Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ristiriitaista, jos vanhemmat kieltävät lapsilta tupakan polton, vaikka polttavat itse?

Vierailija
19.05.2012 |

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on yhtä typerää kuin se näky kun vanhemmat pyöräilevät lasten kanssa ilman kypärää ja lapsilla sellaiset löytyy.

Jos vanhempi näyttää idioottimaista esimerkkiä, niin turha siinä on mutista, jos lapsi seuraa perässä.

Meneeköhän tämä vähän liian pikälle?? Kyllä niiden herranterttujen pitää uskoa, jos vanhemmat jotain kieltää.

Vierailija
22/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ristiriita. Lapsi ei opi arvoja siitä mitä puhutaan vaan esimerkistä ja vanhempien omista valinnoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesta kieltämisestä tiedä, mutta pitää puuttua tupakkakokeiluihin ja yrittää puhua järkeä. Pahin on se, ettei puutu millään tavalla. Signaali on siis se, että homma on ok.

Vierailija
24/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti on parempi, että tupakoitsija kieltää lapsiaan polttamasta kuin että ei kieltäisi.

Periaatteessa asia menee niin, että jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille, kuten vaikka tupakan poltto ja alkoholin juominen.

Oma isäni polttaa, kuten myös minä. Kun jäin teininä kiinni polttamisesta, isäni vain huokaisi syvään ja totesi, että hänen on turha kieltää tai saarnata, koska polttaa itse. Toisin sanoen, sain isäni siunauksen polttamiselle ja hän vieläpä osti tupakat minulle (vanhempani olivat siis eronneet tuolloin ja huoltajuus isälläni).

Näin jälkeen päin ajateltuna isäni teki väärin. Hänen olisi pitänyt laittaa selvät rajat koska minä olin lapsi ja isäni aikuinen. Kuten sanottua, jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille mutta ei lapsille.

Ehkä totaalikielto olisi saanut minut irti tupakista jo silloin, ehkä en polttaisi nyt. Eihän sitä teininä koskaan ajatellut vaikkapa terveyttä.

Ei auttanut täyskielto kohdallani, kun jäin tupakanpoltosta kiinni. Ei rangaistukset ei mitkään. En todellakaan aikonut lopettaa, kun vanhempanikin polttivat. Nyt olen päässyt onneksi tupakoinnsita eroon, lapseni takia.

Vanhemmat antavat sen esimerkin lapsilleen, jos kieltää jotain ja itse tekee toisin niin voi odottaa kyllä, että lapsi teininä kapinoi.

Vierailija
25/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka äitini poltti tupakkaa.

Mies poltti aikaisemmin mutta on jo lopettanut ja Lapset eivät todellakaan saa polttaa tupakkaa!

Kun ovat aikuisia niin omalla rahalla tekevät sitten mitä haluavat ja jos haluavat tuhlata rahansa tupakkaa ja tuhota terveytensä niin siitä vaan...

Vierailija
26/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en polta enkä hyväksy tupakanpolttoa ollenkaan. On typerintä mitä tiedän ihmisten tekevän.

Jos ite polttaisin, niin mikä minä olisin lapsiani valistamaan.

Kännit vedän silloin tällöin ja aika paha mun on lapsiani kieltää. 14 vuotiaana alotin ja silloin oltiin perseet olalla joka viikonloppu. Nykyään ei kyllä sama tahti.

Omat pojatkin alottanu teini-iässä. Nyt nuo vanhimmat jo aikuisiässä.

Vierailija
27/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voisi vaikka lähteä. Tupakointi nyt on niin ääliömäistä muutenkin.

Joten onhan se ristitiitaista, toki sitä ei saa sallia ala ikäseltä vaikka itse niin urpo olisikin.

Vierailija
28/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempamme yrittivät kasvattaa meidät niin, että olisimme fiksumpia kuin he emmekä tekisi samoja virheitä, vaan ennemmin oppisimme niistä. Ajatuksena siis oli "Älkää olko yhtä hölmöjä kuin vanhempanne." Ja kukapa teini haluaisi olla yhtä tyhmä;)

He polttivat, mutta toivat hyvin selkeästi esiin, ettei se ole mitenkään fiksua ja sitä ei kannata tehdä ja lopettaminen on vaikeaa. Meistä lapsista kukaan ei ole koskaan polttannut.

Äitini varsinkin oli hoitanut aikanaan koulunsa huonosti ja siinä käytti samaa taktiikkaa: Olkaa te fiksumpia, jos haluatte parempiin hommiin. Ja me olemmekin olleet.

Vierailija
29/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken idioottimaisuuden ei tule periytyä.

Vierailija
30/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissakin asioissa ohjeistaa lapsiaan toisin kuin itse tekevät. Minusta kuitenkin oma esimerkki on aina vahvempi viesti, kuin sanallinen viesti. Joten on typerää odottaa hyvää tulosta, jos itse ei toimi kuten neuvoo.

Vierailija
31/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. joiden vanhemmat polttavat ja jotka sallivat sen myös nuorilleen

2. joiden vanhemmat polttavat, mutta eivät salli nuorilleen

3. joiden vanhemmat eivät polta, mutta sallivat sen nuorilleen

4. joiden vanhemmat eivät polta eivätkä salli

Kannattaa kuulua siis 4.ryhmään, mutta kaikkensa kannattaa tehdä eli kieltää mukuloiltaan.

Vierailija
32/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakanpolttoa jälkikasvultaan, sillä laki kieltää tupakanpolton lapsilta.

Vierailija
33/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillähän on silloin ihan omakohtaista kokemusta, miten inhottava tapa se on ja miten vaikea siitä on päästä eroon! Siksi vanhemmat todella tietävät mitä sanovat, kun kehottavat lasta olemaan koskaan polttamatta.

Vierailija
34/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. joiden vanhemmat polttavat ja jotka sallivat sen myös nuorilleen

2. joiden vanhemmat polttavat, mutta eivät salli nuorilleen

3. joiden vanhemmat eivät polta, mutta sallivat sen nuorilleen

4. joiden vanhemmat eivät polta eivätkä salli

Kannattaa kuulua siis 4.ryhmään, mutta kaikkensa kannattaa tehdä eli kieltää mukuloiltaan.

Mistä tällaisen tutkimuksen voi nähdä? Kiinnostaa todella, että onko maailma muuttunut noin paljon. Omassa nuoruudessani nimittäin kaikki kaverini jotka polttivat, olivat sellaisista kodeista, joissa ei poltettu. Ne, joiden kotona poltettiin (silloin poltettiin sisällä), eivät tosiaankaan olleet kiinnostuneita tupakasta, heitä suorastaan ällötti sen hajukin. Nyt tilanne olisi siis ihan päinvastoin!

Vierailija
35/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sitten olen saanut huonon esimerkkini? Kumpikaan vanhemmistani ei ole koskaan tupakoinut, mutta silti minä sekä veljeni tupakoidaan.

Sillä ei paljoakaan ole merkitystä tupakoiko vanhemmat vai ei, enemmän merkitystä on vanhempien asenteilla ja kurilla. Jos vanhemmat vain huokailevat teinin jäädessä kiinni tupakasta, he sallivat tupakoinnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi