Tiistaita MAALIKSET
Kommentit (27)
Tervetuloa Mertzille joukkoon (meniköhän nikkii oikein!)
77tuulia:pahasta olosta on täälläkin kokemusta -esikoisen kanssa ei edes vesi pysynyt sisällä ja olin silloin 4 vuotta sitten juuri joulun alla tipassa kättärillä kolme päivää. Karmeeta aikaa oli ja muistan hyvin että minulla ainakin elämä kaatui päälle. Muistan sen kuin eilisen -olisi pitänyt olla onnensa kukkoilla raskaudesta mutta en yksinkertaisesti voinut välillä muuta kuin itkeä. Toivottavasti pääset lepäämään johonkin koska minulla ainakin uni auttoi.
Liikkumisgalluppiin: meillä kontattu pian 2kk ja kävellään tukea vasten. Esikoinenkin lähti ajoissa kävelemään 10kk joten kokemusta on. Tämän toisen kanssa ei olisi mitään kiirettä kun ei oikein enää saa mitään tehtyä kun tyttö on puntissa kiinni koko ajan ja kiipeilee mitä kummallisempiin paikkoihin -joten nauttikaa vielä kun maalismuksut pysyvät maantasalla.
Syöminen meillä sujuu mainiosti (toisin kuin esikoisen 4v kanssa) joka on ollut aina huono syömään. Tämä neiti kyllä syö kaikki mitä vaan antaa. Kaksi liha-ateriaa (isompi purkki) menee päivässä ja hedelmiä kyytipojaksi. Tavallista kaurapuuroa syödään aamuin illoin. Esikoinen oli aikamoinen sihtikurkku eikä syönyt muuta kuin hienoja 6kk soseita aina 1v asti. Niin erilaisia ovat meidän tytöt!
Viime yö menikin jo meidän mittasuhteisiin nähden erinomaisesti eli 21.30 nukkumaan ja 3 laitoin seisomasta takaisin makuulle ja 5.30 jokelti ja onneksi nukahti uudelleen taputtelun jälkeen ja 8.30 herättiin uuteen aamuun. Eli toivoa on!
Pump@ ja Maija 25.3
Ädän kuvaus yöstä oli hyvin samankaltainen kuin minun kokemani: kuopus tosin nukkui suht hyvin verrattuna pariin edellisiin, mutta sitten esikoisen pissinliraus kasteli hänen housunsa ja äitiä huhuiltiin. Onneksi oli herännyt heti vessahätään (tuota lirausta lukuunottamatta) ja pottaan tuli suurin osa - selvisimme vaatteiden vaihdoilla, lakanat säästyivät. Kellahdin pojan viekkuun, jotta nukahtaisi pian. Nukahtikin, mutta minulle tuli ihme jalkasärkyä. Illan lentopalloilusta ja siitä, että yritin hakea unta esikoisen lyhyessä sängyssä, polvet korvissa.
Sitten kun pääsin uneen, niin eikö alkanut jo toinen muksu riekkumaan. Pieniä pätkiä nukuimme, kunnes herätys 5.22. Päivälläkään ei oikein nukkunut tänään. Tarkastelen hetken, johtuneeko nuhasta (korvista?) tai hampaista.
Voi Tuulia-ressu! Yritä jaksaa. En ole noin huonovointinen ollut kummallakaan kerralla eikä minullekaan tullut muuta mieleen kuin tuo tiputus, jos ei mikään pysy sisällä. Kait jotain lääkehoitojakin, olisiko meidän tulevilla terveydenhoitajilla enemmän tietoa :)))
Päässä surisee. Taidan mennä kirja kainalossa jo petiin. Tähän aikaan.. milloinkahan viimeksi? Mutta ei auta, jos mielii lasten kanssa taas huomenna jaksaa.
Kivaa iltaa kaikille! Tulen ainakin lukemaan päivän pinot tällä viikolla, jospa saisin jotain kirjoiteltuakin. Kiva että pinossa uusiakin!
Pippandii
mun poikani äitipuoli joutui olemaan kanssa pitkään tiputuksessa kun mikään ei pysynyt sisällä.
Nyt täällä jänskäillään kun kaveri lähti laitokselle laskettu aika nyt perjantain .
Niin ja liikkumisesta meillä noustaan konttaus asentoon ja heijaillaan siinä. ja jollain taval aina pääsee pienen matkan menemään kun kääntelee itseään käsivarsiensa varassa ympäri.
Ruuasta taasen meillä aamupuuro ja maitoa. lounaaksi purkki 8kk iästen purkki lihasosetta ja päällemaitoa välipalaksi hedelmäsosepurkki tai panaania ja päivälliseksi sama kun lounaaksi ja maitoa iltapalaks puuroa ja unimaito joskus menee koko pullo.
T.satu ja Emilia 27.3 ja Ville 14v
Ps. meillä ei istuta vielä kunnolla.
Jos ei vesikään pysy sisällä niin kyllähän se niin voi olla että tippaan joudut hetkeksi. Lääkärissä ehkä tsekkaavat verikokeella sun elektrolyytti- ja nestetasapainoa että kuinka vakava tilanne nyt on.
Näitä vinkkejä pahoinvointiinhan on monia ja luulen et tiedätkin aika paljon. Tässä kuitenkin nyt muutama jos vaikka jostakin olisi edes vähän apua:
-syö vähän väliä ja pikkuisen kerralla
-ei käristettyä ruokia (toivon ettei nyt lentänyt laatta kun ton käristetty sanan luit!!!)
-pieniä vesihörppyjä vähän väliä ja parasta on ihan JÄÄKYLMÄ vesi, imeskele vaikka jääpaloja tai pakastettuja mehukuutioita. Itsetehty marjamehu upposi ainakin mulle itselle hyvin kun oli oikeen kaamea olo.
-Ja kaikkea pientä viileänä. Jos on vaikka Mimmin hedelmäsoseita niin laita jääkaappiin ja koitat sieltä vähän ottaa jos pystyt. Se on niin yksilöllistä, toisella menee toinen juttu alas toisella toinen.
-Ja se LEPO on ensiarvoisen tärkeetä, joten hyvä että saat apua Mimmin hoitoon. Mitäs muuta??
-Syö tai siis yritä syödä kaikkea oikeen mietoja makuja, ei liikaa mausteita siis. Suolaa on kuitenkin tärkeä saada edes vähän.
Olen kuullut, että joku on saanut helpotusta B (olikohan B6??)-vitamiinista. Itse otin asian esille neuvolassa kun olo oli niin kaamea, mutta mun terkka ainakin meinasi ettei se auta. En sit tiiä.
Mutta ei se maailmaa kaada jos ottavat sut hetkeksi osastolle. Tietysti murehdit Mimmiä, mutta uskon et hän pärjää hyvin muiden hoivissa ja jaksat sitten taas paremmin hänenkin kanssaan kun saat itsesi kuntoon.
KOITAHAN JAKSELLA!!!!!!!!!!!!!!!
Itse kärsin aivat järkyttävästä kuvotuksesta Näpsän odotusaikoina, joten edes hieman tiiän mistä puhut. Mulla oksentelu ei kuitenkaan mennyt noin pahaksi.
TSEMPPIÄ!
-kauhulla reilun vuodentakaista pahoivointia muisteleva miuqu-
mulla ei tommosta raskauden alkuvaiheessa. ja en siten oksennellut. Mut joka ruuasta tuli huono olo. ainoo mitä pystyin syömään ilman huonoa oloa oli jugurtti. Ja mul kesti se koko raskauden ajan. Toivottavasti sulla menee pian ohi.
Voimia ajattelin minäkin toivotella!
En tiedä kuvittelinko vain mutta minulla auttoi fooli pahoinvointiin. Sitä on ainakin odottaville ja imettäville tarkoitetuissa Multitabs special vitamiineissa.
Ja porkkanat! Kokeileppa syödä porkkanaa....oikein kylmänä ja hyvin huuhdottuina. Minua myös etoi ja oksetti mutta porkkanan avulla selvisin jotekin. Toinen oli tomaatit ja näkkileipä.
Yksilöllisiä asioita nämäkin....
Siskollani oli aikoinaan 9 kk hirvittävää oksentelua (en halua pelotella!!!!!), oksenteli sen 8 kertaa joka päivä ja vielä synnytyspöydälläkin. Aika harvinaista tuo tuollainen on..hänellä ehkä vaikutti se kun oli ravintola-alalla ja joutui tekemään ruokia yms.
Tiedät varmaan sanomattakin että vältä esim. appelsiinimehua, käristettyä tai maustettua ruokaa....ja muitakin tuollaisia voimakkaita makuja.
Minä tein joka ilta itselleni vihanneslautasen johon pilkoin niitä porkkanoita, kurkkua tms...Niitä popsin pitkin päivää ja heti myös oksentamisen jälkeen. Kuullostaa varmaan kamalalta mutta minulle auttoi että heti laittoi jotain tosi neutraalia suuhun.
Minun pahoinvointini ei toki ollut noin voimakas! Toivotan parempaa jatkoa!
T: Nasulina
Hauskaa, että joku muukin syöttää laulaen. Iltapuuro uppoaa tyttöön, jos äiti laulaa joka lusikalliselle Tapu tapu tap, puurovatsa, puurovatsa jne. Ja jokaista lusikallista kohti yksi säkeistö, joten kyllä kurkku karaistuu, kun vetäisee noin 40x Tapu taput. Koreografiaan kuuluu myös se, että kumpikin taputtaa pöytää laulun aikana.
Iltapuuroa siis uppoaa noin 2 dl, lounasta ja päivällistä sellainen pieni lastenruokapurkillinen. Tämän viikon tavoitteeksi otin opetella syömään jotain valmispurkkiruokaa, niin reissaaminen sujuu helpommin.
Tämäkään tyttö ei liiku muuten kuin työntämällä itseään taaksepäin ja pyörimällä napansa ympäri. Lisäksi heiluu kuin kobra vanha valkoinen käsinojassa, josta kellahtaa säännöllisesti kumoon. En ole osannut tuosta huolestua, eiköhän tyttö vielä ehdi äitiä juoksuttaa.
Lähdenpä tästä ruuanlaittoon. Vähän myöhästyi aikataulu, kun laitoin kattilan levylle ja virran päälle, mutta unohdin ottaa levynsuojuksen pois. Seurauksena kamala käry, mutta onneksi suojus irtosi suosiolla. Tuo on mun vakiokämmi keittiössä, ja joskus suojuksen maali on ehtinyt juuttua levyyn...
---> Korvis & Mini
Ai niin, Mertzi, tervetuloa!