Uskovaiset ja muutkin! Miksi ihmeessä Jumalasta puhutaan aina miehenä?
Raamatussahan sanotaan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi. Tämähän tarkoittaa sitä, että Jumalassa on molemmat sukupuolet tai että Hän siis on sukupuoleton.
Muutenkin ihan hullunkurista ajatella, että Jumala olisi miehen kromosomeilla ja sukuelimillä varustettu ihminen. Ja sama pätee Allahiin ja muihinkin jumaliin, joilla on sukupuoli. Jumalan oletettu maskuliinisuus kertoo vain meidän ihmisten historiasta ja siitä tosiseikasta, että naista ei ole juuri arvostettu. Mutta että vielä nykyäänkin palvotaan miespuolista Jumalaa...
Ja Pyhä Henki, onko hänkin mies? Viitataanko häneen maskuliinisella pronominilla?
Kommentit (59)
Voihan jumalan kuvitella olevan miehen.
Voihan jumalan kuvitella olevan naisen.
Voihan jumalan kuvitella olevan sitä tai tätä.
Kuvitellaan jumalan olevan mitä hyvänsä, se on pelkkä kuvitelma, mielikuvituksen tuote.
Kuvitelmilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuvitelmat ovat itsepetosta.
Aika paha mieshän se on.
http://freepathways.wordpress.com/2012/11/10/isan-paiva/
Vaikea nähdä mitään naisellista moisessa.
Jumalan sukupuoli eri uskonnoissa riippuu siitä, millaisessa kulttuurissa kyseinen uskonto on syntynyt. Jumalan vaimosta ei kyllä puhu sen enempää vanha kuin uusi testamentti, ja Jeesuskin oli tiettävästi poikamies. Sen sijaan koraanissa on parisuhde tärkeämpi ja sen tuloksena profeetta Muhamedin tytär Fatima oli myös tärkeässä asemassa. Näin siitä huolimatta, että islamilaisuus on naisten alistamisen perikuva.
Eikös muinaissuomalaisten Ukkokin ollut aika selkeästi mies? Sitten on sellaisia monijumalaisia uskontoja, joissa ainakin osa jumalista on naisia.
Usein miespuolisen ylivoima perustuu fyysiseen voimaan. Siksi paremmin järjellä pärjäävä nainen on se "kiero synnintekijä".
Isän, henkilön ja Pyhän hengen nimiin!
Mutta uskon, että Jumala on paljon enemmän kuin mitä me voimme käsittää järjellä. Meidän maallinen sanavarastomme tuskin pystyy kuvaamaan kaikkea sitä, mitä Jumala on. Taivaassa sitten näemme.
ainakiin yksi asia on tullut selväksi, Jumala saattaa vaatia ihmistä tappamana oman lapsensa, lue Raamatusta Aabrahamista ja iisakista.
Toiseksi, Jumala on oman lapsensa tappaja.
ihan ilman kristin- tai pakanauskoa,
mutta hyvältä parilta kuullostaa ;-D
[quote author="Vierailija" time="27.05.2012 klo 23:33"]
Mutta uskon, että Jumala on paljon enemmän kuin mitä me voimme käsittää järjellä. Meidän maallinen sanavarastomme tuskin pystyy kuvaamaan kaikkea sitä, mitä Jumala on. Taivaassa sitten näemme.
[/quote]
Tuo sinun käsityksesi vastaa omaani. Minun on vaikea kuvitella Jumalaa vaikka tuon kerho kaverini Pertin näköiseksi, vaikka hän sanoikin luoneensa ihmisen omaksi kuvakseen. Häntä joka hallitsee kaikke mitä on tai on ollut olemassa. Hän on kaikki se mitä yleensä on kalakseja linnunratoja tähdistössä, aurinko kuu. Minun mielestäni hän on kaikki se mikä näkyy ja vielä sekin jota emme näe. Joskus tunnen iloa siitä että kuulun Jumal yhteyteen eli kaikkeuteen joka hän on. Minulle on paljon antanut tämä totuus jonka olen viimein oivaltanut. Kuolema esm kuukuu Jumalaan ja minä hyväksyn se kun se kuuluu JUmalan olemukseen. Mutta esm jokainen ihminen on syntynyt tänne toteuttaakseen elämällään JUmaluutta joka on elämä ja olemassa olo yleensä. Jos taivas on olemassa niin ihmiselle se on hengellinen tila, kun hän pääsee täältä näkyvän maailmamme yhteydestä. Kuolemaa olisi oikeastaan turha pelätä sillä se kuuluu Jumalan olemukseen. On paljon eri lahkoja ja uskontoja jotka on syntyneet siitä, että pelkäämme kuolemaa. Olemme paenneet kuolemaa jonkin uskonnon yhteyteen, joka on selittänyt, että elämällä tietyllä tavalla vältämme kuoleman.
