Voiko karppaus aiheuttaa vatsakipuja?
Aloitin hiljattain ja jätin pois viljat, perunan ja riisin sekä kaiken makean. Hiilareita saan pääasiassa hedelmistä. Viime yönä heräsin hirveään poltavaan vatsakipuun, muistutti hieman närästystä. Mitään tirisevän rasvaista en ole syönyt, enkä mitään, mitä en olisi syönyt ennen. Vai onko tässä nyt kyse jostain ihan muusta?
Kommentit (14)
koko kevään on ollut vatsa ihan sekaisin. Nyt muutamassa hetkessä suoli on tullut ainakin parempaan kuntoon :) Tämä kipu on ennemminkin ylävatsassa.
Ja kuituja saan kyllä ihan riittävästi kasviksista. Jossain vaiheessa saatan kokeilla puista tai kauraa, mutta nyt menen ainakin kesän yli ilman viljoja.
niitä kuuluukin syödä se puoli kiloa päivässä. Itse syön myös esim leipää jossa on mantelijauhetta ja reilusti pellavasiemenrouhetta. Kuituja ja rasvaa tulee ja maha toimii.
Karppaukseen siirtyminen on iso muutos vaikkei rasvalla läträisi. Toivon että mahakipusi on vain tilapäistä. Uskon myös siihen että vaikka itselle karppaus sopii täydellisesti niin kaikille se ei ole onni ja autuus.
Minulle tulee nykyään taas vatsakipuja juurikin jos sorrun leipään ja makeaan. Kipua, painetta, turvotusta ja järkkyjä pieruja. Siitä huolimatta sorrun välillä.
Käytätkö ap kookosöljyä? Vaikka se varmasti on hyvä ja terveysvaikutteinen aine niin itse saan siitä närästystä ja pahoinvointia. Ikävä kyllä se on juuri paras apu mahan toimintaan jos se tahtoo reistailla.
Joskus myös pellavasiemenrouheen ym "kuitulisän" yliannostus aiheuttaa mahakipua.
kuitulisiäkään. Olen syönyt pääasiassa kasviksia, hedelmiä, jugurttia ja lihaa, vähän pähkinöitä. Vedän ensin aika minimiin ruoka-aineet ja otan niitä sitten pikkuhiljaa takaisin, että pääsen selvyyteen, mikä tuota mahaa sekoittaa. Vähän kuin lapsen allergioita metsästäisi :) Uskon vastauksen kuitenkin löytyvän hiilareista, minulle on ennenkin sopinut niiden poisjättäminen. Mutta tämä vastakipu on uusi asia. Voihan se liittyä johonkin ihan muuhunkin tietysti, varsinkin, jos ei muilla ole kokemusta vastaavasta.
Minkä ikäinen?
Polttava vatsakipu on tietysti tyypillisimmillään närästystä. Mutta myös sydänoireet ilmoittavat itsestään voimakkaalla ylämahakivulla.
Ummetus tehnee kipua alemmaksi, ei ylämahalle.
Helicobakteeri on sellainen kurjimus, että tekee ylämahalle kipua.
Kaiken kaikkiaan, kävisin sinuna lääkärissä. Enkä välttämättä puhuisi karppauksesta mitään, ettei lääkärin pää jumitu siihen. Viljojen aiheuttamista oireista puhuisin kylläkin.
ei ainakaan sovi rasvainen ruoka. vatsa ja suoli protestoi. vihannekset täytyy kypsentää, raakana ei voi syödä siitä tulee kauheat vatsakivut. hedelmät ei ihan sovi, niistä kipuja myös minulla on IBS
Ainakaan järjen mukaan sydänoireita ei pitäisi olla, mutta täytyy myöntää, että asia kävi mielessä itsellänikin :) Muuten vointi on hyvä. Jos ei tämä kipu tästä helpotu, niin täytyypä varailla aikaa lääkärille. Vatsa tosiaan toimii pitkästä aikaa juuri niin kuin sen pitääkin, eli ei ripulia, eikä ummetusta. Närästyshistoriaakaan minulla ei ole, raskauksia lukuunottamatta.
olen viime aikoina syönyt, joten sekään ei tätä selitä. Mulle on ainakin ennen sopinut raa'atkin kasvikset, enkä nyt ole syönytkään mitään kovin "tiukkaa" kuten vaikka omenaa tai paprikaa, lähinnä salaattia, juureksia ja banaania sekä marjoja. Saanko kysyä, mikä on IBS?
Onko niistä muita oireita kuin ylävatsakipu?
Kaverille tuli samanlaista polttavaa kipua kun karppasi. Lääkäri sanoi, että johtuu just karppauksesta,eli ei sovi kaikille vaan tulee pahojakin vatsaoireita ja tulehduksia. Siispä, lopeta ajoissa.
niin vatsa reagoi. Varsinkin kasvisten kohdalla on suoliston reagointi tavallista!
Kertonee vaan siitä miten harvinaista sun ruokavaliossa ne on olleet..
Karppausta et tee jos et rasvalla läträä!!
Sappikivien aiheuttama kipu vie yleensä sairaalaan aika nopeasti.
totta, sappikivikivut on sellaiset että haluaa lähteä ensiapuun samantien. Veikkaan samaa kuin joku muukin, johtuu tuosta karppauksesta ja suuresta ruokavaliomuutoksesta,eikä karppaus sovi sulle.
lisännyt vaan määriä hieman siten, että eilen esim. söin myös päivällisellä salaatin. Normaalisti olen syönyt vain lounaaksi salaatin. Totta kai olen rasvaa käyttänyt, mutten mitään rasvassa tiristettyjä ruokia ole syönyt, joiden olisin ymmärtänyt aiheuttavan närästystä. Aiemmin karppaus ei ole aiheuttanut vastaavanlaisia oireita, joten siksi tämä nyt mietityttää kovin. Täytynee seurata muutama päivä, ja jos en joudu sairaalaan, menen lääkäriin :)
Karppaajat voivat saada kuituja liian vähän. Tästä seuraa ummetus, joka aiheuttaa vatsakipuja.
Itsekkään en syö perunaa, riisiä enkä pastaa. Olen myös karsinut turhat sokerit pois, samoin vehnäjauhot. Täysjyväviljatuotteita, hedelmiä ja kasviksia syön kyllä.
Tuo liian vähäinen kuitujen saanti aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa karppaajille.