Ihmiset jotka käytte ostoksillä Lidlissä, ajatteletteko näitä?
Joka käy ostoksilla Lidlissä ei näinollen arvosta suomalaisia ruoantuottajia eikä kauppiaita. Halpojen hintojen ja tarjousten perässä juokseminen ulkomaiseen kauppaliikkeeseen ei tue kestävää kehitystä eikä ole ekologista - tuotteilla aika iso ekologinen selkäreppu kun tuotu kaukaa. Ja se vähä mitä suomalaisia tuotteita myydään on liian vähän..
Ostan pääosin suomalaista ruokaa ja käyn K-marketissa sillä jokainen Keskon kauppaliike on kauppiasvetoinen ja tiedän kannattavani tällä toiminnalla suomalaista yrittäjyyttä ja maataloutta joka tarvitsee kaiken mahdollisen tuen.
Kyllä se on fiksua toimintaa!
Ja sitten teille jotka vastaatte tähän että Lidlissä on halpaa ja siksi ostatte sieltä..
NOH:
Onhan olemassa suomalainen vastine Lidlille - Cassa..
Myöskin Keskon alainen ja vuoden alusta samalla tavoin kauppiasvetoinen!
Kyllä suomalaisissa liikkeissä on mainioita tarjouksia kun vain pitää silmänsä auki. =)
Olen kyllä itsekin käynyt Lidlissä, en sitä kiellä ja ostanutkin sieltä mehuja jotka oli ihan jees. Mutta suosin silti tuon kirjoituksenikin mukaisesti suomalaisia liikkeitä ja heidän tarjouksiaan, vaikka ei perheemmekään mikään huipputuloinen ole. Näin tunnen tekeväni oikein ja kannattavasti.
Kiitos, suomalaisuus kunniaan siskot..
Kommentit (42)
Niin ainakin pakkausteksti väittää...
Hienoa, hienoa! Näin se homma etenee...
on se miten kohtelevat työntekijöitään. Duunareiden - niin niinistöläisten kuin haloslaistenkin ;) - on pidettävä toistensa puolta!
Ja kolmonen (3)
Muistitkos että vaikka ostat suomalaiset suklaat tai muut Lidlistä niin rahavirta (kate) niistä kulkee ulkomaille. Juttu siis päälaellaan!
Eihän ap kirjoittanut edes lainkaan provoilevasti, päinvastoin..
Asiaa tuossa oli ja syytä miettiä!
Tulee kyllä käytyä Lidlissä joskus mutta en kyllä ruokiani sieltä ostele..
ja muuta vastaavaa... ostaisin suoraan maatilalta jos olisi auto jolla sinne menisin.
Mun mielestä mulla ei ole mitään velvoitetta tukea suomalaisia ruoantuottajia. Globalisaation vastustamisessa ei ole mitään järkeä. Miksi Suomessa pitäisi tuottaa ruokaa, kun se muualla maailmassa (jopa muualla Euroopassa) on taloudellisesti kannattavampaa? Tehdään me täällä Suomessa niitä asioita, joita osaamme paremmin kuin muut, vaikkapa sitten suunnitellaan niitä kännyköitä :)
ja jos sieltä sun k kaupasta ottaa niitä halpis-vaihtoehtoja joita on pakko joidenkin perheiden ostaa.. ne on myös suurimmaksi osaksi tehty jossain ihan muualla..
noissa kehumissasi k-marketeissa. On kuule vaikea löytää muuta kuin kotimaista porkkanaa ja perunaa. Vielä pari vuotta sitten sai huomattavasti enemmän kotimaista ruokaa noista pirun kalliista k-marketeista. Ja missä on esim. luomuruoka, saa tosiaan etsiä kivenalta noista k-jätti kaupoista.
Köyhällä ei oo paljon valinnanvaraa. Mielummin ostan Lidlin halpoja tomaatteja kun olen kokonaan ilman mitään hedelmiä tai vihanneksia.
Ja me ostamme niitä ns kotimaisia tuotteita törkeällä hinnalla. Kuten nokian puhelimet. Tämä meni nyt vähän aiheen ohi, mutta köyhän on ostettava sieltä mistä rahat riittää.
