Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia 2-vuotiaan uhmaa, tai edes voimakastempperamenttisen lapsen piikkiin menevää.

Vierailija
27.05.2012 |

Uhmakohtauksia 2-5 päivässä, yleensä 15 min mutta joka päivä yksi 30-45 min. Lapsi on kuin "irti päästään", pyörii ja kierii lattialla ja satuttaa itseään. Välillä joudun väkisin pitämään kiinni, koska hakkaa päätään lattiaan. Kiinni pitämisestä suuttuu vielä lisää, lyö minua käsillä ja päällään, lopuksi puree. Uhmassa tulee ulos kaikki sanavarasto mitä vaan osaa, ja hokee kaikkiin tietämiinsä asioihin että "en halua en halua en halua". Esim tänään "en laita tumppuja en laita tumppuja", vaikka mistään käsineiden laitosta ei ole koko päivänä ollut puhettakaan.Olen ihan poikki kun tällaista on suunnilleen 6-22, päiväunet 1- 1,5 h eikä edes joka päivä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaalta uhmata kuulostaa. En tiedä onko normaalia. Voi ollakin. Meillä myös esikoinen oikein yltyi kun pidin kiinni.

Vierailija
2/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- allergiat (ruoka-aineille) voi oireilla raivarein jatai huonosti nukkumalla

- Siitepölyallergia

- Refluksi

- Korvissa vaikkua tai ilmastoitumisongelma

- Joku muu fyysinen vaiva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman vuoden päästä tuo jo naurattaa =)

Vierailija
4/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus on tosin kohtauksettomiakin päiviä. Meillä kohtauksia yleensä väsyneenä, eli en ole ollut huolissani kun syy-yhteys selvä. Allergioitakin meillä on, en tiedä vaikuttaako. Monesti jos herää liian aikaisin päivä- tai yöunilta, saa kunnon kohtaukset. Kiinnipitely vain pahentaa. Puree (itseään ja minua), aiemmin hakkasi päätään, nyt on onneksi sen lopettanut. Jos ollaan liian pitkään liikenteessä ja väsähtää, saattaa saada kohtauksen. Myös sisälle siirtyminen ja leikkipaikasta poistuminen aiheuttaa näitä. Tavaroiden kaatumiset ja särkymiset raivostuttavat erityisesti. Ihan normaalia, kaiketi. Oma lapsi on syntymästä asti vaatinut äänekkäästi haluamaansa, joten ei tullut yhtään yllätyksenä nämä uhmakohtaukset. Mielestäni vain positiivinen juttu, vaikkei juuri sillä hetkellä siltä tunnukaan. Muuten lapseni on mielestäni "helppo", hyväntuulinen, jopa rauhallinen ja ujo, ainoastaan voimakastahtoinen. Rakas pikku uhmis.

Vierailija
5/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unen määrä vaikuttaa tosi vähäiseltä. Kyllä tuon ikäinen joka ei nuku päiväunia tarvitsisi 12 tunnin yöunet. Oletko kokeillut nukuttaa reilusti aikaisemmin? Voi vaatia tietysti useamman päivän harjoittelun, ennen kuin lapsi oppii nukahtamaan, mutta yliväsymyskin voi oireilla raivona.

Mutta muuten uhma tuossa iässä on ihan normaalia.

Vierailija
6/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa medän esikoiselta. Mä en vaan voinut pidellä kiinni kun pelkäsin ettei käy masuvauvalle mitään. Eikä meillä ollut kyse unien vähyydestä. pojalla on vaan sellainen luonne/ temperamentti. Muistan itse kun "uhma" oli pahimmillan kuinka uuvuttavaa se oli jha välillä jopa pelottavaa kun pieni mies satuttaa itseään tahallaan, tai säntää päätömästi esim rappusiin.