Koska se seemiläinen paimentolaiskansa, jonka mytologiaan kristinusko perustuu, oli miesjohtoinen. Ajatus siitä, että nainen olisi ollut kaikkein suurin, oli täysin mahdoton. Johan tämä tulee jo luomismyytissä esiin: ensin mies, sitten tälle kumppaniksi nainen.
Uusi Aika herättää ihmiset kyseenalaistamaan vanhat opit ja henkisyys on sen jälkeen osa elämää.
Niin? Tämä todistaa juuri siitä, että viis sukupuolesta kun puhutaan hengellisestä syntymästä. Entä se kun on Isä, poika ja pyhähenki. Isä mielletään mieheksi, vai? Siitä se tulee ja mielestäni sitä ei tarvitse sen kummemmin miettiä ja sillä mieltään vaivata. Jumala on Isä ja minulle se on mies tai sukupuoleton. Mutta ei nainen, mielikuvassani.
Näyttääkö jumala sun mielestä tältä?
http://freepathways.wordpress.com/2009/04/08/jumalan-kuvaksi/
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:57"]
Uusi Aika herättää ihmiset kyseenalaistamaan vanhat opit ja henkisyys on sen jälkeen osa elämää.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:57"]
[/quote]
Joku Mad Max -tyyppinen ydinsodan jälkeinen yhteiskuntakin tuntuu kivemmalta kuin tuo haikailemasi "Nytpä uskotaan kaikki tosissaan satuolentoihin" -sekoilu.
Minulle Jumala on nainen, on aina ollut. En osaa sanoa miksi, niin vain on.
En ole uskis mutta en oo koskaan mieltänyt Jumalaa mieheksi. Ei Herran tähden.
Wiccassa nainen on elämän luoja ja ylläpitäjä. Miehellä on omat tehtävänsä mutta missään nimessä nainen ei ole miehelle alamainen tai alistettu.
Minulle on jotkut ihmiset selittäneet, että ihminen on uskova olento. Jos hän ei mitä ymmärrä. niin hän tekee asiasta uskoon perustuvan olettamuksen. Niin kauan kuin ihminen on ollut ihminen, niin uskontoja on ollut olemassa. Minä esm tällä hetkellä hämmästelen sitä, miksi on uskottava näkymättömään Jumalaan, kun meillä on paljon sellaistakin jonka näemme ja tiedämme olevan olemassa. Kuten taivaan tähdet ja muut taivaan kappaleet, tämä kaikki on minulle tarpeeksi suurta olemaan minulle Jumala. Kristin uskon sanoma on kyllä oikea, kun se sanoma on rakkaus. Agape rakkaus jolla tarkoitetaan meissä pysyvästi elävää rakkautta kaikkea ja kaikkia kohtaan on oikea mutta sen lopullinen toteutumien ihmisen osalta on vielä mittaamattoman kaukana. Persoonana minä en voi ymmärtää Jumalaa sanokoon raamattu kuinka sanoo. Me kuulumme kaikki imiset, kaikki eläimet, kaikki kasvit ja planeetat ja tähdet ja kaikki mitä niissä on samaan Jumalaan eli kaikkeuteen. Ihmisen uskonnollisuudesta vielä: Antiikin kreikassa uskottiin aikoinaan, kun ei tunnettu salaman syntyä, että yli jumala Zeus ajaa taivaassa valjakolla jolla on kumittomat kärryt vedettävinään, salamat syntyivät siitä, että kärryn pyörä iskiessään kiveen kipinöi Zeuksen ajaessa valjakollaan. Luonnon kansoilla kaikilla on ollut omat jumalansa, ennen kuin heidät on pakotettu uskomaan johonkin muuhun Jumalaan kuin siihen heidän omaan Jumalaansa. Tämä vain siksi, että meillä on ja on ollut tarve aina selittää uskolla ne asiat joita emme järjellämme käsitä
Vanhan testamentin selityksen mukaan Jumala asetti sen naiselle rangaistuksena syntiinlankeemuksesta
juu, mutta ev.lut. kirkkomme papit vaikenevat tästä häveliäästi - jos ihmiset tietäsivät tämän saattaisi yhä useampi jättää moisen kirkon.
Katsokaa uutisia Lähi-Idän maista. Kaikki neuvottelijat, valtionpäämiehet ja muut joilla on oikeasti VALTAA, ovat aina miehiä. Kuvat puhuvat puolestaan.