Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen töissä kansainvälisessä ympäristössä

Vierailija
21.05.2012 |

ja mua huvittaa asiakkaiden olettamus, että me (myyjät) nolostumme, jos satumme valitsemaan väärän kielen jolla asiakkaalle kommunikoidaan. Varsinkin suomalaisilta tulee se tyypillinen "Nooo, puhutaan ihan suomea vaan (hymy tai naurahdus perään)" Ja katse niin kuin mun pitäis nyt olla jotenkin nolostunut/selittää tätä virhettä. Heh. Se on kyllä meillä täällä töissä ihan arkipäivää, että välillä kielivalinta menee pieleen ja sitten vaihdetaan lennossa toiseen kieleen, ei sitä jäädä ihmettelemään, selittelemään tai nolostelemaan. Kun yli puolet asiakkaista on ulkomaalaisia, niin eiköhän tuo ala jo olla rutiinia, kielten vaihtelu. Suomalaisille asiakkaille se on jotenkin ihmeellinen asia. Ihan nolostumisen ja jopa myötähäpeän arvoinen :D

Ei muuta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntevat myötähäpeää, jos hymyilevät tai naurahtavat?

Nyt en ihan ymmärtänyt. Minustakin se on täysin normaalia, että jos asikkaiden kansallisuudet vaihtelevat, aina ei voi tietää, onko joku puhumattomana tiskiä lähestyvä tyyppi suomalainen tai saksalainen tai hollantilainen tms.

Vierailija
2/5 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen palvellut, että ne pienet vivahteet eleissä, katseessa, äänensävyssä vain oppii erottamaan tosi tarkkaan. Ihan kuin jokainen asiakaskin tunnistaa heti ylimielisen kassan, vaikka hän ei periaatteessa toimisikaan varsinaisesti väärin. Eli eleet paljastaa. Varsinkin kun vertaan näitä naurahtelijoita/ihmettelijöitä heihin, jotka vaan vastaavat (vääränkieliseen) kysymykseen sitten omalla kielellään, eli asia on ihan neutraali, eikä kielen väärin valinta aiheuta mitään spektaakkelia vaan se sivuutetaan nopeasti. Näitäkin asiakkaita siis on.

No, ei tää nyt mikään maailman mullistavin asia ole, mutta kunhan olen tehnyt tällaisen huomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku pikku naurahdus ja sulla on pitkä analyysi siitä, miksi asiakkaat naurahtavat. Ei tuo nyt kummoselta spektaakkelilta vaikuta. :)

Meillä monet suomalaiset asiakkaat usein naurahtavat ja sanovat mulle "Ai ku ihanaa. Sähän oletkin suomalainen." Mä en ole vaan sitä sen kummemmin ajatellut tai tulkinnut mitenkään.

Vierailija
4/5 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomaan että puhuttaisko vain suomea. Ei kaikilta kato taivu ransa/saksa/englanti/espanja/portugali.

Vierailija
5/5 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se katse ja se odottava olemus, eli asiakaspalvelutilanne pysähtyy ja pitäisi nyt jotenkin alkaa jauhamaan jostain kielistä. Ja sitten vielä todennäköisesti vähintään kerran asiakaspalvelutilanteen aikana palataan/viitataan jollain muotoa tähän myyjän "kömmähdykseen", ikäänkuin koitetaan lieventää sitä myyjän "noloutta" ja lohduttaa.. "no, sattuuhan noita" -tyyliin :D Joo, todellakin sattuu. Täällä se ikäänkuin jo kuuluu asiaan. Ja osa asiakkaista sen tajuaakin.