Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUULIN kannattavani euranasiaa, mutta en nyt

Vierailija
25.05.2012 |

olekaan kovin varma.

En tiedä missä sairauksissa siitä olisi hyötyä nykyistä kivunlievitystä enemmän.

Voidaanhan jo nyt saattohoidossa olevien kipuja lievittää mm. morfiinilla niin että kuolema nopeutuu ja tulee kivutta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuton kuolema on erioikeus nykyään

Vierailija
2/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyinkin juuri näitä sairauksia missä kivunlievitys ei toimi?

Yliannostus varmaan tekee saman kuin eutanasia?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne omaiset kileltävät jopa sen morfiinin käytön kipuun, koska pelkäävät sen edes auttavan kuolemaa. Siis terminaalipotilaalla.

Vierailija
4/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei saa minkäänlaista apua tai tosi vaatimattoman hyödyn opioideista.

Eikä se ole aina kiinni kivusta. Mieti, jos olet täysin vuodepotilas, kykenemätön liikuttamaan käsiäsi, kommunikointi on tosi vaikeaa vaikkapa hengityskoneen vuoksi, tarvitset toisen ihmisen apua kaikessa. Sitten kun päälle pasahtaa vielä sairaus, jonka vuoksi sinua hoidetaan sairaalassa/hoitolaitoksessa eristyksessä, tehdään jatkuvia hoitotoimia, et voi päättää itse edes asentoasi ja tarvitset televisiokanavan vaihtamiseenkin hoitajan apua. Et näe muuta kuin sen telkkarin. Et pääse haistamaan kevään tuoksua, et kuule linnun laulua, et voi maata rakkaasi kanssa vieretysten, et voi syödä tuoreita mansikoita tai juoda kahvia, et voi uittaa varpaitasi juoksevassa vedessä. Osalla nuppi kestää, kestäisikö sinulla?

Vierailija
5/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyinkin juuri näitä sairauksia missä kivunlievitys ei toimi?

Yliannostus varmaan tekee saman kuin eutanasia?

Ap

Voi apua, oletko vähän tyhmä?

Vierailija
6/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni n.7% suomalaisista omistaa geenimutaation joka estää tuon morfiinin toiminnan elimistössä.

Ja ne maksimiannokset ovat ja pysyvät,silloin ei voi antaa enää vaikka potilas kärsii.

Vierailija
7/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivälehdessä Esko Valtaojan kertomus entisestä puolisostaan, joka sairasti sappitiehytsyöpää ja kuoli siihen.

POintti oli se, että kuolemansairaan kohdalla ne viimeiset viikot ja kuukaudet olisivat paljon inhimillisemmät ja vähemmän pelottavat, jos kuolemansairas tietäisi pääsevänsä halutessaan kärsimyksistään, eikä tarvitsisi kitua tuskissaan hengiltä.

Ymmärrän tämän pointin oikein hyvin. En myöskään ymmärrä mitä jonkun toisen eutanasia olisi toiselta pois. ei sitä miksikään normiksi tarvitsisi säätää, vaan selkeäksi potilaan päätökseksi, kuten hoitotestamentti muutenkin.

Vierailija
8/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kivut lisääntyvät, vointi heikkenee, annosta lisätään, elimistö ei enää kestä ja ihminen kuolee.

Vierailija
9/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auta morfiini siinä mielessä, että se ei poista jatkuvaa tukehtumisen tunnetta. Terminaalivaiheessa se kipu on usein se pienin murhe.

Vierailija
10/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipulääkkeet eivät auta, voidaan myös nukuttaa. Jos haluaa, viimeiset päivät voi viettää midatsolaami-tipassa unessa.

Joku kysyi keneltä on pois toisen eutanasia.. Keksin ainakin yhden. Lääkäriltä. Itse en haluaisi edesauttaa kenenkään kuolemaa enkä missään tapauksessa antaa tappavaa lääkettä. Jos kyseinen laki tulee voimaan, toivon todella että lääkärin ei ole työssään pakko sitä toteuttaa ja siitä on voitava myös lääkärinä kieltäytyä.

Vierailija
11/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipulääkkeet eivät auta, voidaan myös nukuttaa. Jos haluaa, viimeiset päivät voi viettää midatsolaami-tipassa unessa.

Joku kysyi keneltä on pois toisen eutanasia.. Keksin ainakin yhden. Lääkäriltä. Itse en haluaisi edesauttaa kenenkään kuolemaa enkä missään tapauksessa antaa tappavaa lääkettä. Jos kyseinen laki tulee voimaan, toivon todella että lääkärin ei ole työssään pakko sitä toteuttaa ja siitä on voitava myös lääkärinä kieltäytyä.

Jos minä kidun terminaalivaiheen syövässä ja haluan jo ikuiseen uneen, niin todella TOIVON ettei ainakaan lääkäri rupeisi sitten inisemään miten se on hänen etiikkansa vastaista ja blaablaablaa.. Sehän se olisikin varsinainen karhunpalvelus potilaalle.

Vierailija
12/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä kidun terminaalivaiheen syövässä ja haluan jo ikuiseen uneen, niin todella TOIVON ettei ainakaan lääkäri rupeisi sitten inisemään miten se on hänen etiikkansa vastaista ja blaablaablaa.. Sehän se olisikin varsinainen karhunpalvelus potilaalle.

Mielestäni lääkäriä ei voi velvoittaa viemään henkeä toiselta ja sillä hyvä. Jokainen päättää itse kyllä hengestään se on totta, mutta kukaan ei voi velvoittaa toista avustamaan kuolemassa. Ei edes lääkäriä.

Vierailija
13/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lääkäriä ei voi velvoittaa viemään henkeä toiselta ja sillä hyvä. Jokainen päättää itse kyllä hengestään se on totta, mutta kukaan ei voi velvoittaa toista avustamaan kuolemassa. Ei edes lääkäriä.

Vaikka sairaalahuoneen ikkunasta kadulle, onko silloin lääkärillä parempi mieli?

Tuollaisessa tilanteessa toivoisin todella saavani lääkärikseni sellaisen, joka ymmärtäisi kärsimykseni ja haluni päästä jo pois pitkimättä elämää enää yhtään enempää..

Vierailija
14/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aloituksen tarkoittavan jotain euro-asiaa - - - Voi ihme näitä kirjoitusvirheitä täällä!