Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli tänään somalipoika kylässä

Vierailija
20.05.2012 |

Aamusta asti ensiksi meillä sisällä ja lopun päivää olivat ulkona. Tuli n.9.30 ja lähti 19.30.

Vanhemmat eivät tienneet että on meillä, pojalla ei ollut puhelinta. Emme tarjonneet ruokaa vain juomaa. Emme tiedä missä poika asuu mutta ei ainakaan ihan lähistöllä. Meillä ei ole aavistustakaan vanhemmista ja lapset eivät käy samaa koulua. Kun lähdön aika tuli niin poika halusi bussirahaa että pääsee kotiin! What!

Onko tässä nyt jotain kulttuurista eroa vai missä mennään? Poika on 10v.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso piha suuressa kaupungissa ja täällä on paljon lapsia. Niin paljon että ulkopuolisten lasten hoivaaminen kävisi työstä.

En usko että lapsi pummasi turhaan rahaa, uskon että oikeasti tarvitsi bussirahan että pääsee kotiin. Mietin vaan että aika hyvä luotto elämään kun tulee ihan toiselle alueelle ilman puhelinta, rahaa jne.

Ja edelleen, tämä lapsi ei ollut meillä "virallisesti" kylässä. Minusta meidän ei tarvitse ruokkia pihalla olevia lapsia, jokaisella on oma koti johon kuuluu mennä syömään. Tilanne olisi eri asia harvaan asutulla alueella jossa vähän lapsia ja ehkä muutenkin kyläilymatkat pidempiä.

Mikä vika muuten pojassa kun hänen kanssaan ei kannattaisi leikkiä? Vaikutti ihan mukavalta. Omalla lapsellani on paljon kavereita ja useita joka viikko eli ihan o.k että oli välillä tämänkin pojan kanssa. Ensimmäinen värillinen kyllä. Olen aika epäluuloinen islamin uskoisia kohtaan mutta ajattelen, että sitä paremmin sopetuvat mitä paremmin otamme heidät vastaan ja näin integroituvat kantaväestöön. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että alkaisin heitä elättämään. Sellainen ei ole tapana suomalaisessa kulttuurissa ja tuskin minun pitää omaa käytöstä nyt muuttaa afrikkalaiseksi.

Pojan vierailussa häiritsi kyllä tuoksu koska olen astmaatikko ja tuoksu otti hengitykseen, jouduimme tuulettamaan tunteja.

Vierailija
2/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ehkä rajata vähän kaveripiiriä minkä kanssa lapsesi viettävät aikaa.

10v. ei ole enää ihan niin pieni etteikö osaisi ottaa vastuuta omista kotiintuloajoista. Todennäköisesti mitään kotiintuloaikoja ei ole ja epäilen että penska edes bussirahaa ajatteli bussimatkaan käyttää...olisi varmaan ostanut karkkia. Vanhempien vastuulla omat lapset, vieraille turha yrittää sitä siirtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä olisi lapsi kylässä jonka vanhempien kanssa ei olla sovittu että heille ok ilman muuta pyytäisin lasta soittamaan vanhemmalle ja kysymään luvan tai itse soittaisin kun olisin pyytäny lapselta vanhemman numeron.

Ihan törkeätä olla tarjoamatta ruokaa. Olisit vaikka sitten sanonut pojalle että ensi kerralla ei tarjota niin tietää ettei tule teille päivää viettämään ettei tarvi nälässä olla.

Ja bussirahasta olisit voinut sanoa että poika maksaisi seuraavalla kerralla tai antaisi rahan takaisin pojalle joka antaisi sen sinulle. Lähimmäistä voi joskus huomioida vaikkei itseä juuri nyt sillä kertaa huvittaisikaan. Me aikuiset kun ollaan esimerkkeinä niille omillekin lapsille.

Tuollaiset tilanteet ovat juuri oivia tilanteita opettaa omille lapsillekin kuinka kannattaa toimi. Että pojan olisi pitänyt kyllä ilmoittaa vanhemmilleen missä on ja kun ei ollut bussirahaa annoin ja toivon että maksaa takaisinkin.

Kyllä somalialaisetkin alkavat olemaan sen verran kotoutuneita että ns. suomalaiset tavat alkavat olemaan tuttuja. Jos siis meinasit etteivät vanhemmat välittäneet missä poika oli. Eihän poika voinut ilmoittaa kun ei ollut puhelinta, sinulla varmaan olisi ollut puhelin jolla ottaa yhteyttä vanhempaan?

Vierailija
4/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun poikas ja tää poika ei olleet koulussa tänään?

Ei missään ole koulut vielä loppuneet.