(et kyllä pyytänyt vinkkejä mutta tässä muutama mikä meillä toimii)

Yhä edelleen (1-v myöhemmin) tulee välillä isoja raivareita, joihin meillä toimii tällä hetkellä suihku. Eli jos ei puhe mene perille niin viileään suihkuun vaatteet päällä. jos ei heti rauhoitu niin pikkuhiljaa viilennän vettä entisestään... ei siellä montaa kymmentä sekunttia tarvii olla kun jätkä tajuaa että hullun hommaa ja rauhoittuu. Toinen mikä välillä toimii, on reagoida aivan omituisella tavalla, eli alkaa nauraa tai ilveilemään, pomppimaan tanssimaan tms. lapselle. Sama se mitä poikkeuksellista alkaa tekemään kunha se on totaalisen poikkeavaa siitä normaalista rauhoittelusta ja komentamisesta, siinä unohtuu raivo kun sitä ihmettelee mitä ihmettä se äiti nyt tekee

Vierailija
7/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa medän esikoiselta. Mä en vaan voinut pidellä kiinni kun pelkäsin ettei käy masuvauvalle mitään. Eikä meillä ollut kyse unien vähyydestä. pojalla on vaan sellainen luonne/ temperamentti. Muistan itse kun "uhma" oli pahimmillan kuinka uuvuttavaa se oli jha välillä jopa pelottavaa kun pieni mies satuttaa itseään tahallaan, tai säntää päätömästi esim rappusiin.

(et kyllä pyytänyt vinkkejä mutta tässä muutama mikä meillä toimii)

Yhä edelleen (1-v myöhemmin) tulee välillä isoja raivareita, joihin meillä toimii tällä hetkellä suihku. Eli jos ei puhe mene perille niin viileään suihkuun vaatteet päällä. jos ei heti rauhoitu niin pikkuhiljaa viilennän vettä entisestään... ei siellä montaa kymmentä sekunttia tarvii olla kun jätkä tajuaa että hullun hommaa ja rauhoittuu. Toinen mikä välillä toimii, on reagoida aivan omituisella tavalla, eli alkaa nauraa tai ilveilemään, pomppimaan tanssimaan tms. lapselle. Sama se mitä poikkeuksellista alkaa tekemään kunha se on totaalisen poikkeavaa siitä normaalista rauhoittelusta ja komentamisesta, siinä unohtuu raivo kun sitä ihmettelee mitä ihmettä se äiti nyt tekee

Seisotat lasta vaatteet päällä kylmässä suihkussa?! Eipä ihme, jos saa tuommosisia "käsittämättömiä raivokohtauksia". Järkyttävää!!

:((

Vierailija
8/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvinnut kun onneksi kun pari kertaa laittaa että ymmärsi vihdoin rauhoittua ja kuunnella jotain

Vierailija
9/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvinnut kun onneksi kun pari kertaa laittaa että ymmärsi vihdoin rauhoittua ja kuunnella jotain

Onko tää jotenkin yleinenkin kasvatusmetodi? Tuohan on suorastaan sadistista ja opettaa lapselle korkeintaan sen että toista on oikeus kohdella noin. Ei hyvää päivää. Olettekos neuvolassa ottaneet puheeksi näitä jäähdytyskeinojanne??

Vierailija
10/13 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riehuvaan lapseen, en muuten ole käyttänyt. tuosta yleisyydesta en tiedä, serkkuni käytti sitä kanssa joskus villeimpään poikaansa

Vierailija
11/13 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riehuvaan lapseen, en muuten ole käyttänyt. tuosta yleisyydesta en tiedä, serkkuni käytti sitä kanssa joskus villeimpään poikaansa

Olen sanaton, kuinka kenellekään äidille tulee edes mieleen tuollainen? Miten sinut - tämän älyttömyyden harrastaja - itse kasvatettiin? Saitko kylmiä suihkuja tai muita yhtä älyttömiä rangaistuksia?

Vierailija
12/13 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi ne kokee? Minä koen ne rangaistuksina.

Juuh, väitän tässä sitten samalla että vankilatuomiot eivät ole rangaistuksia, vaan oikeastaan niiden avulla opetetaan vankeja sopeutumaan yhteiskuntaan. Eikös niin?

Vierailija
13/13 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmittaa jälkeenpäin, jos kylmässä suihkussa seisotetulta lapselta paljastuukin jokin fyysinen vaiva joka aiheuttaa TODELLA pahaa oloa ja sitä kautta raivareita. Omat lapseni ovat oireilleet raivareilla niin astmaa, vatsakipua kuin refluksiakin. Harmittaa jo sekin, että pinna on palanut raivaroivan lapsen kanssa - kun kipulääke tai astmapiippu olisivat olleet oikea apu. Saati sitten, jos olisin rankaissut lasta ko. käyttäytymisestä..

Ja kyllä minunkin mielestäni kylmä suihku taaperolle tai lapselle on rangaistus. Vai meneekö se sinne vapaaehtoisesti ja mielellään? Vai vastoin tahtoaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä