Sinä joka seurasit median keskustelua vanhemmuudesta ennen omia lapsia!
Koetko, että se ois vaikuttanut omaan asennoitumiseesi vanhemmuuteen ja lapseen, ja miten? Tukeeko sinun mielestäsi julkinen keskustelu vanhemmuutta, vai aiheuttaako se enemmän vahinkoa, epäluuloja ja ristiriitoja ihmisten välille?
Minä haaveilin lapsesta pitkään, ja luin uskollisesti vauvalehtiä sekä päivälehtien sivuilla käytävää keskustelua vanhemmuudesta. Minusta se on, näin jälkikäteen ajateltuna, vanhempia aliarvioivaa, syyllistävää ja mustavalkoista keskustelua, joka vääristää käsitystä siitä, mitä lasten kanssa eläminen oikeasti on, ja kuinka keskeneräisiä ihmisiä sekä lapset että heidän vanhempansa ovat. Lisäksi, jostain syystä, hyvin moni vanhemmuutta julkisesti arvosteleva ja arvottava on joko lapseton/yhden lapsen äiti (mitenkään vähättelemättä, mutta kyllä se vaan on ihan erilaista olla monen lapsen äiti) tai sitten kuuluu siihen kastiin, joka väittää olevansa vanhemmuuden asiantuntija, vaikka ei ole ikinä kotona lapsensa kanssa, kun on niin kiire luennoida muille vanhemmuudesta.
Minä tulin vanhemmaksi jo valmiiksi syyllistyneenä, koska mediassa jokainen vanhempi (=äiti) on niin epäluotetttava, että virkamiesten ja yhteiskunnan on tarkkailtava häntä herkeämättä, että "lapsen paras" toteutuisi.
Kommentit (2)
Hyvä kysymys. Itse olen seurannut keskustelua pitkään sekä ammatillisista syistä että oman mielenkiinnon vuoksi. Nyt uusioperheessä lapset 9 v ja 2 v., enkä koe ajatusteni juuri muuttuneen siitä mitä ne olivat aiemmin. Omat asenteet ja mielipiteet on pysyneet jotakuinkin samana miksi ne ajan kuluessa olivat ilman omia lapsiakin muovautuneet. Toki käytäntö on tuonut ajatuksiin "kättä pidempää" ja syventänyt ymmärrystä.
Samoja tunnelmia. Itse pidän aika suurena arvostelijaryhmänä myös mummo- ja vaari-ikäisiä ihmisiä. Niitä jotka ovat kasvattaneet omat lapsensa remmillä ja tukkapöllyillä, ja joiden mielestä lapset ei saa näkyä eikä kuulua. Heillä on suuri tarve puolustella sitä omaa tapaansa, jossa sivussa sitten arvostelevat nykyiset tavat. ( ja toivoisin että tästä ei nyt kukaan taas miljoonannen kerran alkaisi jankkaamaan kuinka nykyään ei ole mitään kuria, koska näinhän se ei ole, kuria vaan pidetään erilain).