Vierailija
5/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että huomaatte toisen ketjun missä poika kävi taas pummimassa. Oppinut ainakin pummimaan ja minä opin sanomaan "EI" vielä tehokkaammin. Ja en halua häntä lapseni parhaaksi tai vakituiseksi kaveriksi. Joskus jossain jos ovat hetken niin ok.

Vierailija
6/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tajua näitä vanhempia, jotka antavat kodissaan luuhata vieraita mukuloita tuntitolkulla. Minä en jaksaisi katsoa kuin pari tuntia kerrallaan jotain vierasta meillä, oli sitten aikuinen tai lapsi.

Ei ole minusta tarpeen tarjota syötävää kutsumattomalle vieraalle. Menköön kotiin syömään. Ja jos on päässyt jalkaisin teille, menköön jalkaisin kotiinsakin. Jos haluaa uudelleen tulla, sano, että äidin pitää ensin soittaa ja sopia kyläily, muuten ei ole tulemista.

Vierailija
7/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskottavuus olisi kärsinyt. En siis tarkoita, että provoilet, vaan että ihan samaa tapahtuu suomalaistenkin parissa. Eli miksi ajattelet tässä olevan jotain kulttuurisidonnaista?

Vierailija
8/16 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskottavuus olisi kärsinyt. En siis tarkoita, että provoilet, vaan että ihan samaa tapahtuu suomalaistenkin parissa. Eli miksi ajattelet tässä olevan jotain kulttuurisidonnaista?

kyllä tuo rahan pummaaminen ON kulttuurisidonnaista ja nimenomaan afrikkalaislle tyypillistä. Sehän todettiin jo tässä ketjussa.

Vierailija
9/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se teille tupsahti sitten jos ihan bussilla pitää kulkea?

Taitaa olla provo koko juttu.

Vierailija
10/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa tarjottu - piditte sitte toista nälässä -

paastositteko itsekin?

Vierailija
11/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan kutsumatta. Meillä käy paljon lähellä asuvia lapsia ja emme tarjoa nykyään ruokaa lapsille. Arkisin tarjoamme välipalan.

En tiennytkään että jos joku ilmestyy meidän pihaan, niin meidän pitää tarjota ruuat sekä kustantaa bussimatkat?

Jos kutsumme jonkun lapsen kylään niin silloin tarjoamme ruuat ja otamme lapsesta vastuun. Tämä oli eri asia.

Vierailija
12/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä akka olet. Sun olisi pitänyt laittaa lapsi kotiinsa syömään, eikä pitää nälkäisenä teillä.

Joku vastuu on aikuisellakin.

Muutenkaan ei ole hyvä kaveerata koko päivää ja vanhemmat on voineet olla huolissaan.

Pari kertaa on oma poikani jättänyt puhelimen kotiin ja oli pakko odotella poikaa, kun en nyt viitsinyt kaikille kavereille soittaa.

Itse annan ruokaa tai passitan kotiin.

Varmistan myös sen, että vanhemmat tietää lapsen olevan meillä.

Vierailija
13/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä akka olet. Sun olisi pitänyt laittaa lapsi kotiinsa syömään, eikä pitää nälkäisenä teillä.

Joku vastuu on aikuisellakin.

Muutenkaan ei ole hyvä kaveerata koko päivää ja vanhemmat on voineet olla huolissaan.

Pari kertaa on oma poikani jättänyt puhelimen kotiin ja oli pakko odotella poikaa, kun en nyt viitsinyt kaikille kavereille soittaa.

Itse annan ruokaa tai passitan kotiin.

Varmistan myös sen, että vanhemmat tietää lapsen olevan meillä.

Vierailija
14/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäminen oli ihan normipummimista, kokeili saisiko teiltä hassutettua rahaa. Meillä paikalliset somalilapset soveltavat aivan samaa esim kaupoissa, yrittävät saada puhuttua kassalta ostokset ilmaiseksi "ei mulla ole rahaa, saanko tän maitopurkin". Eiköhän ole ihan kotoa opittu juttu.

Kannattaisi ehkä rajata vähän kaveripiiriä minkä kanssa lapsesi viettävät aikaa.

Vierailija
15/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sitä sen kummemmin häpeile, mitä minä olen nähnyt.

Vierailija
16/16 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta poika oli teilla noin pitkaan etka kehoittanut hanta soittamaan kotiinsa ja tarkentanut vanhempien kanssa milloin ja miten mennaan kotiin. Meilla enintaan tunnin kylailyn jalkeen soitetaan ja ilmoitetaan missa ollaan. Nopeamminkin jos on ihan uppo-oudosta kyse, niinkuin tassa tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän