Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit tai muut suurten perheiden äidit-kysymys ruoanlaitosta

Vierailija
21.05.2012 |

Lapsuuden perheessäni oli kaksi lasta. Olen siis nähnyt tehtävän vain perussatseja ruokaa. Itselleni on omasta ja miehen halusta siunaantunut kuusi lasta ja huomaan, että koko ajan olen vain lisännyt tehdyn ruoan määrää. Kaksoset ovat vielä pieniä ja nyt lähinnä ajattelenkin sitä aikaa, kun he alkavat syömään yhteisillä aterioilla. Kolme lapsista on poikaa ja kolme tyttöä. Isommat pojat syövät jo nyt selvästi enemmän kuin tytöt. Lapsista vanhin menee kouluun ensi syksynä.

Kaipaisin ihan käytännön vinkkejä millaisia satseja ruokaa teette? Ja mitä ruokia teillä tehdään. Meillä on syöty koko lapsiaika paljon perunoita, pastaa, kuskusia+kastiketta; laatikkoruokia ja keittoja. Leivon paljon itse ja kasviksia ja hedelmiä päivittäin.

Nyt huomaan, että viiden litran kattila alkaa olla liian pieni. Opalta saa ainakin 10 litran kattiloita. Jos sinulla on suositella jotakin hyvää ratkaisua laatikkoruokien valmistukseen niin olisin kiitollinen. (Metos?)Olen päättänyt myös hankkia viimeinkin myös kunnollisen yleiskoneen-Kitchen Aidin. Hyvä puoli on, että pidän ruoanlaitosta-tietenkin on päiviä, kun tympii.

Siis kaikki ison perheen ruokahuoltoon liittyvät neuvot ja vinkit ovat tervetulleita. Kiitos :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Ikeasta ostettu iso lasivuoka, johon mahtuu koko 10-henkisen perheen laatikkoruoka-annos.

Yksi hyvä ruuanlaittoväline on haudutuspata. Itselläni on sellainen saksasta hankittu suuri malli, saattaa olla jopa 6-7 litrainen. Haudutuspadalla valmistaa keitot, puurot ja laatikkoruuat sekä kypsyttää lihan. Valmistusaika on pitkä, mutta ennakoimalla saat ruuan todella helposti. Itse teen monesti niin, että laitan aamupäivällä ruuan valmistumaan pataan ja iltapäivällä se on valmis. Ruuasta ei tarvitse huolehtia juuri ollenkaan siinä välillä, vaan voi tehdä kaikkea muuta. Laitan myös joskus esim. hernekeiton tai lihaa yöksi pataan kypsymään. Säästyy aikaa ruuanlaitolta johonkin muuhun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl ei ole = suurperheen äiti.

Jos on vl, ei automaattisesti ole monta lasta.

Pitipähän vain mainita, koska se meinaa niin monesti ihmisiltä unohtua.

Vierailija
4/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon linkin eka vuoka ei mahdu tavalliseen kotitalousuuniin. Niin kätevä kuin oliskin valmistaa isoja satseja.

Vierailija
5/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein oli keittoa, pataruokia ja laatikoita. Perunat opittiin kuorimaan pienestä pitäen ihan itse. 10 litran kattila oli ihan ok ja pari normaalikokoista vuokaa mahtuu uuniin(useimmiten) ja toinen vuoka voi olla pienempikin. Raasteita oli usein ja ne tehtiin yleiskoneella. Äiti kuori porkkanat ja lapset saatiin pistää ne koneeseen..:) Ruoan kanssa ruisleipää. Jos keittää paljon perunoita, saa joku päivä pyttipannun.

Ja tuohon lapsimäärään mahtuu ainakin yksi huono syöjä, joka pienentää ruoankulutusta...;)

Vierailija
6/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä ruuanlaittoväline on haudutuspata. Itselläni on sellainen saksasta hankittu suuri malli, saattaa olla jopa 6-7 litrainen. Haudutuspadalla valmistaa keitot, puurot ja laatikkoruuat sekä kypsyttää lihan. Valmistusaika on pitkä, mutta ennakoimalla saat ruuan todella helposti. Itse teen monesti niin, että laitan aamupäivällä ruuan valmistumaan pataan ja iltapäivällä se on valmis. Ruuasta ei tarvitse huolehtia juuri ollenkaan siinä välillä, vaan voi tehdä kaikkea muuta. Laitan myös joskus esim. hernekeiton tai lihaa yöksi pataan kypsymään. Säästyy aikaa ruuanlaitolta johonkin muuhun!

AROMIPESÄ LOL

Vierailija
7/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-äiti TAI muut suurperheiden äidit. Eli kuka tietää asiasta jotakin. Jokainen Vl-äitikin lienee ollut alussa pienen perheen äiti, vai mitä? Eikä kaikista tule koskaan jättiperheen äitiä.

vl ei ole = suurperheen äiti.

Jos on vl, ei automaattisesti ole monta lasta.

Pitipähän vain mainita, koska se meinaa niin monesti ihmisiltä unohtua.

Vierailija
8/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin keitot 10 litran kattilaan. Myös henkilökunta söi ja hyvin riitti...

Apuja et minulta saanut tuohon kysymykseesi ;)

Vierailija
9/9 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta (tytöt 10v ja 6v, pojat 8v ja 2v) ja viides tulossa. Kiertoilmauunista haaveilen... mahtuisi kaksi vuokaa laatikkoa kerralla uuniin. Toistaiseksi kuitenkin yksi iso vuoka riittää esim. makaroonilaatikolle, 1,5ps makaroonia ja 400g jauhelihaa menee meidän satsiin. Joskus riittää justiinsa, toisinaan jää yli vähän riippuen miten ovat syöneet koulussa/hoidossa.

Keitot teen suosiolla 10l kattilaan. Kauhulla odotan päivää, jolloin pojat ehtii teineiksi...