Saako opetustä häiritsevän adhd-lapsen siirrettyä pois lähikoulusta, jos vanhemmat vastustavat.
Kyseessä kun ei ole muille vaaraksi oleva / kiusaaja, onko vanhempien sana laki?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelurauhaa häiritsevät adhdt sun muut pitää voida siirtää omiin luokkiinsa. Siellä sitten voivat häiritä toisiaan ja muilla säilyy opiskelurauha. Piste.
Miksi yhden adhdn etu menisi 24 muun lapsen edun edelle?
Muuten kyseessä on r*sismi. Lapset eivät kouluun tullessaan osaa kunnolla suomea ja pulpetissa istuminen on vaativaa.
Miksi pitäisi siirtää. Kyllähän lapset pitää opettaa olemaan erilaisten ihmisten kanssa tässä meidän yhteiskunnassamme.
Häiritsevän adhd-lapsen äiti kommentoi:
Mun lapsi aloitti koulun normiluokalla, mutta puolen vuoden jälkeen päädyttiin siihen, että koulun vaihto on ainoa oikea ratkaisu. Koulussa yritettiin kaikkia mahdollisia keinoja lapsen auttamiseksi ja tukemiseksu, mutta keinoja ei lllut riittävästi. Normiluokassa opiskelu ei ollut rnää vaihtoehto, koska lapseni takia muu luokka kärsi siinä, että opetus hidastui. Opettajan energia ja aika kului minun lapseeni. Ymmärrän oikein hyvin, miksi päädyttiin koulun vaihtoon.
Koulussa olisi ollut myös erityisluokka, mutta siellä on vain oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia. Minun lapsella ei siinä ole vaikeaa, monissa muissa asioissa kylläkin. Löytyi koulu, jossa oli minun lapselle sopiva erityisryhmä.
Minun mielestä on vanhemmalta vastuutonta ja ajattelemattomuutta, jos vastustaa luokan/ koulun vaihtoa esim. tällaisessa tilanteessa. Jokaisella lapsella on oikeus opiskella ryhmässä, jossa on työrauha ja levollinen ilmapiiri. Levottomassa ja ylikuormittuneessa luokassa ei kukaan pysty oppimaan eikä opettaja pysty tekemään työtään kunnolla. Okei, liian suuret ryhmäkoot toki aiheuttavat myös tätä, mutta nyt tarkoitan sellaista tilannetta, jossa yksi (tai useampi) oppilas häiritsee koko luokkaa omalla showllaan ja levottomalla käytöksellään.
Jos on koulussa kokeiltu ns. kaikkea mahdollista eikä adhd-lapsi siitä huolimatta sopeudu johonkin ryhmään ja vain häiritsee ha hidastaa muiden oppimista, niin on täysin perusteltua vaihtaa koulua tai luokkaa, jos omassa koulussa on sopivampi pienryhmä tms.
Onhan se vaikeaa joillekin vamhemmille myöntää, että oma lapsi ei ole samanlainen kuin muiden ja opettaja on oikeassa. Mutta onhan se omalle lapsellekin helpompaa, jos saa opetusta luokassa, jossa on enemmän avustajia tms. Ja mikä tärkeintä, oma opettaja osaa suhtautua lapsen levottomaan käytökseen ja tarkkaavaisyyshäiriöön ym. ongelmiin oikein, eikä rankaise lasta sen takia.
Juuri näin. ADHD-lapsen paikka on erityisluokalla. Kun lapsi on ollut rehtorin puhuttelussa X-kertaa, niin eiköhän hän huomaa viimeistään kolmannella luokalla, että mitään ei tapahdu. Häiriköintiä saa jatkaa ilman seurauksia. Muut lapset ovat kauhuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tavallisesta koulusta, käytöshäiriöisten pienluokasta.
ap
Mielestäni sinun pitäisi suostua eikä olla itsekäs. Ajattele hetki niitä muita yli 20 lasta joka kärsii sinun lapsesi vuoksi päivittäin.
En tiedä ADHD-lapsista. Oman lapsen luokalle laitettiin pakolaislapsia, jotka eivät osaa kieltä, tulevat aivan erilaisesta kulttuurista, ovat väkivaltaisia, vanhemmat eivät kuuntele naisopettajaa jne.
Kyllä tässäkin herää kysymys, miksi lapsen luokka joutuu kärsimään tilanteesta. Koko luokan oppimistulokset ovat laskeneet.
ADHD:n läheltä nähnyt kirjoitti:
On kammottavaa, että 20 lapsen oppiminen ja työrauha vaarantuu, koska pitää sosiaalidemokraattisessa hengessä pitää yksi ADHD väkipakolla samassa luokassa.
Opettajan tehtävä on opettaa eikä hoitaa poikkeavaa lasta.
Lisäksi ADHD-lapset saattavat olla tahtomattaan väkivaltaisia.
Mutta niinhän se menee että tämän adhd:n vanhemmat huutavat siitä kuinka pitää ajatella heidän lapsensa parasta. Ja se paras on ilmeisesti aina olla siellä missä lapsi itse haluaa, eli kavereiden kanssa samassa koulussa. Meidän muiden lapsia ei tarvitse ajatella. Muiden 25 oppilaan opetus saa kärsiä yhden takia aivan älyttömästi. Hiljainen ja ujo lapseni kärsii tilanteesta todella paljon. Joskus jopa pelottaa mennä kouluun mutta kun aina täytyy ajatella vain tämän adhd lapsen parasta.
Vierailija kirjoitti:
ADHD:n läheltä nähnyt kirjoitti:
On kammottavaa, että 20 lapsen oppiminen ja työrauha vaarantuu, koska pitää sosiaalidemokraattisessa hengessä pitää yksi ADHD väkipakolla samassa luokassa.
Mutta niinhän se menee että tämän adhd:n vanhemmat huutavat siitä kuinka pitää ajatella heidän lapsensa parasta. Ja se paras on ilmeisesti aina olla siellä missä lapsi itse haluaa, eli kavereiden kanssa samassa koulussa. Meidän muiden lapsia ei tarvitse ajatella. Muiden 25 oppilaan opetus saa kärsiä yhden takia aivan älyttömästi. Hiljainen ja ujo lapseni kärsii tilanteesta todella paljon. Joskus jopa pelottaa mennä kouluun mutta kun aina täytyy ajatella vain tämän adhd lapsen parasta.
Tässä pitäisi koulun AINA puuttua tilanteeseen ja ajatella niiden 25 muun lapsen parasta. Valitettavasti rehtoreilla ei ole munaa, vaikka säännöt ovat selkeät. Jokaisella lapsella on OIKEUS rauhalliseen oppimisympäristöön. Kuitenkin adhd-vanhemmat huutavat yleensä kovaa ja jostakin syystä aina mennään heidän ehdoillaan....
Mitä väliä vanhemmille edes on sillä, että missä koulussa lapsi on? Kyyditys varmaan järjestyy, jos matka pitenee. Myöskin oppimisrauha on sellainen kuin oppilas itse sen haluaa olevan, hän ei vain enää pysty pyörittää luokaa oman pillinsä mukaan vaan on muitakin, jotka ottavat huomion. Ainoastaan menettää sen paikkansa luokan silmätikkuna.