parempi. Kymppiin vaaditaan esimerkillistä käyttäytymistä ja aktiivista muiden huomiointia mm. sillä tavalla että osaa "auttaa" toisiakin ohjaamalla kauniiseen käytökseen.
Olen itse lukiossa opettajana ja tekisi mieli hakea monialaisiin opintoihin ja siirtyä alakouluun. Toistaiseksi minua on pidätellyt ajatus siitä, että palkka putoaisi aika hurjasti...
viime opetussuunnitelman perusteiden yhteydessä. Nykyisin ns. normihyvin käyttäytyvä lapsi saa numeroksi 8 joka on "hyvän" standardi ja erinomainen numero käytöksestä.
Kymppi on erittäin hyvä, siis normihyvää vielä parempi. Kymppiin vaaditaan esimerkillistä käyttäytymistä ja aktiivista muiden huomiointia mm. sillä tavalla että osaa "auttaa" toisiakin ohjaamalla kauniiseen käytökseen.
mun lapsi auttaa kaikkia aina, jos on kipsi jalassa yms. Kantaa heitä jopa selässä, että pääsevät liikkumaan.. Tulee juttuun kaikkien kanssa jne. Katsotaanpas tuleva todistus..
se kysyjä
alkaen valtakunnallisesti sellaiset todistukset, ettei tämän uudistuksen jälkeen esimerkiksi kahden oppilaan numeroita voi verrata enää keskenään, vaan kilpailla voi ainoastaan itsensä kanssa. Meidän rehtorimme ei edes kysyttäessä osannut sanoa, miten tämä jalo aate käytännössä toteutuu, kun kaikilla oppilailla ei kuitenkaan ole ikiomaan arvoasteikkoa ja jostakin se ensimmäinenkin numero on aikanaan uuteenkin systeemiin taiottava. Miten numeroarvostelu siis hoidetaan (niillä joilla numerot jo on käytössä)?
Minä en ole tuollaisesta uudistuksesta kuullutkaan... Meidän kaupungin ops:ssa on kyllä tarkat kriteerit "välttävälle" (5) ja "hyvälle" (8) osaamiselle ja niiden perusteella numerot annetaan. Opetussuunnitelmat ovat julkisia dokumentteja, oman kunnan koululaitoksen sivuilta löytynee, ja siellä on arvioinnin perusteetkin nähtävissä.
Olen itse lukiossa opettajana ja tekisi mieli hakea monialaisiin opintoihin ja siirtyä alakouluun. Toistaiseksi minua on pidätellyt ajatus siitä, että palkka putoaisi aika hurjasti...
Minulla on kaksoiskelpoisuus joka nostaa vähän palkkaa lisäksi saan jotain lisiä koska en ole ihan tavallisessa koulussa, plus ylituntipalkkiot, kk- palkka on tällä hetkellä himpun alle 3000 e brutto.
jos oppilas muuten handlaa koulunsa hienosti, ja poissaoloista jääneet tehtävät hoidetaan kotona.
Jos oppilaalla ei muutenkaan koulu suju tai on asenneongelmaa, suhtaudun ylimääräisiin poissaoloihin sitten minäkin nyrpeästi. Sama jos poissaoloja on jatkuvasti.
Peruspalkka n. 2600e / kk Minulla on kaksoiskelpoisuus joka nostaa vähän palkkaa lisäksi saan jotain lisiä koska en ole ihan tavallisessa koulussa, plus ylituntipalkkiot, kk- palkka on tällä hetkellä himpun alle 3000 e brutto.
Jotain tällaista kuvittelinkin. Taitaa tosiaan jäädä ajatuksen tasolle alakouluun siirtyminen, niin iso on ero palkassa. Kyllä mä lukion open työstä tykkään, mutta vähän kiehtoisi vaihtaa "akateemisesti" löysempään hommaan. Muuten luokanopen homma on ihan eri tavalla rankkaa kuin nykyinen työni.
Todennäköisesti viini virtaa jo todistustenjakopäivänä enkä siis sylje lasiin todellakaan, mutta sammumiskuntoon en aio itseäni juoda ;).
Todennäköisesti viini virtaa jo todistustenjakopäivänä enkä siis sylje lasiin todellakaan, mutta sammumiskuntoon en aio itseäni juoda ;).
mieli mennä muutamalle lapsen vanhemmalle sanomaan suorat sanat! =)
Mutten kyllä aikonut vanhempia enää lomalla ajatella ;).
Mitä mieltä olet todistusten huolellisuusnumerosta? Mietitkö kuinka paljon numeroon vaikuttaa vanhempien muistuttelu/huolenpito, vai onko kaikki lapsen vastuulla?