essee ja lähdeviittaukset
kuinka älyttömän tarkkana pitää olla lähdeviittausten merkkaamisessa?
mulla katosi (älkää kysykö miten) suurin osa merkinnöistä, että miltä sivuilta olen lainannut enkä enää edes löydä kaikkia kohtia. Joo, lähdetekstiä on ihan riittävästi.
Kysymys siis yliopiston esseestä. mä en enää jaksa kaivaa noita. menee hermot.
Kommentit (14)
viimeisiä esseitään. En käytä lähdeviitteitä sellaisissa esseissä, jotka koskee vain yhtä teosta. Jos teoksia on useampia, niin silloin merkitsen lähteen. Erityisesti suorissa lainauksissa lähdeviite kannattaa merkitä.
Esseiden lähdeviitekäytäntö on siten erilainen kuin kandissa tai gradussa. Riippuu tietysti myös oppiaineesta ja yliopistosta, miten tarkkoja ollaan.
kuinka älyttömän tarkkana pitää olla lähdeviittausten merkkaamisessa?
mulla katosi (älkää kysykö miten) suurin osa merkinnöistä, että miltä sivuilta olen lainannut enkä enää edes löydä kaikkia kohtia. Joo, lähdetekstiä on ihan riittävästi.
Kysymys siis yliopiston esseestä. mä en enää jaksa kaivaa noita. menee hermot.
Sivunumero on oltava.
Uskaltaisitko laittaa random-sivunumerot? Niitä harvemmin kukaan tarkistaa, riittää kun lähdeluettelo esseen lopussa näyttää asialliselta ja viittaukset tekstin sisällä ovat siistin näköiset tyylin Lehtola 2007, 218. Kukaan ei käy katsomassa, oliko 218 oikein.
Jos et uskalla ottaa riskiä, toinen vaihtoehto on ottaa opettajaan yhteyttä ja kertoa tilanne. Jotkut ovat ymmärtäväisiä.
ellei sitten teille ole ko. kurssilla erikseen sanottu, ettei esseeseen tarvitse eritellä sivunumeroita (jos tietyt nimetyt lähdekirjat käytössä).
t. tuplamaisteri
on 1 iso lähdeteos, joka on toimitettu useiden kirjoittajien teksteistä. Eli blaah, taidan joutua vaan selaamaan niin maan prkleesti.
Miks tää takkuaa muutenkin niin paljon? Notkuisin niin paljon mieluummin vaikka täällä scheisseav:lla ja kirjastoonkin oon jo velkaa kun toi kurssikirja pitäis palauttaa.
Plus että toi teksti on yhtä sekamelskaa. Jäsennellystä tekstistä voi vaan haaveilla.
AAARRRGGGHHHHHH!!!
ap
on 1 iso lähdeteos, joka on toimitettu useiden kirjoittajien teksteistä. Eli blaah, taidan joutua vaan selaamaan niin maan prkleesti.
Miks tää takkuaa muutenkin niin paljon? Notkuisin niin paljon mieluummin vaikka täällä scheisseav:lla ja kirjastoonkin oon jo velkaa kun toi kurssikirja pitäis palauttaa.
Plus että toi teksti on yhtä sekamelskaa. Jäsennellystä tekstistä voi vaan haaveilla.
AAARRRGGGHHHHHH!!!
ap
Meille vastaajille olisi ihan riittänyt sekin, että olisit sanonut "kiitos kaikille vastaajille"
selviää mistä kirjan luvusta asia on otettu. Ei tarvis ilmoittaa tarkkaa sivunumeroa. Eli "Möttönen, E. 2008. Lasten siivousinho 200-280. teoksessa...
Ihan kuule ammattikoululaisetkin joutuvat merkkaamaan lähteet samalla tavalla.
KIITOS KAIKILLE VASTAAJILLE
ONNEA ARVONTAAN PARHAASTA VASTAUKSESTA
PALKINNOKSI SAAT VUODEN AV:N AKATEEMINEN/AMITSUESSEENKIRJOITTAJATITTELIN
Ihan kuule ammattikoululaisetkin joutuvat merkkaamaan lähteet samalla tavalla.
huutaa, raivoo, käskyttää kun ei saa tarpeeksi nopeasti vastausta, eikä kykene muistamaan oman oppiaineensa esseekäytäntöjä :D
lääkitys, lääkitys...
Randomnumeroista voi oll haittaa myös sulle itsellesi joskus myöhemmin. Sä et ehkä muista, mitkä numerot on oikeita ja mitä satunnaisia ja kopioit itseltäsi tästä väärät numerot johonkin tulevaan työhösi. Kiinnijäämisten tsaanssit kasvaa vaan, ja on alunperinkin ihan kohtuulliset. (ei siksi, että monikaan viitsisi niitä ryhtyä tarkistelemaan, vaan siksi, että opettaja saattaa tuntea kyseisen kirjan aika hyvin).
Mä olen yliopisto-opettaja ja nouvoisin menettelemään näin: Merkkaa oikein ne sivunumerot jotka muistat. Suurimpaan osaan lopuista pistät kyseisen artikkelin sivunumerot (edellyttäen siis että muistat, kenen kirjoittajan artikkelista oli kyse - pistät artikkelin ekasivu - artikkelin vikasivu). Pariin yleisenoloiseen kohtaan voit lisäksi laittaa "passim." - viitteen joko johonkin artikkeliin tai jopa koko kirjaan.
Mut jos sulle on hämärää sekin, että kenen kirjoittajan tekstiin viittaat, sulla on tosiaan ongelma. Siihen ei auta kuin lukea koko kirja uusiksi.
Randomnumeroista voi oll haittaa myös sulle itsellesi joskus myöhemmin. Sä et ehkä muista, mitkä numerot on oikeita ja mitä satunnaisia ja kopioit itseltäsi tästä väärät numerot johonkin tulevaan työhösi. Kiinnijäämisten tsaanssit kasvaa vaan, ja on alunperinkin ihan kohtuulliset. (ei siksi, että monikaan viitsisi niitä ryhtyä tarkistelemaan, vaan siksi, että opettaja saattaa tuntea kyseisen kirjan aika hyvin).
Mä olen yliopisto-opettaja ja nouvoisin menettelemään näin: Merkkaa oikein ne sivunumerot jotka muistat. Suurimpaan osaan lopuista pistät kyseisen artikkelin sivunumerot (edellyttäen siis että muistat, kenen kirjoittajan artikkelista oli kyse - pistät artikkelin ekasivu - artikkelin vikasivu). Pariin yleisenoloiseen kohtaan voit lisäksi laittaa "passim." - viitteen joko johonkin artikkeliin tai jopa koko kirjaan.
Mut jos sulle on hämärää sekin, että kenen kirjoittajan tekstiin viittaat, sulla on tosiaan ongelma. Siihen ei auta kuin lukea koko kirja uusiksi.
tälle vikalle vastaajalle. Näin tein. Toivottavasti et oo mun esseen tarkastaja :)
Niille, jotka pitää mua vähän kilahtaneena, eikö teille koskaan iske esseeangsti? Aina ootte hillityn hallittuja? Mua ainakin henk. koht. v-tuttaa istua näin kauniina päivinä sisällä ja vääntää esseetä, jonka matskut olen lukenut jo pari viikkoa sitten.
Tai sit mun temperamentissa vaan on vähän vikaa.
missä helkkarissa kaikki av:n akateemiset ovat? Eikös täällä vähintään joka toinen ole tuplamaisteri ja ne loput sitten tohtoreita?