Mitenkäs luulette, että jos tulee jostain syystä ruokapula joskus tänne Eurooppaankin, niin mahtaako ulkomaat toimittaa osan elintarvikkeistaan meille? Maa, jolla ei ole omaa elintarviketuotantoa, on todella avuton. Ei niillä kännyköillä kovin kauan hengissä pysytä.
Ja tuo asennehan on nykyään erittäin tuttua joka asiassa: miksi minun pitäisi osallistua siihen ja siihen, kun en ITSE siitä hyödy, ainakaan en sitä hyötyä saa juuri nyt, tai en sitä ymmärrä.
Mitä muuten tulee tuohon hintavertailuun, niin meidän kaupungissa K-market on halvempi kuin S-market, olen tehnyt tarkkaa hintavertailua. Cassa olis varmaan vielä halvempi, mutta kun siellä on niin heikot valikoimat. Mitä te muuten ostatte Lidlistä, eihän siellä ole kuin eineksiä ja jotain pakasteita, ei edes tuoretta kalaa! Puhumattakaan esim. luomutuotteista. Lisäksi olen K-marketin asiakas siksi, että siellä on liha- ja kalatiski, mitä ei muualla täällä ole. Kauppa on myös siisti ja puhdas, samaa ei voi sanoa varsinkaan Lidlistä.
Huomaan että nro 30 on kanssani hyvin paljon samoilla linjoilla ja kiitänkin fiksusta puheenvuorosta..
Aloituksessani en tosiaan ollut provokatiivinen mutta jännä huomata että minulle vastataan helposti siihen sävyyn.
Haluan vain että ajattelisitte näitäkin asioita valintoja tehdessänne. =)
ap
Valitettavan usein vain käy niin että valintani kääntyy ulkomailta tulleeseen tuotteeseen joka on hinnaltaan huomattavasti halvempi.
Pieni osa on ulkomaalaista. No tietysti hedelmät ja muut jota ei voi Suomessa tuottaa on ulkomailta. Luomuna ostan kaiken mitä löytyy: peruna, porkkana, lanttu, nauris, tomaatti, sipuli, kaali, juusto, maito, piimä, jugurtti, ruisleivät, jauhot, hiutaleet, makarooni, ketsuppi, kananmunat ainakin. Hedelmät vaihtelee, yleensä on omenaa ja banaania. Lihaa ei enää ole, kun ei kuulemma mennyt kaupaksi, vaikka oli samanhintaista kuin tavallinen. Lihat ostamme nykyään suoraan tuottajalta. Tämä on sentään pieni kaupunki, että luulis isommista kaupungeissa olevan paremmat valikoimat.
Tivaan vielä, että miten mielestäsi suojatullista eroaa tuo suosi suomalaista -kampanjasi? Olet valmis maksamaan enemmän suomalaisesta maidosta kuin virolaisesta, ja vaadit samaa meiltä muilta suomalaisilta? Vielä erikoisemmaksi asian tekee se, että mielestäsi meidän muidenkin pitäisi ostaa Oivariinimme K-kaupasta ja maksaa siitä enemmän kuin mitä se sama paketti maksaa Lidlissä?
Sehän on kaikkien kansallisuuksien ja maiden etu, jos kukin valmistaa sitä mitä tekee muita paremmin, myy tuotteitaan ja ostaa muiden tuotteita.
Sille, joka oli huolissaan ei-omavaraisen valtion kohtalosta ruokapulan aikana: miksi kuvittelet, että yksittäisen valtion sisällä sitten ruoka jaettaisiin tarvitseville? Yksittäinen ihminen, joka ei ole maanviljelijä, on siinä tilanteessa aika lailla yhtä heikoilla, oli se lähin pelto sitten Suomessa tai ulkomailla.
t. se jälkimmäinen suojatulleista kysellyt, numeroani en muista
jos ei ole rahasta kii niin kaikki varmaan mielellään ostais kotimaista!
Monet jotka valittavat kotimaisen ruuan kalleutta, pistävät kyllä rahaa menemään kaikkeen turhaan. Monesti esim. tupakoivat, käyvät baareissa, kaljaa kuluu, ostetaan videotykit yms.
Prisma on yhtä suomalainen ja paljon halvempi eikä niin alkeellinen.